• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5808 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۰ تير

پزشكيان و چالشِ پيش رو

احمد متولي

ايراني نژاده و پاكدست و نيك رفتار. دكتر پزشكيانِ دوست داشتني با كسب اكثريت مطلق معنا‌دار آراي مردمِ دل‌شكسته ايران به جايگاه عالي رييس اجرايي كهن‌ترين كشور متمدن جهان رسيد.

آغاز زمامداري و شروع به كار براي ايشان مانند همه كساني كه تازه اداره مجموعه‌اي را در دست مي‌گيرند، روبه‌رو شدن با چالش‌ها و مشكلات پيش‌بيني نشده است. اما براي دكتر چالشي قابل پيش‌بيني در آغاز كار وجود دارد و آن اينكه اكثريت مجلسيان فعلي از طيف مقابل هستند و اين امري تامل‌برانگيز است كه نياز به راه‌حلي هوشمندانه دارد، چراكه برخلاف گذشته كه فاصله انتخابات مجلس با رياست‌جمهوري دو سال بود، حالا چهار سال شده است.
در برخي كشورها كه نظام حزبي حاكم است اين راهكار را انديشيده‌اند كه اگر رييس قوه اجرايي، مثلا نخست‌وزير، با مجلس همسو نباشد، مجلس قانونگذاري منحل شده و انتخابات جديد براي انتخاب نمايندگان جديد مردم برگزار مي‌شود تا رييس اجرايي كشور بتواند مطابق سياست‌هايي كه خواست اكثريت مردم است، كار كند يا اينكه اصولا همان رهبر حزبي كه حائز اكثريت در انتخابات پارلمان مي‌شود به عنوان رييس و مسوول اجرايي كشور زمام امور را در اختيار مي‌گيرد و هماهنگ با قوه مقننه كشور را اداره مي‌كند؛ موردي كه همين چند روز اخير در بريتانيا اتفاق افتاد.
اين فرآيند حسب قانون اساسي ما كه در دوران شوراي انقلاب اسلامي تصويب شد، در نظام حكمراني كشور ما قابل تصور نيست. به دفعات شاهد بوده‌ايم، چه تلاش‌ها بايد صورت پذيرد تا هماهنگي بين رييس‌جمهور با پارلمان ايجاد شود. دكتر پزشكيان در سخنراني‌ها و مناظره‌ها نشان داد كه مرد يكرنگي در گذشته و حال بوده و هست. تكيه او بر رفع تبعيض در همه زمينه‌ها و التزام به رعايت عدالت است، بر حقوق‌هاي نجومي و دريافتي‌هاي گزاف مي‌تازد، بر شنيدن درد‌هاي مردم تكيه دارد، در صحنه بين‌المللي از تعامل و مذاكره با همه كشورهاي دنيا سخن مي‌گويد، بر حقوق جوانان و بانوان تاكيد مي‌كند، بي‌عدالتي آموزشي را به چالش مي‌كشد، بر اجراي قانون و احترام به آن تاكيد مي‌ورزد، به حقوق پيروان همه اديان و مذاهب و قوميت‌ها احترام مي‌گذارد. اينها همه و همه بيانگر انديشه مثبت و والاي او است، اما ايشان قطعا مي‌داند كه بر سر حل مشكلات مربوط به هر كدام از اين موضوع‌ها سدهاي بلندي وجود دارد كه جز با همسويي مجلسي همفكر برداشتن آنها بس دشوار و شايد هم ناممكن است.
به علاوه آنچه از اوضاع و احوال اقتصادي و فسادهاي مالي دهشتناك دهه‌هاي اخير بر مي‌آيد، اين است كه پشت هر چالش اجتماعي و اقتصادي باندهاي مافيايي مخوفي وجود دارند كه منافع‌شان در حفظ وضع موجود است، باندهايي كه برآيند سرمايه‌داري غارتي است. دكتري كه مردم براي مداواي دردهاي‌شان برگزيدند و بر سخنان مولا علي در نهج‌البلاغه تكيه مي‌كند، مي‌داند كه اصحاب زر و زور و تزوير در مدت كوتاه خلافت آن امام بزرگوار با او چه‌ها كردند تا جايي كه در جنگ با معاويه فشار كژانديشان او را به گفتن اين سخن ناچار كرد[آن كس كه اطاعت نمي‌شود چه نظري مي‌تواند داشته باشد] ! با اين همه شجاعت دكتر ستودني است. سخنان او مردم را اميدوار مي‌كند، چيزي كه مردم ايران سال‌هاست منتظر آن هستند. وقتي به مسوولان مي‌گويد بياييد سر سفره مردم بنشينيد و درد و حرف آنها را بشنويد، يعني كسي است كه اميد مي‌دهد صداي مردم باشد.ديديم حتي رقيب نهايي ايشان در مناظره رودررو، ناگزير از تاييد بسياري از سخنان ايشان بود. 
البته همگان مي‌دانند تلاش دكتر پزشكيان مصداق اين بيت حضرت سعدي است: 
«به راه باديه رفتن به از نشستن باطل / وگر مراد نيابم بقدر وسع بكوشم».
ايشان كسي است كه پهلواني كرد و وارد گود مبارزه با مشكلات شد. انتظار و اميد داريم دكتر با توكل به حق و مستظهر به پشتيباني مردم اين كشتي را به ساحل آرامش برساند.
يا علي مدد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون