• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5805 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۷ تير

سپاسگزار اين ملت بزرگ باشيم

بهروز بهزادي

جمعه غروب بود كه فضاي مجازي مملو از پچ‌پچ‌هاي اصلاح‌طلبان براي راي دادن به پزشكيان پريروز و رييس‌جمهور امروز بود. چيزي نگذشت كه ياران رهسپار حسينيه ارشاد شدند. همانجايي كه در تاريخ بيشترين آراي اصلاح‌طلبان را ثبت كرده است. همانجايي كه صف در صف براي راي دادن به محمد خاتمي هر كس ساعت‌ها انتظار كشيده بود. اين‌بار باز صف‌ها تشكيل شد. صفوفي تعيين‌كننده كه مسعود پزشكيان را به رياست‌جمهوري رساند. همه آمده بودند تا بگويند«براي ايران» آمده‌ايم.

حرف‌هاي اين گروه‌ها از جنس مخمل نرم ايران بود، از فردوسي مي‌گفتند، ‌از حافظ و از فرهنگي ديرپا. برخي مي‌گريستند. گريستني كه از سر احساسات و عشق به وطن بود. من خود كليپي از فياض زاهد ديدم كه گريه امانش نداد و قطع شد. خيلي‌ها چنين بودند. به عشق وطن و براي ايران آمده بودند، هر يك چند نفر را مجاب كرده بودند كه بيايند و به پزشكيان راي دهند.

در لحظاتي كه به اين گروه مي‌انديشيدم با خودم فكر مي‌كردم در طول تاريخ بشر اصلاح‌طلبان بهترين مردمان بوده‌اند. نام‌شان مانده است. هيچ‌گاه به خشونت متوسل نشده‌اند، چون يك اصلاح‌طلب اهل خشونت نيست، ‌اصلا نمي‌تواند خشن باشد. «اصلاح» را در فرهنگ واژگان فارسي نگاه كنيد معني صلح، آشتي، تزكيه و تهذيب دارد و اين با خشونت فرسنگ‌ها فاصله دارد. به تاريخ بنگريد زندگي اميركبير را بخوانيد: او آنچنان شيفته اصلاح حكومت و جامعه بود كه جان در اين راه داد و عاقبت با وسوسه خناسان در باغ فين كاشان كشتندش يا حلاج، «آن عزيزي كه از او گشت سر‌دار بلند» اهل اصلاح بود. فرهنگ‌ها از خشونت، جمود فكري و تصلب فاصله داشت و متاسفانه طعمه خشونت‌طلبان شد.
اين نوشته كوتاه را بي‌دليل نمي‌نويسم. براي اين مي‌نويسم كه براي يك بار هم در تاريخ اخير بگذاريد اصلاح‌طلبان باري را كه بر دوش‌شان گذاشته‌ايد به مقصد برسانند. اينان ايراني آباد و آزاد مي‌خواهند. مي‌پرسيد براي چه كساني؟ پاسخ مي‌دهم براي ايرانيان كه بخش عظيمي از آنان مسلمانند و دين خود اسلام را از قرن‌ها پيش نگه‌داشته‌اند و همچنان از هر گزند نگه مي‌دارند.

و سخني با رييس‌جمهور. اين مردم خوب و نجيب باز هم شگفتي آفريدند. ما هم در كنار شما بوديم- البته بيشتر همكاران من بودند، چون من بستري يك عمل جراحي سنگين بودم- از اين پس منتقد دلسوز شما و دولت‌تان خواهيم بود تا بتوانيم با هم بار بزرگي را كه بر دوش داريد به مقصد آبادي و ثروت و پيشرفت ايران برسانيم. خداوند بزرگ يارتان.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون