• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5817 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۲ مرداد

اميررضا واعظ آشتياني در گفت‌وگو با «اعتماد»:

در هيچ كجاي دنيا آوردن VAR بر‌عهده دولت نيست

دولت پول مفت به فوتبال مي‌دهد

 گروه   ورزش

كمتر از چهار هفته به شروع بازي‌هاي ليگ برتر زمان باقي مانده است كه خبر رسيده پرسپوليس و استقلال، دو تيم پرطرفدار كشورمان نمي‌توانند در ورزشگاه آزادي از رقيبان خود پذيرايي كنند، چراكه ورزشگاه آزادي نياز به بازسازي دارد. ورزشگاهي ‌كه قبل از انقلاب ساخته شد و هنوز‌ هم تنها ورزشگاه استاندارد پايتخت به حساب مي‌آيد! موضوع بعدي VAR است كه شواهد و قرائن نشان مي‌دهد احتمالا در اين فصل هم ‌نهايت در چند بازي حساس‌ مورد استفاده قرار خواهد گرفت‌! چند روز قبل يكي از اعضاي فدراسيون گفت VAR به چهار هفته ابتدايي نمي‌رسد اما ديروز دبيركل فدراسيون با اين بهانه كه دولت پول وارد كردن اين تكنولوژي را به حساب فدراسيون نريخته نسبت به حل اين مشكل نااميدانه گفت هيچ قولي نمي‌توان داد!

به همين بهانه با اميررضا واعظ‌آشتياني يكي از مديران قديمي ورزشي و دنياي سياست كه سابقه مديريت در باشگاه استقلال هم دارد، تماس گرفتيم. واعظ‌آشتياني درخصوص علت يا دلايل به سرانجام نرسيدن بازسازي ورزشگاه آزادي و ميزباني سرخابي‌ها در ورزشگاه تختي به خبرنگار «اعتماد» گفت: همواره ‌درباره ظرفيت‌هاي سخت‌افزاري ورزش كشور بارها صحبت كردم كه ما امكانات نسبتا مناسبي در حوزه سخت‌افزاري داريم ‌اما در نگهداري و چگونه ‌استفاده كردن‌ از آن‌، از مديريت ‌خوبي برخوردار نيستيم. همين‌ ورزشگاه تختي يك ظرفيت بسيار خوبي بوده و هست كه سال‌هاي سال است كه رها شده و‌ به آن توجه نمي‌شود و نكته مهم‌تر اينكه جزو استاديوم‌هايي است كه براساس آنچه كارشناسان مي‌گويند از استانداردهاي لازم برخوردار است و در عين حال در شرق تهران ‌واقع شده همچنان‌كه استاديوم ‌آزادي در غرب تهران است. واقعا متعجبم كه در اين چند سال از اين‌ استاديوم خوب استفاده نكردند به جز يك بازي ملي كه قبل از انقلاب در اين استاديوم برگزار شد و مردم از آن‌ بازي استقبال هم كردند، ديگر استفاده شايسته‌اي از آن صورت نگرفته است. مناسب اين بود از بخش‌هاي مختلف آن استفاده درستي شود. حداقل به صورت دوره‌اي يك بازي در آزادي و يك بازي در تختي برگزار مي‌كردند‌ تا از اين ظرفيت استفاده ‌شود. 
واعظ آشتياني با اشاره به هزينه نگهداري استاديوم‌ها افزود: هزينه براي نگهداري آن پرداخت مي‌شود اما استفاده بهينه‌اي نمي‌شود لذا من اعتقادم بر اين ‌است اگر استاديوم تختي را مورد بازسازي مناسب قرار بدهند خيلي خوب مي‌شود.  مديرعامل پيشين استقلال درخصوص زمان از دست رفته براي بازسازي استاديوم آزادي به «اعتماد» گفت: اگر مي‌بينيد شرايط آزادي اين‌گونه است به دليل بخشي‌نگري توسط تصميم‌گيران بوده و اين موضوع هم‌ مختص به امروز نيست و از گذشته نسبت به مجموعه آزادي بي‌تفاوت برخورد كردند و اگر يادتان باشد در دولت‌ سيزدهم بحث اين بود يك ورزشگاه با گنجايش بيش از صد هزار نفر در جنوب تهران ساخته شود كه بارها به اين‌ موضوع انتقاد كرديم به اين دليل كه استاديوم ‌آزادي يك مجموعه تقريبا ۴۰۰ هكتاري است و حدود 20 درصد فضاي آن هم اشغال نشده. پس بياييد حتي اگر با چيني‌ها مراوده اقتصادي داريد، استاديوم آزادي را دراختيارشان بگذاريد و آن ۲۰درصد موجود را اصلاح كنند و در ۸۰درصد زمين‌هايي كه آزاد هست اگر مي‌خواهيد مجموعه‌هايي بسازيد، ساخته شود. درست است كه استاديوم آزادي 
۵۰ ساله است اما جزو ۵ استاديوم مطرح دنيا به لحاظ شرايط فيزيكي كه دارد، است و با توجه به موقعيت سوق‌الجيشي كه دارد، مي‌تواند براي طرح و توسعه بسيار مناسب باشد يعني ۸۰درصد زمين‌هاي آزادي قابليت طرح توسعه دارد. بيايند در رشته‌هاي مختلف ورزشي ساخت و ساز كنند و حتي فدراسيون‌هاي ورزشي را همه يكجا در استاديوم آزادي به صورت مجتمع قرار بدهند و فدراسيون‌ها از اين پراكندگي خلاص شوند. اين خودش يك صرفه‌جويي اقتصادي و صرفه‌جويي منابع است. واعظ‌آشتياني با انتقاد به كندي در بازسازي استاديوم آزادي افزود: نگاه درست وجود ندارد. اگر روند كار پيش مي‌رود اشكال اول بحث بودجه است و در بخش فني هم يك مقدار ضعيف هستيم و دانش به‌روز كردن استاديوم‌ها را به خوبي دنبال نمي‌كنيم و نكته بعدي اينكه در نظارت بر مجموعه‌های ورزشي ضعيف هستيم و فكر مي‌كنيم يك مجموعه فقط ساختنش مهم است و نمي‌دانيم بعد از ساختن اين نگهداري است كه نقش اساسي را ايفا مي‌كند. هر چه نگهداري بهتر باشد كارآمدي بالا مي‌رود. در جهان و كشورهاي بزرگ مي‌بينيم كه استاديوم‌هاي قديمي دارند اما آنها را تخريب نكردند و از آنها استفاده بهينه مي‌برند مثلا براي مسابقات ملي و مناسبات ديگر استفاده مي‌كنند اما شما ببينيد الان در استاديوم امجديه نمي‌شود بازي برگزار كرد؟ قطعا مي‌شود؛ حداقل تيم‌هايي مثل هوادار يا مشابه آنها که خصوصي هستند و تماشاگران زيادي هم ‌ندارند، مي‌توانند مسابقات‌شان را آنجا برگزار كنند. الان چمن شهيد شيرودي رها شده است؛ خب اين هم يك ظرفيتي براي خودش هست. متاسفانه ظرفيت‌شناسي ما ضعيف است دليلش اين است كه مديران كارآمد نداريم كه بيايند استدلال‌هاي كارشناسي و منطقي بياورند كه از اين ظرفيت‌هاي سخت‌افزاري بشود به خوبي استفاده كرد. معاون پيشين سازمان تربيت‌بدني درباره VAR و اينكه احتمالا در فصل آينده هم استفاده از اين تكنولوژي با اما و اگر همراه شود به خبرنگار «اعتماد» گفت: يك نكته خدمت شما عرض كنم؛ متاسفانه فوتبال ما دولتي است يعني تيم‌هاي خصولتي و دولتي در آن حضور دارند از اين رو هزينه VAR بر گردن دولت است در صورتي كه در هيچ جاي دنيا آوردن VAR برعهده دولت نيست و اين باشگاه‌ها هستند كه استاديوم دارند و خودشان موظف هستند كه VAR بياورند اما اينجا دولت هم بايد پول مفتي را براي اين فوتبال بدهد و از طرفي هم VAR آن را تهيه كند و مسائل ديگر و مصايبي كه در كنارش قرار دارد. لذا VAR اصولا جزو وظايف دولت‌ها نيست و وظايف باشگاه‌هاست، چون استاديوم دارند بايد آن را تجهيز كنند اما چون ورزش ما دولتي است متاسفانه بايد دولت تاوان همه چيز را بدهد.  از ايشان پرسيديم با اين وضعيت، پيش بيني مي‌كنيد كه بازهم ليگ جنجالي داشته باشيم؟‌ واعظ آشتياني اين طور پاسخ مي‌دهد: اطمينان داشته باشيد تا فرهنگ گفتمان در ورزش به خصوص حوزه فوتبال اصلاح نشود از VAR مضاعف هم استفاده كنيد كساني كه گفتمان چالش‌برانگيزي دارند بهانه ديگري خواهند آورد. شما فكر نكنيد با آمدن VAR مشكلات برطرف مي‌شود بلكه سوژه‌هاي جديدتري از مديران و مربيان و برخي بازيكنان بروز خواهد كرد و بهانه براي باخت‌شان را به VAR يا مسائل مرتبط با VAR متصل خواهند كرد. ضمن اينكه VAR را چه كسي هدايت مي‌كند؟ نيروي انساني است ديگر! يعني باز هم داوري در اتاق VAR است. از اين به بعد آن داور است كه مورد هجمه قرار مي‌گيرد و حتي قضاوت داور اصلي هم مورد قضاوت قرار مي‌گيرد. شما فكر نكنيد با  VAR  بهانه‌جويي‌ها تمام مي‌شود بلكه با شكل جديد شروع خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون