• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۸ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5830 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۸ مرداد

پيشكسوت فوتبال در گفت‌وگو با «اعتماد»:

چرا دادكان كه دلش براي مملكت مي‌سوزد بيرون است و افراد ناسالم در فوتبال كار مي‌كنند؟

اميدواريم با آمدن پزشكيان اين بساط جمع شود

روزبه  دلاور

به گزارش «اعتماد» كمتر از 10 روز مانده به شروع بازي‌هاي ليگ برتر اما پرسپوليس و استقلال هنوز زميني ندارند تا از رقيبان‌شان ميزباني كنند! دو تيم پرطرفدار كشورمان به احتمال فراوان حداقل تا هفته سوم بايد خارج از تهران بازي كنند. اينكه‌ در فوتبال حرفه‌اي ما با گردش مالي هزاران ميليارد تومان از اين اتفاقات رخ مي‌دهد جاي تاسف دارد. وقتي مي‌بينيم و مي‌شنويم در قطر جام جهاني برگزار مي‌شود و ميزباني بعدي اين مسابقات هم با عربستان است اين تأثر يا افسوس بيشتر هم مي‌شود. عدم توجه به زيرساخت‌ها در فوتبال ما سال‌هاي سال است كه مشكلات جدي براي اين رشته محبوب ايجاد كرده و مدير هم نداريم كه اين مشكل را يك بار براي هميشه ريشه كن كند. با محمود كلهر، پيشكسوت فوتبال ايران كه سابقه بازي در پرسپوليس و استقلال را دارد، تماس گرفتيم تا نظر وي را در اين خصوص جويا شويم ماحصل اين گپ و گفت را در زير مي‌خوانيد.

 

با گذشت مدت زمان طولاني هنوز استاديوم آزادي را بازسازی نكرده‌اند. چطور مي‌شود كه نمي‌توانيم يك استاديوم را طي مدت كوتاه بازسازي كنيم؟

مشكل فوتبال همين زيرساخت‌هايش است و اينكه‌ متاسفانه سال‌هاي سال است با مشكلات مديريتي دست و پنجه نرم مي‌كنيم و گوش شنوايي هم وجود ندارد. الان براي استاديوم بين المللي آزادي سال‌هاي سال است كه اين مشكل وجود دارد اما هنوز مرتفع نشده اين موضوع ضعف مديريت است. ما بايد تا الان دو، سه تا ورزشگاه بهتر از آزادي را درست مي‌كرديم. سرمايه‌گذاري زيادي الان در فوتبال ما براي بازيكنان مي‌شود. بايد اين هزينه‌ها در بخش اماكن ورزشي صورت بگيرد. در اين صورت شاهد شكوفايي خيلي از استعدادهاي گمنام‌ خواهيم شد. الان مي‌بينيم كه پرسپوليس و استقلال هنوز يك استاديوم اختصاصي ندارند كه مسابقات‌شان را در آن ورزشگاه برگزار كنند. آدم‌هاي اقتصادي بايد به فوتبال ما ورود كنند، افرادي كه مي‌توانند پول در بياورند. مديران ما فقط مي‌آيند و يك پولي به آنها مي‌دهند تا خرج كنند اين را كه همه بلد هستند! مشكل فوتبال ما اين است كه درآمدزايي نمي‌شود.، تا اين اتفاقات رخ بدهد.‌ اين همه امكان ورزشي بلااستفاده داريم و يك عالمه استعداد در جامعه هست اما‌ آن وقت جايي نداريم‌كه اينها را استعداديابي كنند. در كل ورزش ما اين شرايط را دارد كه اين اتفاقات براي ورزش ما خوب نيست. پول هم خيلي داريم‌ اما نمي‌دانيم ‌چطور آن را خرج كنيم. به همين علت اين همه مشكل به وجود مي‌آيد و هنوز نمي‌توانيم از پس همين يك ورزشگاه هم بربياييم تا بتوانيم حداقل بازي‌هاي بين المللي خود را در آنجا‌ انجام بدهيم.

پرسپوليس و استقلال تا سه هفته‌ اول ليگ نمي‌توانند ميزبان رقيبان خودشان باشند. اين وضعيت چقدر به اين تيم‌ها آسيب مي‌رساند؟

صد در صد آسيب مي‌زند.‌ چرا نبايد باشگاه‌هاي پرسپوليس و استقلال سه، چهار زمين اختصاصي داشته باشند؟ ما آدم‌هايي داريم كه مي‌توانند و دوست دارند بيايند سرمايه‌گذاري كنند اما به دليل مشكلاتي كه در فوتبال ما وجود دارد اجازه ورود افراد بادانش و درآمدزا را نمي‌دهند چون جيب خودشان خالي مي‌شود و جلوي فساد آنها گرفته مي‌شود. اينها معضل فوتبال ما است.

بعد از برگزاري جام جهاني در قطر، عربستان هم ميزبان اين بازي‌ها شد. چرا ما نمي‌توانيم از پس بازسازي يك استاديوم بربياييم‌ اما آنها هر دوره ميزبان رويدادهاي مهم مي‌شوند؟

عرب‌ها را ببينيد شايد خودشان تخصص نداشته باشند اما ببينيد چه كساني را كنار خودشان مي‌آورند و چطور سرمايه‌گذاري مي‌كنند. جام جهاني كه در قطر برگزار شد بهترين جام جهاني تمام ادوار بوده اين را كارشناسان و مربيان و بازيكنان كه در آنجا بودند، تاييد كردند. دليلش اين است كه افرادي مي‌آيند و سرمايه‌گذاري مي‌كنند. در واقع وقتي بستر فراهم‌ شد، آمدند اين كارها را انجام دادند اما الان مي‌بينيم ما زمين فوتبال نداريم اما قيمت بازيكنان مي‌رود روي صد ميليارد تومان! چه بايد كرد؟ ديدگاه و فلسفه ورزش ما بايد تغيير كند.

شما قبول داريد بعد از برگزاري ۲۴ دوره از مسابقات ليگ‌ ما حرفه‌اي شده است؟

ما پول حرفه‌اي مي‌دهيم ‌اما ليگ حرفه‌اي نداريم. الان استقلال و پرسپوليس كجا بروند بازي كنند؟ آيا اين ليگ حرفه‌اي است؟ معلوم است كه نيست! بايد اينها درست شود. ما هنوز يك var را نياورديم. با بودجه‌هاي كم مي‌شود زير ساخت‌ها را درست كرد. الان ورزشگاه‌هايي داريم‌كه بهره‌برداري درستي از آنها نمي‌كنيم.

مثل ورزشگاه تختي كه سال‌هاست بلااستفاده است...

بله؛ اما همين تختي كه چندتا زمين فوتبال دارد كه يكي از آنها هم آماده نيست!

تهيه و آماده كردن چمن استاديوم‌ خيلي سخت يا كار دشواري است كه هر سال معضل كيفيت بد چمن‌ها در بسياري از استاديوم‌ها را داريم؟

سخت نيست اما آدم كننده كار بايد باشد كه نيست! يك مثال مي‌زنم؛ ما يك روزي با محمد خاكپور و بعضي از پيشكسوتان براي برگزاري يك تمرين سمت شهريار رفتيم و بعد از سپري كردن زمين‌هاي خاكي رسيديم به زمين تمرین. ديديم يك آدم شخصي زمين درست كرده دو، سه تا كارگر افغانستاني هم سر زمين گذاشته بود كيفيت زمين در حد ويمبلي لندن بود! يعني با هزينه ماهي 20 تا 30 ميليون تومان زمين بي‌نظيري درست كرده بود و بعد كه كي‌روش فهميد تيم ملي را از استاديوم آزادي به آنجا برد و گفت ما چنين زميني را مي‌خواهيم. زميني كه بازيكني در آن تمرين كند و آسيب نبيند. با بودجه كم و مديريت درست كلي زمين مي‌شود درست كرد. اما متاسفانه بودجه‌ها جاهاي مختلف هدر مي‌رود و‌ كجا مي‌رود را نمي‌دانيم! به همين دليل اين فساد و مافيا كه در فوتبال ما هست باعث ‌اين مشكلات در فوتبال ما شده است.

بحث درباره فساد و مافيا هم كه تكراري شده و هيچ پيگيري نمي‌شود...

الان مگر مشكلات داوري و فساد نبود؟ مي‌گفتيم اين را مي‌گيريم و او را مي‌بريم؟ پس چي شد؟ اين آدم‌هايي كه سال‌هاي سال مشكلات ايجاد كردند. طرف مربي نبود و به عنوان مربي انتخاب شده براي اينكه جيب خودشان پر شود. سال‌هاي سال است مي‌گوييم اما كو گوش شنوا؟ اينها به بدنه فدراسيون و باشگاه وصل هستند و تا مديران ما درست عمل نكنند اين روند ادامه دارد. يكي مثل دكتر دادكان را بگذارند سر كار اگر كسي توانست جُم بخورد! اتفاق مي‌افتد نه اينكه نشود اما درصد آن خيلي پايين مي‌آيد. آدم‌هاي مختلف مي‌آيند و رقابت مي‌شود اما اين كار را نمي‌كنند. مگر اين آدم فوتبالي و‌ دانشگاهي‌ نيست؟‌ دادكان دلش مي‌سوزد و مملكتش را دوست دارد چرا بايد اينها كنار باشند و افراد ناسالم در فوتبال كار كنند؟ اگر اين افراد راس كار باشند بساط اين مسائل جمع مي‌شود. با اين وضعيت بردن تاجيكستان و افغانستان هم سخت شده چون به سرعت باد پيشرفت مي‌كنند. اينها براي فوتبال ما درد است؛ حالا اميدواريم با آمدن آقاي پزشكيان اين بساط جمع شود و آدم‌هاي سالم و موجه و حرفه‌اي بيايند و كار را جلو ببرند. اميدوارم شعار او در حد‌ عمل هم انجام شود.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون