• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5816 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱ مرداد

تعداد کشته‌های اعتراض‌های دانشجویی افزایش یافت

حکومت نظامی در بنگلادش

بنگلادش پس از چند روز درگیری و اعتراضات علیه سهمیه‌‌بندی شغلی دولتی در سراسر کشور، از اعمال مقررات منع آمد و شد و استقرار نیروهای نظامی در خیابان‌ها خبر داد. گفته می‌شود در جریان اعتراض‌ها بیش از 100 نفر کشته شدند. عیمل اسلام خان، سخنگوی مطبوعاتی شیخ حسینه، نخست‌وزیر بنگلادش به خبرگزاری فرانسه گفت که دولت تصمیم گرفته منع آمد و شد اعمال کند و ارتش را برای کمک به مقامات غیرنظامی مستقر کند. او افزود که منع آمد و شد فورا اعمال خواهد شد. به گزارش الجزیره نیز این کشور برای سرکوب تظاهرات دانشجویی علیه سهمیه‌بندی شغلی دولتی با حضور پرسنل نظامی و پلیس که در خیابان‌های عمدتا متروک داکا در حال گشت‌زنی هستند، منع آمد و شد را در سراسر کشور اجرا کرد. درگیری‌های خشونت‌آمیز روز دوشنبه پس از حمله فعالان لیگ چاترای بنگلادش به معترضان دانشجویی، شاخه دانشجویی حزب عوامی لیگ به رهبری شیخ حسینه، آغاز شد. روز پنجشنبه هزاران دانشجو در داکا با پلیس مسلح درگیر شدند. منابع پلیس به الجزیره گفتند که حداقل 11 نفر از جمله یک راننده اتوبوس و یک دانشجو کشته شدند. هنوز مشخص نیست که آیا در اعتراضات روز جمعه کسی کشته شده است یا خیر. شبکه تلویزیونی مستقل بنگلادش روز جمعه از کشته شدن 17 نفر دیگر خبر داد. تلویزیون سوموی بنگلادش نیز گزارش داد که 30 نفر کشته شدند. دولت بنگلادش تمامی دانشگاه‌های دولتی و خصوصی را تعطیل کرده و نیروهای امنیتی را در دانشگاه‌ها مستقر کرده است. دولت گفت که مایل است با رهبران دانشجویی دیدار و مذاکره کند. تظاهرات‌کنندگان گفتند قبل از اینکه درباره مصالحه احتمالی با دولت صحبت کنند، خواهان پاسخگویی درباره قتل‌ها هستند.
 خبرگزاری رویترز با استناد به داده‌های بیمارستان‌های سراسر بنگلادش گزارش داد که ده‌ها نفر در این هفته کشته شده‌اند و گفته می‌شود هزاران نفر زخمی شده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز، بیمارستان کالج پزشکی داکا روز جمعه 27 جسد دریافت کرد و تعداد قربانیان به 114 نفر رسید. مقامات گفته‌اند حدود 300 افسر پلیس زخمی شده‌اند. دولت معترضان را به آسیب رساندن به اموال عمومی و خشونت و احزاب مخالف را به تحریک ناآرامی‌ها متهم می‌کند. به گزارش رویترز، سربازان روز شنبه، اندکی پس از آنکه دولت دستور منع رفت و آمد برای جلوگیری از اعتراضات را صادر کرد، ایست بازرسی در سراسر کشور برقرار کردند، چرا‌که اعتراضات تشدید شده است. دولت داکا از روز پنجشنبه در بحبوحه سرکوب معترضان دانشجویی اینترنت را در این کشور 170 میلیونی به ‌طور کامل قطع کرده است. خدمات پیام متنی و تماس‌های تلفنی خارج از کشور نیز همچنان مختل هستند. الجزیره نیز شنیده شدن صدای تیراندازی در داکا را تایید کرد و گزارش داد که مقررات منع آمد و شد از ظهر روز شنبه به مدت دو ساعت کاهش یافت تا مردم بتوانند برای خرید لوازم موردنیاز تردد کنند. مردم نگران بودند، زیرا انتظار نداشتند ارتش به ‌طور کامل در شهر مستقر شود و خیابان‌ها را قرق کند، اما برخی از مردم نیز به دلیل احترام زیادی که برای ارتش در بنگلادش قائل هستند، از حضور آنها احساس آرامش می‌کنند. به گزارش الجزیره، مردم نمی‌دانند که چرا اعتراضات مسالمت‌آمیز دانشجویی به این شدت سرکوب شد و به خشونت کم‌سابقه‌ای کشید. 
به گزارش رویترز، در مورد زمان لغو قانون منع رفت و آمد خبری در دست نیست، اما انتظار می‌رود که این وضعیت ادامه داشته باشد. اعتراضات هفته‌ها است ادامه دارد، اما در سه روز گذشته خشونت‌ها افزایش یافته است. تظاهرات پس از آن آغاز شد که دادگاه عالی در 5 ژوئن دستور بازگرداندن سهمیه‌ای را داد که 30درصد مشاغل دولتی را برای اعضای خانواده جانبازانی که در سال 1971 برای استقلال کشور از پاکستان جنگیدند، حفظ می‌کند. به عقیده ناظران، این کشور نسبتا فقیر در شبه قاره هند با مشکلات عدیده اقتصادی، بیکاری جوانان، فساد و تبعیض نظام‌مند دست و پنجه نرم می‌کند.  به گزارش رویترز، افراد عادی زیادی هستند که از دانشجویان حمایت می‌کنند. در میان‌شان، احزاب اپوزیسیون و مردم عادی نیز حضور دارند. الجزیره نیز گزارش داد در حال حاضر درجه زیادی از ناامیدی در بنگلادش وجود دارد و بسیاری از مردم این دولت را نمی‌پذیرند و احساس می‌کنند که نخست‌وزیر به زور به قدرت رسیده است. این اعتراضات مهم‌ترین تهدید برای دولت شیخ حسینه نخست‌وزیر از زمان انتخاب مجدد او برای چهارمین دوره در اوایل سال جاری بوده است. او سفرهای برنامه‌ریزی شده به اسپانیا و برزیل را برای مقابله با پیامدهای اعتراضات لغو کرده است. پس از سرکوب، معترضان قبل از توافق با نمایندگان دولت برای مذاکره خواستار پاسخگویی درباره خشونت‌ها شده‌اند. درخواست تجدیدنظر ایالتی به دیوان عالی، بازگرداندن این سهمیه را به مدت یک ماه به حالت تعلیق درآورد و در انتظار جلسه استماع در 7 آگوست است. در همین حال، بسیاری از رهبران احزاب مخالف که از دانشجویان معترض و فعالان و سازمان‌دهندگان اعتراض حمایت می‌کردند، دستگیر شده‌اند. وزارت خارجه هند روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بازگشت نزدیک به هزار شهروند هندی از بنگلادش را تسهیل کرده است و حدود چهار هزار دانشجوی دیگر که در دانشگاه‌های مختلف باقی مانده‌اند کمک کنسولی دریافت می‌کنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها