• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5805 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۷ تير

جهان آماده ديالوگ و مذاكره با ايران است

اسماعيل گرامي مقدم

امروز به عنوان يك شهروند ايراني خوشحالم، چرا كه سال‌ها به دنبال برگزاري يك انتخابات رقابتي با مشاركت طيف‌هاي مختلف مردمي بودم. اين مهم امروز به لطف خدا و حضور مردم با انتخاب مسعود پزشكيان رخ داد. به نظرم در اثر تضارب آرا و رقابت‌هاي جدي، 3رخداد مهم در انتخابات رياست‌جمهوري 1403 ثبت شد.

اول) مشاركت بالاتر كه برنده آن نهايتا مردم، كشور و جمهوري اسلامي خواهد بود.

دوم) مردم هم در اين انتخابات پيروز شدند، چون هم پيام مورد نظر خود را به حاكميت رساندند و هم با مشاركت بيشتر در دور دوم اجازه ندادند، طيف‌هاي راديكال سكان هدايت كشور را به دست بگيرند.

سوم) طيف‌هاي مختلف سياسي هم هر كدام دستاوردهايي از اين انتخابات كسب كردند. گفتمان اصلاحات نشان داد، علي‌رغم همه مشكلات قادر به تاثيرگذاري حداكثري در تحولات سياسي و راهبردي كشور است. اصولگرايان هم ضعف‌ها و قوت‌هاي خود را شناسايي كرده و در آوردگاه‌هاي بعدي از اين تجربيات بهره‌مند خواهند شد.

اما در نخستين گام و طي هفته‌ها و ماه‌هاي نخست بايد كشور را به شرايط آرام و باثبات بازگرداند. همانطور كه بارها شخص دكتر پزشكيان تاكيد داشت و مي‌گفت كه دعواها، تنش‌ها و چالش‌ها باعث بروز مشكلات بسياري شده، طرف پيروز انتخابات بايد نهايت فروتني و مهرباني را با رقبا و همه طرف‌ها به كار بگيرد.حتي ممكن است در انتخابات برخي تخلفات، بداخلاقي‌ها و تخريب‌هايي هم صورت گرفته باشد، اما همه بايد از اين مرحله عبور كرده و وارد اتمسفر تازه‌اي از هماهنگي و تعامل شوند. نبايد فراموش كرد كه دولت چهاردهم بايد با 2قوه ديگر و ساير اركان سياسي و حاكميتي كار كند. براي اين منظور لازم است هارموني و هماهنگي با همه بخش‌ها ايجاد شود.

در انتخابات مجلس1402، اصلاح‌طلبان و طيف‌هاي ميانه‌روي كشور، مدلي از گفت‌وگو با حاكميت را ذيل عنوان روزنه‌گشايي، ارايه كردند. اين ايده امروز به نتيجه رسيده و همچنان بايد از اين مدل براي ايجاد ارتباط و ديالوگ با حاكميت استفاده كرد. جريان پيروز در انتخابات بايد گفت‌وگو با حاكميت را ادامه داده و آن را توسعه بخشد.

اولويت بعدي كه به نظر در دسته‌بندي بلندمدت قرار مي‌گيرد، پرداختن به توانمندي‌هاي داخلي و حل و فصل مشكلات اقتصادي كشور است. از معضل ماليات‌ها و بورس گرفته تا مشكل تورم افسارگسيخته، نوسانات ارزي و...نيازمند ارايه راهكارهايي تخصصي و كارشناسي براي گره‌گشايي هستند. مردم ايران چشم انتظارند تا دولت تازه از طريق تعامل و تنش‌زدايي با قدرت‌هاي جهاني مبتني بر 3 اصل عزت، مصلحت و حكمت راهي را بگشايد تا بتوان بيش از 2هزار تحريم را به جاي دور زدن از ميان برداشت. معتقدم جهان نيز آماده گفت‌وگو و مذاكره است و معتقدم مي‌توان هدف‌گيري برد-برد را محقق كرد. بدون ترديد با لغو تحريم‌ها، اقتصاد كشور سامان يافته و مسائل داخلي و اجتماعي نيز بهبود مي‌يابند. ايران كشور ثروتمندي است و اين حق مردم است كه از موهبت‌هاي خدادادي و ثروت‌هاي كشورشان استفاده كنند.دولت بدون اتلاف وقت بايد اين اولويت‌ها را در كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت محقق كند تا زمينه رشد پايدار فراهم شود.

يكي از ضرورت‌هاي عاجل براي ايران مدل 1403، توجه به 60درصد عدم مشاركتي‌هاست. اكثريت ايرانيان در انتخابات شركت نكردند تا پيام و سيگنالي را به حاكمان و سياست‌گذاران ارسال كنند. لازم است اين پيام شنيده شده و زمينه‌اي فراهم شود تا مطالبات اين 60درصد نيز مورد توجه قرار گيرد.

با اين توضيحات اگر بخواهم به صورت مصداقي به اولويت‌هاي 100 روز نخست دولت اشاره كنم، ابتدا موضوع انتخاب كابينه‌اي كارآمد، مديراني شايسته و متخصص براي دستيابي به اهداف ترسيم شده به عنوان يك اقدام فوري مد نظر دارم. پس از آن گفت‌وگو و تعامل با امريكا و اروپا براي كاهش تحريم‌ها، همچنين بازگشت قطار مديريت و برنامه‌ريزي كشور به مسير تصميم‌سازي‌هاي عاقلانه و سركوب انتظارات تورمي، واجد اهميت است. در حوزه‌هاي اجتماعي و فرهنگي نيز دولت بايد در برابر ايده‌هايي چون فيلترينگ ايستاده و اجازه ندهد يك چنين محدودسازي‌هايي صورت گيرد. در بحث حجاب هم به جاي برخوردهاي سلبي بايد رويكردهاي ايجابي و فرهنگ‌سازي مورد توجه قرار گيرد.اين موارد از جمله مهم‌ترين بايدها براي 100روز نخست دولت است.

در ميان‌مدت دولت بايد زمينه كاهش تورم، افزايش قدرت خريد مردم و زمينه‌سازي براي اجراي سياست‌هاي راهبردي دولت جديد فراهم شود. براي اين منظور دولت مي‌بايست احياي برجام را در دستور كار قرار داده و آن را محقق كند. با احياي برجام بدون ترديد زمينه جذب و ورود سرمايه‌هاي خارجي فراهم شده و اقتصاد ايران ظرفيت‌هاي تازه‌اي را استحصال مي‌كند. در بلندمدت هم رفع تمامي تحريم‌ها، بهبود شاخص‌هاي اقتصادي، كاهش تورم، رونق كسب و كار و... بايد مد نظر قرار گيرد. البته دستيابي به يك چنين جايگاهي نيازمند همراهي و مشاركت مردم، نهادهاي حاكميتي و همه گروه‌ها و جريان‌هاست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون