• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5815 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۱ تير

كسي كه نوحه‌اش الهام‌بخش «ممد نبودي» شد

بخشو؛ صداي ماندگار بوشهري‌ها

حدود ۵۰ سال پيش، جهانبخش كردي‌زاده معروف به «بخشو» مداحي را براي حضرت علي‌اكبر(ع) سرود و اجرا كرد كه سال‌ها بعد كويتي‌پور و حسين فخري بعد از فتح خرمشهر، در وصف شهيد محمد جهان‌آرا روي آن نوحه، «ممد نبودي» را خواندند. 
به گزارش ايسنا، بخشو باعث معرفي مداحي به دنيا شد و چندين موسيقيدان بزرگ از فرانسه و روسيه و چكسلواكي و اتريش نزد او رفتند.
بخشو در سال ۱۳۵۶ بعد از مداحي در حرم شاه خراسان و خواندن تصنيفي در وصف امام حسين(ع) در مسير بازگشت به‌صورت بسيار مرموزي درگذشت كه عده‌اي آن را كار ساواك مي‌دانند و عده‌اي هم كار چريك‌هاي تندروي خلق. ولي هركسي اين كار را كرد از محبوبيت بخشو مي‌ترسيد؛ يك انسان بسيار آزاده با روح و صدايي بزرگ.
«بخشو» يا همان «جهانبخش كردي‌زاده» صاحب سبكي خاص و صدايي استثنايي در عزاداري و سينه‌زني سنتي بوشهر بود.
اگرچه سال‌ها از درگذشت مرد شماره يك نوحه‌خواني بوشهر مي‌گذرد و بعد از او نوحه‌خوانان زيادي پا در مركز حلقه‌هاي سينه‌زني گذاشتند اما هرگز نتوانستند قله‌هايي را كه جهانبخش كردي‌زاده در نوحه‌خواني درنورديد، فتح كنند. او نوحه‌خواني بود كه بعد از فوتش خاطرات و داستان‌هاي غيرواقعي زيادي نقل شد؛ از چگونگي خوانندگي او تا مطرح شدن نام استاداني كه اصلا وجود نداشتند.
اين نوحه‌خوان فردي بود كه در سال ۱۳۵۴ فوزيه مجد و محمدرضا لطفي براي تهيه يك نوار از آيين عزاداري با حضور او به بوشهر رفتند و حسام‌الدين سراج نيز به فرزندان او گفته بود: «پدر شما يك استثنا بود. فردي كه يك گوش موسيقيايي قوي داشته و در اجرا نيز خارج از دستگاه (فالش) نمي‌خوانده. بسياري از اساتيد سعي داشتند كه با تقليد از پدر شما، شروه‌خواني يا دشتي‌خواني را با آن ريتم، آهنگ و گام اجرا كنند، اما موفق نبودند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون