• ۱۴۰۳ دوشنبه ۸ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5821 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۸ مرداد

انتخاب عارف تعهد به استفاده از رويكردهاي علمي كارشناسي و تخصصي است

محمدصادق جوادي‌حصار

محمد‌صادق جوادي‌حصار، عضو حزب اعتماد ملي در گفت‌وگو با «اعتماد» اما از دريچه ديگري به بحث ورود كرده و اعلام مي‌كند برخلاف برخي تشكيك آفريني‌ها، انتخاب عارف اولا ميزان پايبندي پزشكيان به رويكردهاي اصلاح‌طلبانه را مشخص كرد و سپس توجه و تمركز رييس‌جمهور منتخب به روش‌هاي علمي، كارشناسي و اصولي را نمايان كرد. 
مراسم تنفيد حكم رييس‌جمهور منتخب طبق معمول و متداول دوره‌هاي قبل برگزار شد. جز اينكه رهبر انقلاب در صحبت‌هاي‌شان نشانه‌هايي از اعتماد ارائه كرده و قوت قلب به رييس‌جمهور منتخب دادند. رهبري اشاره كردند كه پزشكيان چهره علمي، برجسته و دانشمند است و از فضائل نيكويي چون صداقت و پاكدستي بهره‌مند است؛ به نظرم اين اظهارات براي شكل‌دهي روابط تعاملي ميان دولت و حاكميت اثرگذار خواهد بود. اما به نظرم موضوعي كه پس از اين اتفاق مي‌تواند راهگشا و جهت‌دهنده باشد و نشان‌دهنده روش و منش دولت در مواجهه با اضلاع قدرت باشد، انتخاب محمدرضا عارف به عنوان معاون اول رييس‌جمهور در گام نخست است. اين انتخاب، شيوه و مواجهه متعهدانه پزشكيان با اردوگاه اصلاح‌طلبي را كاملا به نمايش گذاشت. هرچند عارف در بين برخي افراد و گروه‌هاي اصلاح‌طلب مورد انتقاداتي بوده و همچنان نيز هست و برخي از طيف‌هاي اصلاح‌طلبان مايل به كانديداتوري ايشان در پست رياست‌جمهوري نبودند، اما انتخاب ايشان از سوي جناب آقاي پزشكيان، اتفاقا همه اين ادعاها را رد كرد. در واقع تاكيدي شد بر اينكه سكان اجرايي كشور پس از رييس‌جمهوري به دست فردي مجرب، كارآزموده، دانشگاهي، تحصيلكرده و مورد وثوق جامعه دانشگاهي و كارشناسي كشور سپرده شده است. گزاره‌اي كه مسعود پزشكيان همواره بر آن تاكيد ويژه‌اي داشت آن است كه كارها بايد از مسير علمي، پژوهشي و كارشناسي شده عبور كند و نبايد تصميمات غيركارشناسي باشد. حضور محمدرضا عارف در حوزه مديريت اجرايي دولت، كاملا رويكرد ايشان را به موضوع تصميمات علمي و كارشناسي شده، نشان مي‌دهد.

از سوي ديگر، اين انتخاب زاويه و شيوه نگاه پزشكيان در تعامل با گروه‌هاي اصلاح‌طلب را نيز نشان مي‌دهد. فكر مي‌كنم با اين انتخاب مي‌توان افق‌هاي پيش رو را تصور كرد. تيپ و گونه افرادي كه قرار است در دولت به كار گرفته شوند از تيپ و گونه اصلاح‌طلبان استخوان‌دار و اهل گفت‌وگو، مدارا و تعامل خواهد بود كه هيچ كس در اصلاح‌طلب بودن آنها نمي‌تواند خدشه‌اي وارد سازد. اما در نوع عمل و شيوه مواجهه با معضلات و مشكلات كشور حتما بايد منتظر ماند. البته سابقه افراد نشان مي‌دهد چه دكتر پزشكيان و دكتر عارف در مناقشات، اختلافات نظري و اجرايي، مردمدار و اهل تعامل با دستگاه‌هاي حاكميتي در عين حال محكم و پابرجا بر سر اصول خود خواهند ماند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها