• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۸ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5830 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۸ مرداد

تانک بختیاری دو بار همه را شگفت‌زده کرد

امید به آینده در فوق سنگین کشتی فرنگی

یونس همیالی

سهم کشتی فرنگی ایران از دو وزن 60 و 130 کیلوگرم، یک مدال برنز بود. 

به گزارش روزنامه اعتماد، امین میرزازاده در دیدار رده‌بندی با غلبه بر صباح شریعتی کشتی‌گیر ایرانی‌الاصل و دارنده مدال المپیک 2016 از آذربایجان، توانست اولین مدال کاروان اعزامی به پاریس را به ارمغان بیاورد. البته این تنها شاهکار تانک بختیاری در شب درخشانش نبود. او با تواضعی مثال‌زدنی و حس ایرانی بعد از اینکه فهمید هموطنش که امروز زیر پرچم آذربایجان کشتی می‌گیرد قصد خداحافظی دارد او را روی شانه‌های خود بلند کرد و دور تشک چرخاند تا همه بفهمند آخر سر ، باز هم یک هموطن است که می‌تواند چنین کارهایی برای آدم انجام دهد. 

میرزازاده در المپیک پاریس در گام نخست مقابل آدم‌کون امریکایی به برتری رسید. او سپس در مهم‌ترین و حساس‌ترین مبارزه این وزن که یک فینال زودرس تلقی می‌شد مقابل میخایین لوپز کوبایی صف‌آرایی کرد. همگان این انتظار را از کشتی‌‌گیر کشورمان داشتند که باتوجه به عملکرد عالی سال گذشته در رقابت‌های جهانی و تجربه سه سال قبل با غول کوبایی در همین آوردگاه، با یک تاکتیک مناسب به روی تشک برود، اما هیچ نقطه بارزی برای داشتن یک استراتژی خاص برای رسیدن به یک هدف معین دیده نشد. یا حتی با تمهیدات ناگهانی‌ در لحظه‌های نبرد هم ندیدیم که ستایش کنیم. حتی با دانستن به اینکه لوپز در فن بارانداز از سمت چپ اجرا می‌کند هم امین نتوانست مانع از عملکرد او بشود. درنهایت کشتی‌گیر کشورمان بدون دفاع در خاک دو امتیاز از دست داد. البته برای بردن ستاره بی‌بدیل و دست نیافتنی سرزمین هاوانا به چیزی فراتر از بضاعتی که داشت، نیاز بود ولی زمانی که در وقت دوم اخطار به لوپز داده شد و میرزازاده درخواست کرد کشتی در سرپا اجرا شود، مشخص شد که اشتباهات بزرگی در نحوه آنالیز این کشتی وجود داشته است. اما حالا با خداحافظی لوپز از دنیای قهرمانی آن‌هم پس از کسب پنجمین طلای المپیک و موجودیت کشتی‌گیران فوق‌سنگین، این دلاور شایسته در کنار سایر ملی‌پوشان می‌توانند روزهای درخشان‌تری نوید دهند و سال‌ها در این وزن افتخارآفرینی کنند.

البته لوپز سال‌ها بود که در مسابقات جهانی شرکت نمی‌کرد و فقط در المپیک‌ها حضور می‌یافت تا به قول محمد بنا رقبایش را تحقیر کند. با این حال اگر اتفاق خاصی نیفتد و در فاصله چهار سال تا المپیک بعدی به یک‌باره اعجوبه جدیدی در این وزن از یک نقطه دنیا سر برنیاورد، می‌توان امیدوار بود که در المپیک 2028 بالاخره سنگین‌وزن ایران در المپیک هم طلایی شود. 

با مشخص بودن وضعیت کشتی‌گیران رنكینگ‌دار در سیدبندی، با حضور دو چهره شاخص در سمت جدول مهدی محسن‌نژاد و تقابل با آنها، اکثریت روی کاغذ هیچ‌گونه شانس مدالی برای نماینده کشورمان در 60 کیلوگرم درنظر نداشتند. فرضیه‌ای که در روز مسابقه رنگ حقیقت به خود گرفت. محسن‌نژاد بعد از برتری مطلق مقابل عبدالکریم فرگات الجزایری، دور دوم در‌حالی که با فومیتا ژاپنی سرشاخ شد پس از دریافت اخطار در خاک با یک اشتباه محاسباتی، کلید بارانداز را در‌اختیار رقیب داد و در کمتر از دو دقیقه با نتیجه صفر-9 مغلوب شد. او در شانس مجدد کوین دی آرماس کوبایی را شکست داد و برای کسب مدال برنز با شارشنبک‌اف روبه‌رو شد تا ماموریت غیرممکن را با سربلندی به انجام رساند؛ اما بار دیگر نشان داد که برابر حریفان آماده در دفاع خاک بسیار آسیب‌پذیر می‌باشد و کشتی‌گیر قرقیز با یک مهارت خاص دو امتیاز در اجرای بارانداز به کیسه خود اندوخت و با همین هنرنمایی به مدال بوسه زد. در این وزن فومیتا یک سامورایی مهار نشدنی از تمام ظرفیت‌های فنی خود به خوبی بهره برد و با ذهنیت مناسب و کمترین خطا بر تارک دنیا خوش درخشید.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون