• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۰ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5823 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۰ مرداد

ادامه از صفحه اول

نطق  شورانگيز و حالا عمل  و سرعت

كشوربا كفيل رياست‌جمهوري درحالت موقت اداره شد.فقدان رييس دولت كه بسياري ازطرح‌ها و پروژه‌ها و قراردادها و...به تصميم رييس‌جمهورمستقر وابسته است ازطرفي و حالت طبيعي وانتظاري هزاران مديردرسرتاسركشوركه براي تصميم‌هاي مهم بايد وارد چرخه سيستم مديريتي كشور شوند ازطرف ديگراگر موجب توقف برخي از امور نشده باشد به كند شدن آنها انجاميده است و برگزاري انتخابات هم خودبه خود به چنين وضعي دامن زد.در واقع حدود 70 روز است كه كشوردرحالت خاصي به سرمي بردواگرچه خوشبختانه امورجاري مردم دچاراختلال نشد ولي درهرحال تا زماني كه دولت جديدكاملا مستقر شود كشور روي غلتك معمول خود نمي‌افتد.
در چنين شرايطي نياز به تسريع درتشكيل دولت جديد بيش از دوره‌هاي ديگراحساس مي‌شود.به نظر مي‌رسد پس ازتشريفات رسمي رياست‌جمهوري، آقاي پزشكيان حتي يك ساعت را براي تمشيت امور نبايد ازدست بدهد و حالا كه معاون اول هم مشخص شده است به جز ديدارهاي ضروري، رييس محترم دولت بايد با تمام توان كوشش كند كه چرخ كشوربا نظم و رويكرد جديد به چرخش درآيد تا از اين ناحيه آسيبي متوجه ملك و ملت نشود.
با تغيير كابينه كه سرعت و دقت از واجبات آن است طبيعتا صدها مدير دستگاه‌هاي مختلف تغيير مي‌كنند و اين خود زمانبر است ولي با در نظر داشتن نيازكشور مي‌توان از زوائد تشريفات در اين خصوص عبور كرد و قوه مجريه با هياتي كامل به اداره امور بپردازد.
تصوركنيم كه اگر براي اين صدها مدير مراسم توديع و معارفه با انواع حاشيه‌هاي هزينه‌ساز درنظر گرفته شود افزون بر فشار مالي به خزانه ضعيف كشور شايد تا 2 ماه ديگربه جاي شروع كار وسازندگي امور مردم معطل مراسم زائد شود و وقت گرانبها و تنگ كشور باز هم براي مدتي گرفته شود.اگربعضا كار انقلابي ستوده مي‌شود براي شعارهاي تند و تيز نيست.كار انقلابي متضمن عبور از تعارفات مرسوم و رسيدگي عاجل و كارشناسانه به امور مردم است. درخبرها آمده بود كه پس ازپيروزي حزب كارگر در انتخابات اخير انگلستان 2 روز بعد وزراي جديد بدون مراسم آنچناني در دفتركار خود حاضر و آغاز كاركرده‌اند! شرايطي كه ما هم اكنون با آن دست به گريبان هستيم خصوصا ازنظر اقتصادي به هيچ‌وجه مناسب نيست واگر بنا به كارو جهاد و تلاش باشد اتلاف يك ساعت خصوصا درمقياس كشوري خسارت‌بار است.سزاوار آنكه جناب آقاي پزشكيان در آغاز تغيير و ايجاد تحول در كشور به عنصر بسيارمهم زمان توجه كند و اگر نياز باشد شب از روزنشناسد وبا پركاري كارشناسانه كه از او انتظار است كارتشكيل دولت را باسرعت ودقت به انجام برساند وهمكارانش را هم به همين روش ترغيب كندتا شيريني كارعالمانه وشجاعانه درذائقه مردم چشيده شود.


 با رييس‌جمهور ملاقات كردم

از مسير و راه‌هاي اصلاح‌ آن اشتباهات گفت. استوار بود و مطمئن؛ نه به پيروزي در انتخابات، بلكه به باورها و مسير شخصي خودش. 
در هنگام استراحت ميان كار، نزديك به ۱۰ دقيقه با او صحبت كردم. گفتم شما را انسان صادق، شفاف، پاكدست و شريفي مي‌دانم، چگونه در سيستم دولتي ايران كه سرشار از فسادهاي متنوع و حتي عرفي است مي‌توانيد كار كنيد؟ يا بايد بايستيد و جمعش كنيد، يا آغشته شويد يا كنار برويد. كدام مسير شماست؟ گفت كه بايد ايستاد و جمعش كرد اما نه با روش‌هاي از رده خارج اين دوستان! با شيوه‌هاي علمي مورد تاييد كارشناسان و شيوه‌هاي تجربه‌شده و متداول جهان؛ به سوابق كشورها نگاه كنيم و كارهاي موفق مشابه را الگو بگيريم و استفاده كنيم. درباره هم‌نسل‌ها و دوستان خودم، درباره طيف رقيب و درباره اقتصاد هم فرصت يافتم با او كوتاه صحبت كنم كه در فرصت ديگر آن را شرح مي‌دهم. وقتي از كنارش بلند شدم، به او گفتم: «آقاي دكتر، تكليف من با شخصيت دكتر پزشكيان روشن شد ».
آن آرامش و اطمينان او، استوار بودن بر اصول اخلاقي و فكري‌اش، و صداقت و شفافيتش من را جذب او كرد. در سه هفته كارزار انتخاباتي؛ من و دوستانم براي او و در اصل براي ايران هرقدر زمان و توان كه داشتيم و مي‌توانستيم، گذاشتيم و از هيچ كاري كه فكر مي‌كرديم مي‌تواند اثرگذار باشد، دريغ نكرديم. آن گروه‌ها كه در طيف‌هاي مختلف داخلي و خارجي، با تحقير، تهديد، توهين، و با متشنج كردن فضا و تحت فشار گذاشتن هميشه تلاش مي‌كنند مردم را از مسير رشد و توسعه و تعادل و زيست در كنار هم خارج كنند و به نوبه خودشان پيروز ميدان شوند، با پيام و پاسخ روشن ملت مواجه شدند؛ اين رفتارهاي تنش‌زا و هدفمند و اين تندروي‌ها (از هر‌گونه) انتخاب و مسير عموم مردم ايران نيست. مردم ايران، چه كساني كه رأي دادند و چه كساني كه رأي ندادند، توهين و تحقير و تهديد را مسير درست و مطلوب زيست اجتماعي نمي‌بينند. فرهنگ كهن مردم بزرگ ايران، همواره الگوي ملت‌ها و كشورهاي گوناگون بوده و هست و انتخاب و رواج مسيري كه همراه با تندروي و تنش باشد، در دايره بزرگ و همه‌شمول اين فرهنگ نمي‌گنجد.
پيروزي دكتر مسعود پزشكيان در انتخابات 15 تير، اميدبخش و شادي‌بخش بخش بزرگي از مردم ايران بود؛ حتي از كساني كه حاضر نبودند به دلايل روشني پاي صندوق رأي بيايند، پيام اميد به آينده و روشني شنيده‌ام. پزشكيان به آن عبارت مشهوري كه در پايان همه سخنراني‌هايش مي‌گويد اعتقاد قلبي دارد: «خاك پاي مردم ايران ». اميدوارم خداوند به او تواني اعطا كند و او را حفاظت كند تا در برابر مشكل‌ها و سختي‌ها، نااميدي‌ها، كارشكني‌ها و آزار و اذيت‌ها و سنگ‌اندازي‌ها استوار بماند و بايستد و همچون هميشه زندگي‌اش، در برابر ملت ايران سربلند باشد. در پيام پيروزي دكتر مسعود پزشكيان حرف مهمي گفته شد كه اعتقاد دارم پيمان او با ملت ايران است: «تنهاي‌تان نمي‌گذارم، تنهايم نگذاريد! »
دانشجو -  فعال  فرهنگي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون