• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5808 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۰ تير

رييس اتاق ايران:

با روند فعلي، بازار عراق را از دست مي‌دهيم

رييس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران گفت: اتاق‌هاي مشترك در شرايط فعلي اقتصاد ايران كه يكي از بحراني‌ترين دوره‌هاي خود را مي‌گذرانند، نقش مهمي در توسعه صادرات و روابط تجاري با كشورهاي خارجي دارند.

صمد حسن‌زاده در نشست شوراي روساي اتاق‌هاي مشترك ادامه داد: اتاق‌هاي مشترك با روابط خوب خود توانسته‌اند برخي مشكلات تجار از جمله مشكلات در صدور ويزاي تجاري را حل‌وفصل كرده و مسير تجارت خارجي را هموارتر كنند.

او با بيان اينكه براي هم‌شكل‌سازي برنامه‌هاي اتاق‌هاي مشترك و ارتقاي عملكرد آنها، مطالعاتي در حال انجام است، افزود: هيات رييسه اتاق ايران در حال بررسي خواسته‌هاي اصلي اتاق‌هاي مشترك از جمله عضويت تعدادي از نمايندگان آنها در هيات نمايندگان اتاق ايران، واگذاري امور مربوط به اعزام و پذيرش هيات‌ها و حضور در نمايشگاه‌هاي خارجي به اتاق‌هاي مشترك، بازنگري معيارهاي رتبه‌بندي اتاق‌هاي مشترك، مساعدت مالي اتاق از اتاق‌هاي مشترك بر اساس رتبه‌بندي جديد و ... است. حسن‌زاده با تاكيد بر اينكه اين پيشنهادها در اتاق ايران مورد توافق است و ما مي‌خواهيم در كنار اتاق‌هاي مشترك باشيم، اظهار كرد: ما عزم جدي براي توسعه هر چه بيشتر اتاق‌هاي مشترك داريم. معتقدم با انتخاب رييس‌جمهور جديد و علاقه ايشان براي ارتباط با بخش خصوصي، حالا فرصت خوبي براي همكاري اتاق و اتاق‌هاي مشترك با دولت ايجاد شده است كه بايد از آن استفاده كرد. او با بيان اينكه برگزاري جلسات شوراي روساي اتاق‌هاي مشترك به صورت فصلي در دستور كار است، گفت: هدف اين است كه مشكلاتي كه در تجارت كشور اتفاق مي‌افتد، رفع شوند. در اين جلسات سه ماه يك‌بار مي‌توانيم هماهنگي‌هاي خوبي داشته باشيم.

رييس اتاق ايران با اشاره به اينكه يك‌سوم صادرات ما به عراق است، تاكيد كرد: متاسفانه به دليل مشكلات موجود در تجارت ايران و عراق، اين بازار به زودي از دست ما خواهد رفت. او ادامه داد: به دليل نبود سيستم بانكي، قيمت محصولات صادراتي ما حدود 20 تا 25 درصد گران‌تر است و مشكلات انتقال پول موجب شده ما از رقباي خود عقب بمانيم. در عرض چند ماه آينده با ادامه اين وضع قادر به ادامه حضور در بازار عراق نخواهيم بود. نياز است اتاق‌هاي مشترك ورود كرده و شرايطي ايجاد كنند تا بتوانيم به صورت مشاركتي در بازارهاي آنها فعاليت كنيم.

 

به دنبال كاهش فاصله ميان اتاق‌هاي مشترك و اتاق ايران هستيم

حامد عسگري، معاون بين‌الملل اتاق ايران نيز با اشاره به برگزاري جلسات ستاد برنامه معاونت بين‌الملل با روساي اتاق‌هاي مشترك گفت: تمركز و تلاش ما بر اين است كه فاصله ميان اتاق‌هاي مشترك و اتاق ايران را هر چه كمتر كنيم. او تاكيد كرد: خوشبختانه امسال با همراهي هيات رييسه بودجه اتاق‌هاي مشترك چهار برابر سال گذشته شده است كه خبر خوبي براي اين اتاق‌ها خواهد بود.

 

روساي اتاق‌هاي مشترك

چه خواسته‌هايي دارند؟

ادامه اين نشست به بيان نظرات روساي اتاق‌هاي مشترك اختصاص داشت.

شاهين اصغري، رييس اتاق مشترك ايران و آلمان گفت: حضور روساي اتاق‌هاي مشترك در هيات نمايندگان اتاق ايران از خواسته‌هاي اصلي ماست. ما مي‌خواهيم در موضوعات مختلف در كنار اتاق ايران باشيم. مسعود برهمن، رييس اتاق مشترك ايران و شرق آفريقا هم با بيان اينكه نسخه واحدي براي همه اتاق‌هاي مشترك نمي‌توان پيچيد، چراكه مسائل و مشكلات آنها در تجارت متفاوت است، خواستار توجه هيات رييسه اتاق ايران به برنامه‌هاي اتاق مشترك از جهت همساني اين برنامه‌ها با هدف‌گذاري‌هاي كلان تجاري شد. عرفان شاكري، رييس اتاق مشترك ايران و امارات هم بر حمايت و هم‌افزايي اتاق ايران و اتاق‌هاي مشترك تاكيد كرد. نريمان صدري، رييس اتاق مشترك ايران و اتريش هم گفت: اتاق ايران با توجه به برخورداري از بازوي پژوهشي خود الگوهاي درستي كه براي توسعه كسب‌وكار و تجارت با كشورهاي ديگر وجود دارد و اتاق‌هاي بازرگاني دنيا در اجراي آنها موفق بوده‌اند را جمع‌آوري كند تا با همكاري دولت و مجلس بتوانيم به سمت تغيير ساختاري در نحوه تجارت خود حركت كنيم. حميدرضا مناقبي، رييس اتاق مشترك ايران و استراليا بر بازنگري در نقش اتاق ايران و لزوم استفاده از شيوه‌هاي جديد ارتباطي و فناوري‌هاي نو از جمله هوش مصنوعي در روابط تجاري تاكيد كرد.

مجيدرضا حريري، رييس اتاق مشترك ايران و چين بر ضرورت تبيين جايگاه روابط بين‌الملل در اتاق ايران و پيگيري عضويت اتاق در سازمان‌هاي موثر دنيا تاكيد كرد و گفت: اتاق ايران برنامه‌هاي تجاري دوجانبه، چندجانبه و بين‌المللي خود را تعريف كرده و به اتاق‌هاي مشترك ماموريت پيگيري و اجراي اين برنامه‌ها را بدهد.

امير عابدي، رييس اتاق مشترك ايران و قزاقستان هم معتقد بود: بايد هر چه زودتر نقشه راه و استراتژي همكاري اتاق و اتاق‌هاي مشترك تدوين شود. او بر احياي دفاتر خدمات مشاوره و بازاريابي در اتاق‌هاي مشترك تاكيد كرد.

ابراهيم جميلي، رييس اتاق مشترك ايران و هند هم با بيان اينكه اتاق ايران بايد براي 6 ماه آينده با فرض آمدن ترامپ يا بايدن برنامه‌ريزي كند، گفت: بايد پتانسيل‌هاي مختلف اتاق‌هاي مشترك به كار گرفته و ماموريت‌هاي اين اتاق‌ها در كشورهاي هدف مشخص شود.

جمال رازقي، رييس اتاق مشترك ايران و عمان با بيان اينكه صداي اتاق بايد در زمينه رفع تحريم‌ها و پيوستن به قراردادهاي بين‌المللي مانند FATF از صداي كاسبان تحريم بلندتر باشد، ادامه داد: اتاق بايد براي دفاع از بخش خصوصي و رفع تحريم بخش خصوصي از وكلاي توانمند بين‌الملل استفاده كند.

محمد طاهري، رييس اتاق مشترك ايران و اسپانيا معتقد بود: اتاق‌هاي مشترك بهترين كارشناسان تجارت بين‌الملل هستند و بايد از اين ظرفيت استفاده شود. او خواستار تشكيل كارگروه‌هاي منطقه‌اي با حضور اتاق‌هاي مشترك مرتبط با همان منطقه از جمله بريكس، اتحاديه اروپا، شانگهاي و ... شد.

عبدالرضا رضايي، رييس اتاق مشترك ايران و سوئد هم خواستار تعريف شاخص‌هاي شفاف براي سنجش عملكرد اتاق‌هاي مشترك و تخصيص بودجه مناسب به آنها شد. عليرضا شمس‌فرد، رييس اتاق ايران و لهستان گفت: بايد ترتيبي داده شود تا اتاق‌هاي مشترك در جريان ديدارها و نشست‌ها با طرف‌هاي مرتبط قرار بگيرند.

احمد پورفلاح، رييس اتاق ايران و ايتاليا هم با تاكيد بر اينكه بايد از ارتباط مستقيم اتاق‌هاي سراسر كشور و تشكل‌ها با سفارتخانه‌ها و كشورهاي هدف بدون هماهنگي با اتاق‌هاي مشترك مرتبط جلوگيري شود، خواستار اختصاص دفاتري به اتاق‌هاي مشترك در اتاق ايران و هماهنگي بيشتر معاونت بين‌الملل با هيات‌رييسه اتاق‌هاي مشترك در زمينه تدوين و اصلاح آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و جدول امتيازات ارزيابي عملكرد شد. جهانبخش سنجابي، دبير اتاق مشترك ايران و عراق هم معتقد بود: موازي‌كاري‌هاي زيادي در رابطه با وظايف اتاق‌هاي مشترك از سوي تشكل‌ها و اتاق‌هاي سراسر كشور وجود دارد كه نيازمند بررسي و برنامه‌ريزي است. هاجر نظامي، دبير اتاق مشترك ايران و برزيل گفت: معاونت بين‌الملل اتاق ايران بايد تلاش كند تا در كميسيون‌هاي اقتصادي مشترك كرسي داشته باشد.محمود سيادت، رييس اتاق مشترك ايران و افغانستان خواستار تشكيل كارگروهي در حوزه فعاليت اتاق‌هاي مشترك با توجه به تشكيل دولت جديد و برنامه‌ريزي براي فعاليت آنها شد. ليلا رستمي، رييس اتاق مشترك ايران و بلژيك هم معتقد بود: اتاق ايران نقش مهمي در افزايش روابط اتاق‌هاي مشترك با سفارتخانه‌هاي كشورهاي هدف مي‌تواند داشته باشد و بايد در اين حوزه، بيشتر نقش‌آفريني كند. موسي آقايي، رييس اتاق مشترك ايران و ازبكستان نيز خواستار افزايش اختيارات اتاق‌هاي مشترك با توجه به وظايف آنها شد.

سيدمصطفي موسوي، رييس اتاق مشترك ايران و ويتنام هم گفت: سياست‌هاي اتاق در نحوه حمايت‌هاي مالي و غيرمالي از اتاق‌هاي مشترك بايد تغيير كند و به اتاق‌هاي نوپا كمك بيشتري داشته باشد.

 

اتاق‌هاي مشترك، بايد ماموريت‌محور باشند

در ادامه اين نشست، يوسف نجفي، مشاور عالي رييس اتاق ايران با بيان اينكه اتاق‌هاي مشترك ويترين اتاق ايران در زمينه توسعه تجارت هستند، افزود: اتاق‌هاي مشترك و ديگر اضلاع اتاق در ذيل ماموريت‌هاي قانوني اتاق ايران تعريف مي‌شوند و نبايد جدا از هم ديده شوند.

او با تاكيد بر اينكه ايفاي نقش ديپلماسي اقتصادي اتاق ايران بر عهده اتاق‌هاي مشترك است، ادامه داد: هر روزنه‌اي در نظام بين‌الملل براي ما وجود داشته باشد بايد آنجا حضور داشته باشيم. بايد برنامه‌ريزي كرده و هدف‌گذاري داشته باشيم. ما مي‌خواهيم ارتباط موثر و كارآمد بين اتاق و اتاق‌هاي مشترك برقرار شود تا بتوانيم با همراهي هم برنامه‌ريزي و هدف‌گذاري كنيم.

نجفي با بيان اينكه اتاق‌هاي مشترك در آموزش و ترويج آموزه‌هاي تجاري ضعف‌هايي دارند، گفت: اتاق‌هاي مشترك بايد ماموريت‌محور باشند. در اين راستا قرار بر اين است كه اين جلسات، مستمر و به صورت فصلي برگزار شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون