• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5806 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۸ تير

یک فنجام قهوه با ایرج میرزا علیخانی

بهزاد شیشه گران

كجا به دنبال ايده مي‌گرديد؟

من به دنبال ايده نمي‌گردم. ايده‌ها، بنا به ضرورت‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي پيرامونمان، به‌وفور وجود دارند. كافي است هنرمند، متناسب با شرايط جامعه و حساسيت‌هاي خود، يكي از مضامين را دستمايه كار خود قرار دهد؛ و البته جهان‌بيني هنرمند عامل بسيار تعيين‌كننده‌اي در به ثمر رساندن ايده‌هاي مدّ نظر او است.

از نظر حرفه‌اي، چه شخصي بيشترين تأثير را بر شما گذاشته است؟

در كلا‌س اول دبيرستان درسي داشتيم به اسم «طبيعي»، با معلمي به نام آقاي كشاورز. كتابِ آن درس پُر از تصاوير بدن انسان، حيوانات و گياهان بود. من از سر علاقه‌مندي به مباحث درس، اَشكال كتاب را در ابعاد ۷۰ در ۱۰۰، نقاشي رنگي مي‌كردم و با خط نستعليق جزييات اطلاعات اَشكال را مي‌نوشتم و سر كلاس مي‌آوردم. آقاي كشاورز وقتي مي‌ديدند كه من اين‌قدر با علاقه‌مندي براي اين درس وقت گذاشته‌ام، شگفت‌زده مي‌شدند و كارهاي من را در كلاس، سر صف مدرسه و به ناحيه مي‌بردند كه «من چنين دانش‌آموز تلاشگري دارم». به جرﺃت مي‌توانم بگويم كه ايشان مؤثرترين شخص در زندگي هنري من بودند. اين نقش معلم است در زندگي فَرد فَرد ما.

بزرگترين درس زندگي را از چه كسي گرفتيد؟

بدون شك از پدرم. ايشان صنعتگر بسيار قابل و خلاقي بودند و در هر كاري كه براي تعمير به ايشان مراجعه مي‌شد دست رد به سينه مشتري نمي‌زدند. حتي اگر آشنايي با تعمير يك وسيله را هم نداشتند، اين دغدغه جديدي مي‌شد تا راهي براي تعمير و رفع مشكل آن وسيله پيدا كنند. اين سخت‌كوشي و توجه به نياز مشتري در زماني كه افتخار شاگردي پدر را داشتم، يكي از درس‌هاي مهم زندگي من است كه از او به يادگار دارم. از ايشان داشتنِ روحيه تلاش و خلاقيت را ياد گرفتم.

بزرگترين دستاورد شما در حرفه‌تان چيست؟

به‌طور قطع مي‌توانم بگويم كه در حرفه‌ام«سَربار جامعه» نبوده‌ام و شايد با بضاعت اندكم در مقام معلمي، تأثيرگذار هم بوده‌ام.

بزرگترين دستاورد شما در زندگي چيست؟

زندگي من پر از كوشش و تلاش بوده و در ازاي اين زحمت و تلاش چيزهايي يافته‌ام كه آنها باعث زندگي كردنم شده‌اند. از اين طريق توانسته‌ام زندگي مورد علاقه خودم را بكنم و لذت زندگي كردن را به‌دست آورده‌ام. هرگز نااميد نبوده‌ام و نااميدي به سراغ من نيامده، و اين كوشش و تلاش باعث شده كه از زندگي كردن لذت ببرم.

فلسفه شما در حرفه‌تان چيست؟

عشق‌ورزي با حرفه‌ام. با حرفه‌ام خيلي زندگي كرده‌ام. با دلم براي جامعه‌ام كار كرده‌ام و اين باعث شده تا پيوندي با مردم و جامعه داشته باشم.

فلسفه شما در مورد اوقات فراغت چيست؟

تمام آن‌چه را كه در عمرم انجام داده‌ام اوقات فراغتم بوده؛ حتا زماني كه مشغول شستن يك ظرف بوده‌ام.

آيا موضوع مورد علاقه‌اي داريد كه تا به حال فرصت انجام آن را پيدا نكرده‌ايد و دوست داشته باشيد به آن بپردازيد؟

تا دلتان بخواهد! اين‌قدر كارهايي دارم كه مي‌خواهم انجام بدهم كه مرز ندارد. به همين دليل مي‌خواهم كه عمر طولاني داشته باشم تا به تمام اين دغدغه‌ها بپردازم.

آيا سرگرمي خاصي داريد؟

خوشبختانه به دليل اينكه سرگرمي من حرفه‌ام است، به‌جرات مي‌توانم بگويم سرگرمي جز حرفه‌ام ندارم.

هنرمند يا گروه هنري محبوب شما كدام است؟

برايم سخت است كه در عرصه موسيقي فرد يا گروه خاصي را نام ببرم؛ ولي مي‌توانم به علي تجويدي، اسدالله ملك، همايون خرم، فرهنگ شريف، دلكش، مرضيه، قمر، شجريان و گلپايگاني اشاره كنم، و انواع سبك‌هاي موسيقي، از كلاسيك تا جاز، پاپ و رَپ مورد علاقه من بوده و هستند.

اگر بنا شود يك تا چهار شخصيت را براي شام دعوت كنيد، آنها چه كساني خواهند بود؟

ترجيح مي‌دهم چهار نقاش را دعوت كنم! فرانسيس بيكن، پابلو پيكاسو، پيت موندريان و كته كلويتس. و به افتخارشان يك نوع غذا خواهم پخت كه مورد علاقه هر چهارنفرشان باشد و خواهم گفت، «اين هم دست‌پخت من است، به عنوان نقاش پنجم».

چه چيزي جمع‌آوري مي‌كنيد؟

كاغذ. انواع كاغذ و مقوا. تا دلتان بخواهد در اين زمينه جمع كرده‌ام و جمع مي‌كنم. چون هر كدام از اينها به من يك حس تازه‌ مي‌دهد، يك ايده جديد برايم ايجاد مي‌شود و يك رفتار تازه را از من مي‌طلبد.

باارزش‌ترين دارايي شما چيست؟

سلامتي خودم. سلامتي نسبي كه دارم گوهريست كه قدرش را مي‌دانم.

بزرگترين نگراني و ترس شما چيست؟

اينكه ايده‌هاي هنريم ناتمام بمانند يا فرصت انجام آنها را نداشته باشم و ناقص بمانند.

اگر بنا باشد از فردا اين كاري كه انجام مي‌دهيد را نكنيد، چه حرفه‌اي را انتخاب خواهيد كرد؟

مي‌روم سراغ حرفه پدرم كه صنعتگري خلاق بودند. راه پدرم را دنبال مي‌كنم. مي‌روم به دنبال آن نگاه.

از كتاب يك فنجان قهوه با ...

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون