• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5817 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۲ مرداد

کاندیداهای ریاست دیوان محاسبات؛ وزرای دولت سیزدهم و نمایندگان ادوار و فعلی مجلس

براساس اعلام الهام آزاد، عضو کمیته دیوان محاسبات در مجلس دوازدهم در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، کار بررسی مدارک و انجام مصاحبه با داوطلبان ریاست و دادستانی دیوان محاسبات امروز -سه‌شنبه 2 مرداد- به پایان می‌رسد و ۴ گزینه موردنظر این کمیته برای ریاست و دادستانی دیوان برای رای‌گیری به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارائه خواهد شد. در بین 29 کاندیداهای ثبت‌نام کرده برای این پست اسامی از بخش‌های قوا و نهادهای مختلف دیده می‌شود؛ سیداحمدرضا دستغیب، ریاست فعلی دیوان برای دور بعدی نیز مجددا کاندیدا شده است. دستغیب سابقه نمایندگی مجلس را دارد و دکترای علوم سیاسی است و از دی ماه سال 1401 ریاست دیوان محاسبات را برعهده داشته است.

رییس اسبق دیوان محاسبات یعنی مهرداد بذرپاش نیز برای این سمت ثبت‌نام کرده است. بذرپاش از مرداد سال 1399 ریاست دیوان را برعهده داشت اما در دی ماه سال 1401 به عنوان وزیر راه و شهرسازی به دولت سیزدهم پیوست. البته یک وزیر دیگر از دولت سیزدهم نیز برای این جایگاه کاندیدا شده است؛ سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد که پیش از آن نیز در سال نخست فعالیت مجلس یازدهم به عنوان رییس کمیسیون اقتصادی در خانه ملت حضور داشت.

از دیگر چهره‌های کاندیدا از بدنه دولت نیز می‌توان به مهدی غضنفری ريیس صندوق توسعه ملی و داود منظور ريیس سازمان برنامه و بودجه اشاره کرد. محمد خدابخشی، سیدکاظم دلخوش اباتری، سیدعلی ادیانی، سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، محسن پیرهادی، مهدی عیسی‌زاده، اسدالله عباسی، علی‌اصغر خانی، قاسم احمدی لاشکی، محمدرضا پورابراهیمی، ضرغام صادقی و احمدحسین فلاحی از نمایندگان فعلی یا ادوار مجلس هستند که کاندیدا شده‌اند. کاندیداتوری داود دانش‌جعفری برای جایگاه ریاست دیوان نیز قابل توجه بوده است.
محمدعلی عبدالله‌زاده، کیومرث داودی، غلامحسین مظفری، محمد حسینی، سیداحمد رسولی‌نژاد، جواد ابدالی، سعید بیت عفری، حسن ونایی، حسن گروسی و حمیدرضا تیموری دیگر کاندیداهای این سمت هستند.

اصلی‌ترین توضیح قانونی درباره اختیارات رییس دیوان محاسبات در قانون این نهاد در ماده 9 قید شده است: «دیوان محاسبات کشور مستقیما زیرنظر مجلس شورای اسلامی می‌باشد و در امور مالی و اداری استقلال داشته و اعتبار مورد نیاز آن با ‌پیشنهاد دیوان مذکور پس از تایید کمیسیون دیوان محاسبات و بودجه مجلس شورای اسلامی جداگانه در لایحه بودجه کل کشور منظور می‌شود. ‌تشخیص، انجام تعهد و تسجیل هزینه‌های آن با رعایت قوانین و مقررات از وظایف ريیس دیوان محاسبات یا کسانی است که از طرف وی مجاز به‌ این امور شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون