• ۱۴۰۳ جمعه ۱۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5807 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۹ تير

شكاف در اردوگاه دموكرات‌ها عميق‌تر شد

بايدن سرگردان ميان ماندن يا نمادن

به گزارش رويترز، قانونگذاران دموكرات كه در باب نامزدي جو بايدن در انتخابات پيش روي رياست‌جمهوري در امريكا به دو جبهه تبديل شده‌اند، قرار است در لحظه‌اي بسيار حساس براي جايگاه خود و حزب‌شان به واشنگتن بازگردند و تصميم بگيرند كه بايد براي احياي كارزار انتخاباتي بايدن تلاش كنند يا او را از نامزدي اين حزب كنار بزنند. به عقيده ناظران، تصميم آنها هر چه باشد، مي‌تواند قماري بزرگ براي اين حزب تلقي شود، چراكه در كنوانسيون ملي دموكرات‌ها در ماه آگوست هر تصميمي مي‌تواند كشنده باشد. نگراني دموكرات‌ها در حالي افزايش يافته است كه قانونگذاران ارشد اين حزب در حال پيوستن به درخواست‌ها براي كناره‌گيري بايدن پس از عملكرد تاسفبارش در مناظره با دونالد ترامپ و متعاقبا نافرماني بايدن از درخواست‌ها براي كناره‌گيري هستند. بايدن بارها اعلام كرده است كه از كارزار كنار نمي‌رود و به نظر مي‌رسد مخالفان ماندن او در اين كارزار نيز كار آساني براي متقاعد كردن او در پيش نداشته باشند. 

به گزارش نيويورك‌تايمز، همزمان، برخي سرسخت‌ترين حاميان رييس‌جمهور كنار بايدن قرار گرفته‌اند و اصرار دارند كه هيچ كس بهتر از او نمي‌تواند دونالد ترامپ جمهوري‌خواه را در انتخابات حساس ماه نوامبر شكست دهد. از آنجايي كه قانونگذاران دموكرات اين حق را دارند بررسي كنند كه بايدن بماند يا برود، به نظر مي‌رسد دودستگي در ميان آنها و همچنين اصرار بايدن بر ماندن در كارزار وضعيت دشواري را براي اين حزب رقم زده است. نظرسنجي‌ها روزبه‌روز به نفع ترامپ و به ضرر بايدن در جريان است و دموكرات‌ها بيم آن دارند در مناظرات نزديك به تاريخ انتخابات، وضعيت بايدن دشوارتر شود. 
ايالات متحده هم در صحنه سياست داخلي و هم بين‌المللي با وضعيت حساسي روبه‌رو است. جنگ در اوكراين و خاورميانه از يك سو و مساله تورم و مهاجرت از سوي ديگر، بايدن را در وضعيت دشواري قرار داده است. بنابراين ناظران وضعيت ضعيف و بسيار ناپايدار بايدن را به كل حزب تسري مي‌دهند و بيم آن دارند عملكرد ضعيف رييس‌جمهور بر سرنوشت حزب دموكرات تاثير سوء بگذارد. به گزارش آسوشيتدپرس، دموكرات‌هايي كه سال‌ها، اگر نگوييم دهه‌ها، در كنار بايدن كار كرده‌اند و كار زندگي او را در اولويت‌هاي سياستي ارج مي‌نهند، اكنون پرسش‌هاي ناراحت‌كننده‌اي درباره آينده سياسي او مطرح مي‌كنند. اين هفته قرار است بايدن ميزبان رهبران جهان براي نشست ناتو در واشنگتن باشد. بسياري بيم آن دارند عملكرد بايدن در اين ميزباني ديگر رهبران و متحدين ايالات متحده را نيز تحت تاثير بگذارد و موضع او و دولتش را در چشم آنها نيز ضعيف كند. بسياري در اروپا خواستار حمايت بيشتر امريكا از اوكراين هستند و مي‌دانند با روي كار آمدن ترامپ، اين اميدها به كلي نقش بر آب خواهد شد.  زمان به نفع دموكرات‌ها نيست و تقريبا يك ماه مانده به كنوانسيون ملي حزب در ماه آگوست و تنها يك هفته قبل از گردهمايي جمهوري‌خواهان در ميلواكي براي معرفي مجدد ترامپ به عنوان گزينه رياست‌جمهوري خود، به نظر مي‌رسد بحران در ميان دموكرات‌ها عميق‌تر شود. بسياري از دموكرات‌ها استدلال مي‌كنند كه به جاي تمركز و توجه به وضعيت رييس‌جمهور سابق در پرونده حق‌السكوت و در انتظار اتهامات فدرال در تلاش براي براندازي انتخابات 2020 دونالد ترامپ، بايد بر وضعيت داخلي حزب و ضعف‌هاي آن توجه كرد. به عقيده ناظران، اين همان چيزي است كه خود بايدن ممكن است آن را نقطه عطف بنامد، چراكه او در اظهارنظري در مورد بركناري‌اش از نامزدي گفت تنها در صورتي كنار مي‌رود كه خداوند متعال بيايد و به او بگويد كنار برود، او چنين خواهد كرد. اين اظهارات خوشايند دموكرات‌ها نبوده است و آن را نوعي عصيان تلقي مي‌كنند. بايدن نيز خواسته هم‌حزبي‌هايش را نوعي كودتا بر شمرده است. ناظران حزب دموكرات معتقدند كه خودرايي بايدن نمي‌تواند به نفع او باشد، چراكه اين نمايندگان در مجلس نمايندگان و سنا هستند كه براي ماندن يا رفتن بايدن در مجلس نمايندگان و سنا تصميم‌گيري مي‌كنند. 
آسوشتيدپرس به نقل از يكي از افراد آشنا با اين وضعيت كه نخواست نامش فاش شود، نوشت حكيم جفريس، رهبر دموكرات مجلس نمايندگان، قبل از اينكه ترجيحات خود در مورد وضعيت بايدن را بروز دهد، قانونگذاران را براي جلسات خصوصي دعوت كرده است. او قصد دارد روز دوشنبه دموكرات‌هايي را گرد هم آورد كه درخواست‌هاي آنها براي انتخاب مجدد بايدن براي ادامه كارزار انتخاباتي در كنگره بيشتر از ديگران بحث‌برانگيز است. اما تماس خصوصي يكشنبه با 15 عضو ارشد كميته مجلس نمايندگان، اين اختلاف را آشكار كرد، زيرا حداقل چهار دموكرات ديگر شامل جرولد نادلر نماينده مجلس نمانيدگان از نيويورك، جيم هيمز نماينده مجلس نمانيدگان از كانكتيكات، آدام اسميت نماينده مجلس نمانيدگان از ايالت واشنگتن و مارك تاكانو نماينده مجلس نمانيدگان از كاليفرنيا به‌طور خصوصي اعلام كرده‌اند بايدن بايد كناره‌گيري كند.
نيويورك‌تايمز نيز به نقل از يكي از افراد آگاه از اين تماس گزارش داد كه نادلر اولين نماينده‌اي بود كه خواهان بركناري بايدن شد. او كه از ارشديت خود بر ديگر نمايندگان آگاه بود، از ديگران نيز خواست با او هم‌راي شوند و نگذارند فاجعه‌اي در ماه نوامبر رقم بخورد. بسياري از افراد حاضر در اين تماس، نگراني‌هايي را در مورد توانايي و شانس بايدن براي برنده شدن مجدد در انتخابات مطرح كردند، اگرچه برخي از آنها مستقيما و آشكارا خواستار بركناري بايدن نبودند. هنوز اعضاي ديگر، از جمله ماكسين واترز، نماينده مجلس نمايندگان از ايالت كاليفرنيا و بابي اسكات نماينده كنگره از ايالت ويرجينيا كه رهبران گروه سياهپوستان مجلس نمايندگان را تشكيل مي‌دهند، با قاطعيت در حمايت از بايدن صحبت كردند. همچنين ريچارد نيل، نماينده مجلس نمايندگان از ايالت ماساچوست، نماينده دموكرات در كميته تاثيرگذار امكانات مالي مجلس نمايندگان ايالات متحده امريكا نيز در حمايت از بايدن سنگ تمام گذاشت.  سي‌ان‌ان به نقل از افرادي كه با اين فراخوان آشنا هستند، گزارش داد كه چندين قانونگذار نيز نااميدانه از بايدن حمايت كردند. به گزارش سي‌ان‌ان، اين افراد نسبت به وضعيت بايدن ابراز نگراني مي‌كردند، اما در قبال جايگزيني او نيز تصميم روشني نداشتند. يكي از اين افراد آگاه به سي‌ان‌ان گفت كه يكي از قانونگذاران دموكرات معتقد بود بدون توجه به تصميم بايدن، بايد در مورد وضعيت او «همين حالا» تصميم‌گيري كرد. ريچارد نيل پس از آن گفت كه به نظر مي‌رسد بايدن كه در سال 2020 ترامپ را شكست داد، دوباره بتواند او را در نوامبر شكست دهد. اين تحول همچنين نسل جديدي از نمايندگان كنگره به رهبري جفريس و رهبر اكثريت سنا، چاك شومر را در بوته آزمايش قرار داده است. هر دو نمايندگان نيويورك در كنگره از راهنمايي علني قانونگذاران در مسيري رو به جلو خودداري كرده‌اند، زيرا بين نظرات متفاوت در صفوف خود تعادل برقرار مي‌كنند. در پشت صحنه، نانسي پلوسي، رييس پيشين مجلس نمايندگان امريكا، به تماس‌هاي قانونگذاران براي دريافت مشاوره در مورد وضعيت حزب دموكرات ادامه مي‌دهد و به دليل نزديكي به بايدن، ممكن است بتواند بر او تاثير بگذارد و او را متقاعد كند از كارزار حزب دموكرات كناره‌گيري كند.  پلوسي هفته گذشته درباره وضعيت بايدن صحبت كرد و گفت كه عملكرد مناظره بايدن پرسش‌هاي درستي را ايجاد كرد كه بايدن بايد به آن پاسخ مي‌داد. پلوسي از عملكرد بايدن انتقاد كرد، اما همچنان از او حمايت مي‌كند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون