• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۸ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5830 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۸ مرداد

تداوم رفتارهاي فراقانوني به بهانه حجاب

صالح نيكبخت

متاسفانه رفتار‌هاي تند و رويكردهاي سلبي با بانوان و دختران ايراني به نام نگهداري و رعايت مساله حجاب، همچنان ادامه دارد و هر روز تصاوير و اخبار ناخوشايند بيشتري در خصوص اين رويكردهاي سلبي در ناخودآگاه جمع جامعه ثبت و ضبط مي‌شود. واقع آن است كه اين نوع رفتارها در مواجهه با دختران جوان و بانوان محترم در شأن دختران ايراني نيست. هر روز مساله جديدي با محوريت اين نوع برخوردها به وقوع مي‌پيوندد و بر حجم نارضايتي‌هاي عمومي مي‌افزايد. اين در حالي است كه هنوز قانون حجاب و عفاف در مجلس و ساير نهادهاي تقنيني تصويب نشده است. يعني قبل از تصويب قانون، برخي افراد و جريانات به صورت آتش به اختيار و فراتر از قانون به هر اقدامي كه مايل باشند دست زده و جامعه را ملتهب مي‌كنند. به نظر مي‌رسد اين گروه‌ها و اين اشخاص هدفي جز زير پا گذاشتن قوانين و مقررات كشور ندارند كه يك چنين اقداماتي را بدون داشتن مصوبات قانوني انجام مي‌دهند.  پيش از آنكه رييس‌جمهور منتخب دولت خود را معرفي كند و رسما كار اجرايي را در پيش بگيرد، اقداماتي صورت مي‌گيرد كه در خوش‌بينانه‌ترين حالت مي‌توان گفت محصول عدم توجه به رويه‌هاي قانوني است. در اين ميان نيروهايي در بطن ساختارهاي نظارتي و انتظامي كشورمان وجود دارند كه شأن و شخصيتي فراتر از قانون براي خود قائل هستند. هرچند نيروي انتظامي حادثه اخير در خصوص ضرب و شتم دو دختر نوجوان در يكي از خيابان‌هاي تهران را محكوم كرد اما در بطن اين حادثه مسائلي وجود دارد كه لازم است مورد ارزیابي قرار بگيرد.
اول) اين رخداد نشان داد كه فراتر از قانون اراده‌اي وجود دارد كه تلاش مي‌كند اين گزاره را در جامعه جا بيندازد كه قانون مصوبه‌اي نيست كه مطابق دستور‌العمل‌ها در مجلس مورد تاييد اكثريت نمايندگان قرار گرفته، در شوراي نگهبان تاييد و توسط دولت ابلاغ مي‌شود، بلكه قانون اراده‌اي است كه از سوي برخي افراد و جريانات جاري و ساري مي‌شود. 
دوم) افراد و گروه‌هايي كه گفتمان آنها در انتخابات 1403 با راي منفي مردم مواجه شد و مشخص شد كه مردم اين رويكرد را نمي‌پسندند تلاش مي‌كنند، اعتماد مردم‌به دولت منتخب را خدشه‌دار سازند. هرچند تلاش‌هاي بسياري در نيروي انتظامي صورت مي‌گيرد اما واقع آن است برخي رخدادها كه به نام اين نيرو تمام مي‌شود تماما مبتني بر انگاره‌هاي غيرقانوني و فراقانوني است، رخدادهايي كه افكار عمومي را جريحه‌دار ساخته و التهابات بسياري در جامعه ايجاد مي‌كند. همه منتظرند ببينند دولتي كه شعار اصلي خود را حاكميت قانون، تعامل و مدارا قرار داده، چگونه قرار است به يك چنين رفتارهاي تند، سلبي و فراقانوني پايان بدهد؟

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون