• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5824 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۱ مرداد

جهان در شوک ترور مهمان ایران

ماشاء ‌الله شمس‌الواعظين در گفت‌وگو با «اعتماد» پشت پرده و چرايي ترور اسماعيل هنيه را تحليل مي‌كند

احسان پناه بر| در ادامه ماجراجويی های خطرناک رژیم اسرايیل در هدف قرار دادن رهبران و فرماندهان جبهه مقاومت، این رژیم بامداد روز چهارشنبه در تهران به محل اقامت اسماعیل هنیه، ريیس دفتر سیاسی حماس حمله کرده و با اصابت پرتابه ای ایشان و یکی از محافظانش را به شهادت رساند. المیادین به نقل از یک منبع ایرانی مدعی شد اسماعیل هنیه و محافظش در حدود ساعت دو نیمه شب به وقت تهران با پرتابه ای هدایت شونده و هواپایه، از خارج از مرزهای ایران، مورد اصابت قرار گرفته و به شهادت رسیدند. روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در همان ساعات ابتدایی در اطلاعیه‌ای خبر ترور و شهادت اسماعیل هنیه و یکی از همراهانش را تایید کرد. در همین رابطه، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از جلسه فوق العاده این کمیسیون درباره موضوع ترور اسماعیل هنیه خبر داد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در بیانيه ای اعلام کرد: جنایت رژیم صهیونیستی با پاسخ سخت و دردناک جبهه مقتدر و عظیم مقاومت به ویژه ایران اسلامی مواجه خواهد شد. 

خبر شهادت اسماعیل هنیه در حالی است که او روز سه‌شنبه برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، ريیس جمهور ایران به تهران سفر کرده بود. در همین حال به گزارش رویترز، سه شنبه شب و پیش از ترور شهید اسماعیل هنیه، رژیم اسرايیل در حمله پهپادی به منطقه حاره حریک در ضاحیه جنوبی بیروت، ساختمان محل حضور برخی فرماندهان حزب الله را هدف قرار داد که طبق گزارش منابع لبنانی 4 نفر در آن به شهادت رسیدند و دست کم 74 نفر شامل چند کودک نیز مجروح شدند. خبرهای ضدونقیضی نیز مبنی بر سرنوشت فواد شکر (حاج محسن)، عضو بلندپایه و فرد شماره دو حزب الله منتشر شده است. اگرچه منابعی در لبنان و کشورهای عربی مدعی شهادت این فرمانده حزب الله هستند، رویترز و سی ان ان  از ناکام ماندن ترور او گفته اند. همچنین در اقدامی تقریبا همزمان، سه شنبه شب، ایالات متحده نیز در تجاوزی آشکار مقر نیروهای حشدالشعبی در پایگاه جرف النصر استان بابل عراق را هدف قرار داد. یک مقام امنیتی امریکا به رویترز گفت: ارتش امریکا روز سه شنبه یک رشته حمله هوایی علیه حشد الشعبی در عراق انجام داد. این مقام امریکایی مدعی بود که نیروهای حشدالشعبی قصد داشتند پهپادهای تهاجمی علیه نیروهای امریکایی مستقر در عراق و سوریه پرتاب کنند. نیرو‌های حشد الشعبی از کشته شدن چهار نفر و زخمی شدن تعدادی دیگر در حمله به پایگاهی در جنوب بغداد خبر دادند.
واکنش ها به ترور هنیه
در پی ترور و شهادت اسماعیل هنیه در تهران، مقام معظم رهبری پیام تسلیتی صادر کردند. در این پیام آمده است: رژیم صهیونیستي جنایتکار و تروریست مهمان عزیز ما را در خانه ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم ساخت. مسعود پزشکیان، ريیس جمهور ایران نیز در واکنش به ترور اسماعیل هنیه در شبکه ایکس نوشت: جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی و عزت و حیثیت و افتخار و شرف خود دفاع و اشغالگران تروریست را از اقدام بزدلانه خود پشیمان خواهد کرد. در همین رابطه ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه، این اقدام رژیم اسرايیل را موجب مستحکم تر شدن پیوند عمیق و ناگسستنی میان جمهوری اسلامی ایران و فلسطین و مقاومت دانست. دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز ضمن اعتراض به تجاوزات اسرايیل گفت: رژیم اسرايیل باید به خاطر جنایاتش پاسخگو باشد. 

ترور شهید هنیه در جهان نیز واکنش هایی را برانگیخته است. موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس تاکید کرد که ترور اسماعیل هنیه قطعا بی‌پاسخ نخواهد ماند. سخنگوی حماس نیز ترور اسماعیل هنیه را عبور از تمامی خط قرمزها دانست و تاکید کرد: این جنایات رژیم اسرايیل مذاکرات آتش بس را مختل خواهد کرد. محمود عباس، ريیس تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز در بیانیه ای ترور رهبر حماس را اقدامی بزدلانه و تحولی پرخطر خواند و آن را محکوم کرد. جهاد اسلامی نیز شهادت رهبر ارشد حماس را ضایعه ای بزرگ برای ملت فلسطین خواند. وزارت خارجه قطر نیز ترور اسماعیل هنیه را باعث تشدید خطرناک تنش در منطقه دانست. به گزارش رسانه های اسرايیلی، در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرايیل از اعضای کابینه خواسته است نسبت به حادثه ترور اسماعیل هنیه در تهران اظهار نظر نکنند، پنتاگون نیز در واکنش به ترور رهبر سیاسی حماس گفت هیچ نظری در رابطه با نقش اسرايیل در ترور اسماعیل هنیه ندارد و ایالات متحده نیز پیش از وقوع این حادثه از آن اطلاع نداشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون