• ۱۴۰۳ شنبه ۳۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5814 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۳۰ تير

ظريف اعضاي «شوراي راهبري» دولت چهاردهم را معرفي كرد

عقده‌گشايي‌هاي دامنه‌دار تندروها عليه دولت منتخب

هم‌زمان با حضور ظريف در صدا و سيما و متعاقب آن معرفي اعضاي شوراي راهبري دولت چهاردهم توسط محمدجواد ظريف رييس شوراي راهبري، عمليات تخريب گسترده‌اي با رمز «دولت وحدت ملي»عليه مسعود پزشكيان، محمد جواد ظريف و ساير چهره‌هاي اصلاح‌طلب كابينه آغاز شد. ظريف كه در صحبت‌هايش در صدا و سيما تلاش كرده بود، شاخص‌هاي يك انتخاب عادلانه و غير تبعيض‌آميز را در كابينه تشريح كند با واكنش تند طيف‌هاي راديكال جناح راست مواجه شد.
مطابق معمول روزنامه كيهان و شخص محمد شريعتمداري در راس اين تخريب‌ها و اتهام زني‌‌ها و پرونده‌سازي‌ها قرار داشت. انگشت اتهام شريعتمداري خطاب به ظريف دقيقا متوجه نقطه‌اي بود كه از منظر كارشناسان و تحليلگران، مهم‌ترين ويژگي كابينه و دولت مسعود پزشكيان مي‌تواند باشد. شريعتمداري اما نسبت به جمله‌اي از ظريف برآشفته مي‌شود كه درآن‌ جمله آمده: « اگر از مذاهب و اديان رسمي باشيد امتياز مي‌گيريد، شيعه باشيد امتياز نمي‌گيريد»مانند هميشه كيهان و شريعتمداري با تقطيع عبارات كلي و پرداختن به جزييات، به دنبال آن است كه اظهارات ظريف را در تقابل با قانون اساسي، عرف و شرع نشان دهد! به اين دليل با عباراتي چون «ضد شيعي بودن»، «سخيف بودن»، «سفسطه گري»و... صحبت‌هاي ظريف را تحليل مي‌كند. با پايان اتهام‌زني‌ها شريعتمداري اين پرسش را از رييس‌جمهور طرح مي‌كند: « آقاي پزشكيان! آيا رياست‌جمهوري را به آقاي ظريف اجاره داده‌ايد؟! پاسخ به يقين منفي است ولي اگر خداي نخواسته مثبت باشد! بايد خاضعانه به جناب پزشكيان گفت: آقاي ظريف مستأجر خوبي نيست؛ رياست‌جمهوري را از ايشان پس بگيريد!» محمد جواد ظريف اما بدون اينكه آسمان را به ريسمان ببافد، از عبارت «تبعيض مثبت» استفاده مي‌كند تا دليل راهبرد در نظر گرفته شده براي شكل‌گيري به دولت وحدت ملي را شرح دهد. به عبارت روشن‌تر، دولت مسعود پزشكيان براي پايان دادن به سال‌ها تبعيض در برخي حوزه‌ها، قصد دارد از رويكرد تبعيض مثبت استفاده كند تا رويكرد عادلانه مدنظر دولت محقق شود. رويكردي كه نه به معناي ضد شيعي بودن است و نه بيان‌كننده رفتار غيرقانوني.
 بر اين اساس ظريف در شبكه اجتماعي خود در ايكس مي‌نويسد: «عقده‌گشايي‌هاي ۲۴ ساعت گذشته دور از انتظار نبود. همان‌گونه كه ۱۰ سال عليه تعامل عزتمندانه با جهان در برجام به هر دروغ و ناسزايي متوسل شدند ولي اكنون خود به ارزش برجام اعتراف مي‌كنند، ابتكار دكتر پزشكيان براي شفافيت به‌جاي تعيين دولت در دخمه‌ها و تاريكخانه‌ها نيز برخي را به وحشت انداخته ولي دير يا زود ارزش اين حركت شجاعانه و مصلحانه رييس‌جمهور منتخب مردمي را خواهند فهميد. »
ظريف صحبت‌هايش را اينگونه آغاز مي‌كند: « «سلام بر هم ميهنان گرامي، از اينكه براي اطمينان از شفافيت، فراگيري و سلامت روند پيشنهاد اعضاي هيات دولت چهاردهم با ما همراهيد بسيار سپاسگزارم. 
روند كه به ابتكار دكتر پزشكيان عزيز آغاز شده، مي‌تواند با پايش و راهنمايي مردم هوشيار ايران، تجربه نو و موفقي را در مردم‌سالاري ما رقم بزند. آخرين رويدادها و نكته‌ها: 
۱- فهرست اسامي اعضاي شوراي راهبري: 
محمد جواد آذري جهرمي-   نورالدين آهي-  رحمت‌الله بيگدلي-  علي تاجرنيا-  احمد ترك‌نژاد-  سميه توحيدلو-  محمد رضا جلايي‌پور-   محسن حاجي ميرزايي-  الياس حضرتي-   هادي خانيكي-   علي ربيعي-  محسن رناني-  محمد رهبري-   فياض زاهد-  علي شكوري‌راد-  ابراهيم شيخ-  سيد رضا صالحي اميري-  محمد صدوقي- علي طيب‌نيا-    محمد جواد ظريف-   امين عارف‌نيا-  علي عبدالعلي‌زاده-  حسين عبده تبريزي-  عباس عبدي-   رئوف قادري-  محمد قائم‌پناه-  محمد كبيري-  حسين مرعشي-  شهيندخت مولاوردي-  مصطفي مولوي-  فاطمه مهاجراني
۲- اعضاي كميته‌ها تقريبا نهايي شده و كار خود را شروع كرده‌اند و به زودي براي شنيدن چارچوب‌هاي موردنظر رييس‌جمهور منتخب با ايشان ديدار خواهند داشت. 
۳-تعداد قابل توجهي از نخبگان از سوي نهادهاي جامعه مدني، احزاب و شخصيت‌ها براي مسووليت در هيات دولت چهاردهم نامزد شده‌ و مشخصات و برنامه آنها براي رسيدگي به كميته‌ها ارسال شده است.
 ۴- تدابير گوناگوني براي پيشگيري از پنهانكاري، تباني و تعارض منافع در روند بررسي و پيشنهاد نامزدها انديشيده شده است كه پيشتر به آگاهي‌تان رسانده‌ايم.
 ۵- تاكنون هيچ فردي براي نامزدي هيچ مسووليتي از سوي كميته‌ها يا شوراي راهبري پيشنهاد نشده و گمانه‌زني‌ها از جنس خبرسازي است.
۶-تصميم‌نهايي براي معرفي وزرا به مجلس شوراي اسلامي منحصرا در اختيار رييس‌جمهور منتخب است. سازوكار فوق با دستور دكتر پزشكيان و به منظور استفاده از ظرفيت كارشناسان مختلف براي مشورت به ايشان ايجاد شده است. 
 ۷- در اجراي وعده دكتر پزشكيان در مبارزات انتخاباتي، مي‌كوشيم در فهرست پيشنهادي به ايشان از ظرفيت‌هاي بي‌نظير همه اقشار و گروه‌هاي ايراني بهره‌گيريم و به اقشاري كه در دولت‌هاي گذشته كمتر امكان مشاركت در مديريت كلان كشور يافتند فرصت تازه‌اي ارايه كنيم. 
۸-«تبعيض مثبت» يك روش شناخته شده جهاني براي كاستن از نابرابري‌هاست و به معني رهاكردن ارزش‌هاي جامعه ايران نيست. دولت وحدت ملي نيز به معني دولت ائتلافي نيست. 
۹- سنجه‌هاي وتويي در بررسي نامزدها، يعني اعتقاد به قانون اساسي و اسناد بالادستي، اشتهار به پاكدستي، صداقت، شجاعت و عقلانيت، نگرش ملي به‌دور از گرايش‌هاي قومي، مذهبي، جناحي و منطقه‌اي و همراهي و وفاداري به گفتمان و رويكرد رييس‌جمهور نشانگر گرايش ما در پيشنهاد اعضاي دولت چهاردهم است.
 ۱۰- تلاش‌هاي نابخردانه گروهي اندك براي وحدت‌شكني، هراس افكني و نگران‌سازي جامعه متدين ايراني از عرايض روشن اينجانب در سيما به غايت مغرضانه، ضداخلاقي، ضد اسلامي و ضد مكتب اميرالمومنين حضرت علي و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين عليهما السلام است و تماما خارج از چارچوب بحث برسازي شده كه عميقا تأسف‌آور است. 
۱۱- عقده‌گشايي‌هاي ۲۴ ساعت گذشته دور از انتظار نبود. همان‌گونه كه ۱۰ سال عليه تعامل عزتمندانه با جهان در برجام به هر دروغ و ناسزايي متوسل شدند ولي اكنون خود به ارزش برجام اعتراف مي‌كنند، ابتكار دكتر پزشكيان براي شفافيت به‌جاي تعيين دولت در دخمه‌ها و تاريكخانه‌ها نيز برخي را به وحشت انداخته ولي دير يا زود ارزش اين حركت شجاعانه و مصلحانه رييس‌جمهور منتخب مردمي را خواهند فهميد. 
۱۲- آيا جنجال‌هاي ۱۰ سال گذشته در بستن دهان ما يا مشغول كردن مردم به موضوعات ساختگي موفق بوده كه هنوز بدان ادامه مي‌دهند؟
خداوند به همه ما عقل و انصاف عطا فرمايد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون