• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5833 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۲ مرداد

پايان كار كاروان ورزشي ايران در پاريس با 12 مدال

خدا كشتي و تكواندو را حفظ كند!

گروه ورزش

روز گذشته كار ورزشكاران ايران در بازي‌هاي المپيك پاريس به پايان رسيد. در روز پاياني رحمان عموزاد و اميرعلي آذرپيرا موفق به كسب نشان‌هاي نقره و برنز شدند و به اين ترتيب جمع مدال‌هاي ايران در المپيك 2024 به عدد 12 رسيد. 3 طلا، 6 نقره و سه برنز. تمامي اين‌ مدال‌ها در دو رشته كشتي و تكواندو به دست آمد.

به گزارش «اعتماد» مسابقات المپيك 2024 پاريس 17 روز قبل با برگزاري مراسم افتتاحيه رسما آغاز شد و هزاران ورزشكار از اقصي ‌نقاط جهان با يكديگر وارد رقابت شدند.

كاروان ورزشي ايران نيز كه با 40 ورزشكار در اين مسابقات حاضر شده بود با رشته‌هاي تيروكمان، قايقراني، شمشيربازي، تنيس روي ميز و ژيمناستيك استارت زد. با اين حال كسب مدال تا روز يازدهم براي ايران به تعويق افتاد؛ يعني آغاز مسابقات كشتي فرنگي. در اين 11 روز ايران وارد جدول رده‌بندي مدالي نشده بود ولي در همين فاصله 6 روز ايران از انتهاي جدول رده‌بندي به رتبه 21 رسيد. در ادامه نگاهي مي‌اندازيم به نتايج ورزشكاران ايران در پاريس 2024.

در تيروكمان، مبينا فلاح تنها نماينده ايران با پيروزي در بازي اول راهي دور دوم شد اما با شكست در اين مرحله حذف شد.

در قايقراني ايران با 5 نفر حضور داشت مهسا جاور و زينب نوروزي كه در انتها در رده 16 ايستادند. فاطمه مجلل كه با رتبه 21 به كار خودش پايان داد. همين‌طور نبي رضايي و علي آقاميرزايي كه حذف شدند.

در ژيمناستيك ايران پس از سال‌ها صاحب يك نماينده شده بود. مهدي الفتي ژيمناست ايراني رشته پرش خرك در المپيك موفق شد در يك اقدام تاريخي به فينال راه پيدا كند اما در فينال به رتبه بهتري از هفتم بين 8 شركت كننده دست پيدا نكرد.

در تنيس روي ميز برادران عالميان به عنوان نمايندگان ايران حضور داشتند. نيما عالميان مثل المپيك قبلي بعد از شكست در بازي قبل حذف شد. نوشاد اما بازي نخست خود را برد ولي در بازي دوم شكست خورد و به اين ترتيب هر دو نفر به تهران بازگشتند.

در تيراندازي ايران با چهار نماينده شركت كرد. هانيه رستميان در دو اسلحه مختلف رتبه‌هاي 22 و 6 را به دست آورد. حضور رستميان در فينال 10 متر يك اتفاق تاريخي بود. شرمينه چهل‌اميراني رتبه 11 را به دست آورد. فاطمه اميني 26ام شد و محمد بيرانوند جوان‌ترين ورزشكار ايران در پاريس در اهداف پروازي رتبه بيست‌وچهارم را كسب كرد.

در شنا، ساميار عبدلي حذف شد.

در شمشيربازي نمايندگان ايران در دو بخش انفرادي و تيمي حاضر شدند. در بخش انفرادي هيچ كدام از نفرات موفق ظاهر نشدند. علي پاكدامن با شكست مقابل فردي كه قهرمان المپيك شد در رده 13 ايستاد. محمد رهبري بيست‌وهشتم شد و محمد فتوحي در نهايت رتبه 33 را به خود اختصاص داد. اما در تيمي ايران شرايط متفاوتي را تجربه كرد. شمشيربازان ايران با شكست دادن امريكا به نيمه‌نهايي رسيدند. در اين مرحله پاكدامن و يارانش در فاصله يك سانتي‌متري رسيدن به فينال مقابل مجارستان شكست خوردند. در مورد داوري در اين بازي بحث‌هاي زيادي وجود دارد و حتي رسانه‌هاي آلماني از وجود فساد و باندبازي در شمشيربازي المپيك گزارش‌هايي را منتشر كردند. ايران در رده‌بندي به فرانسه ميزبان باخت و چهارم شد. ضمن اينكه نبايد ماجراي دعواهاي درون تيمي را نيز فراموش كرد. آن‌طور كه علي پاكدامن افشا كرد مشكلاتي بين اعضاي تيم وجود داشته است.

در دووميداني فرزانه فصيحي و حسن تفتيان به ترتيب با ايستادن در رده‌هاي 51 و 33 به كار خود پايان دادند.

در دوچرخه‌سواري علي لبيب بعد از چندين دوره كه دوچرخه‌سواران ايران موفق به عبور از خط پايان مسابقه نمي‌شدند توانست به عنوان نفر 76 از خط پايان دوچرخه‌سواري جاده المپيك عبور كند.

در سنگنوردي رضا عليپور، قهرمان سابق جهان با ايستادن در رده چهارم به كار خود پايان داد. عليپور در نيمه‌نهايي با اختلاف هفت صدم ثانيه و در فينال با اختلاف يازده صدم ثانيه شكست خورد تا دستش به مدال نرسد. اشك‌هاي عليپور بعد از چهارمي در كنار اظهارات او كه مي‌گفت در يك دخمه و به تنهايي تمرين مي‌كرده در فضاي مجازي بسيار پربازديد شد.

همان‌طور كه گفته شد ايران از روز يازدهم با برنز امين ميرزازاده در كشتي فرنگي وارد جدول رده‌بندي توزيع مدال‌ها شد. همزمان با شروع مسابقات تكواندو وضعيت كاروان ايران از اين حيث بسيار بهتر شد.

نتايج كشتي گيران كشورمان در دو رشته فرنگي و آزاد در المپيك به شرح زير است:
در وزن 60 كيلوگرم مهدي محسن نژاد پس از استراحت در دور نخست، با كسب يك برد و يك شكست به گروه بازنده‌ها رفت. محسن‌نژاد در ديدار رده‌بندي براي كسب برنز مغلوب ژولامان شارشنبكوف از قرقيزستان شد و در جايگاه پنجم ايستاد.

در وزن 67 كيلوگرم سعيد اسماعيلي در دور نخست با نتيجه 10 بر صفر اسحاق قايو از الجزاير را شكست داد. وي در دور بعد و در مرحله يك چهارم نهايي با نتيجه 9 بر صفر از سد لوئيس اورتا سانچز، قهرمان جهان و المپيك از كوبا گذشت و به مرحله نيمه نهايي راه يافت. اسماعيلي در اين مرحله در يك كشتي هيجاني با نتيجه 10 بر 4 از سد اسلاويك گالستيان از ارمنستان گذشت و به ديدار فينال راه يافت. وي در ديدار پاياني با نتيجه 6 بر 5 از سد پرويز نصيب‌اف نايب قهرمان المپيك از اوكراين گذشت و به مدال طلا دست يافت.

در وزن 77 كيلوگرم امين كاوياني‌نژاد با يك برد و يك شكست از دور رقابت‌ها كنار رفت و هشتم شد.

در وزن 87 كيلوگرم عليرضا مهمدي در دور نخست در يك كشتي بسيار زيبا و با نتيجه 9 بر صفر كارلوس مونوز جاراميلو از كلمبيا را مغلوب كرد. وي در دور بعد و در مرحله يك چهارم نهايي با نتيجه 10 بر 1 آركاديوز كولينيچ از لهستان را از پيش رو برداشت و به مرحله نيمه نهايي راه يافت. مهمدي در اين مرحله در يك كشتي سخت با نتيجه 3 بر 3 از سد ژان بلنيوك قهرمان جهان و المپيك از اوكراين گذشت و به ديدار فينال راه يافت. وي در ديدار پاياني با نتيجه 7 بر صفر مغلوب سمن نوويكوف دارنده مدال برنز جهان از بلغارستان شد و به مدال نقره رسيد.

در وزن 97 كيلوگرم محمدهادي ساروي در دور اول با نتيجه 10 بر 1 جوزف راو از امريكا را شكست داد. وي در دور بعد با نتيجه 8 بر صفر اوزور ژوژوپبكوف از قرقيزستان را مغلوب كرد و به مرحله نيمه نهايي راه يافت. ساروي در اين مرحله با نتيجه 6 بر صفر محمد جبر از مصر را از پيش رو برداشت و به ديدار فينال راه يافت. ساروي در ديدار پاياني با نتيجه 4 بر 1 از سد آرتور الكسانيان قهرمان جهان و المپيك از ارمنستان گذشت و با كسب مدال طلا، كاروان ورزشي ايران را نيز صاحب اولين مدال طلا در بازي‌هاي المپيك 2024 كرد.

در وزن 130 كيلوگرم امين ميرزازاده در دور نخست با نتيجه 3 بر 1 آدام كون از امريكا را از پيش رو برداشت. وي در دور بعد مقابل ميخاين لوپز دارنده 4 مدال طلاي المپيك، 5 مدال طلا و 3 مدال نقره جهان ازكوبا مغلوب شد و با توجه به حضور اين كشتي‌گير در ديدار فينال، به گروه بازنده‌ها رفت. ميرزازاده در اين گروه با نتيجه 9 بر صفر لي سئونگ چان از كره جنوبي را مغلوب كرد و به ديدار رده‌بندي راه يافت. نماينده كشورمان براي كسب مدال برنز مقابل صباح شريعتي از آذربايجان قرار گرفت و با نتيجه 4 بر صفر حريف خود را از پيش رو برداشت و ضمن كسب اولين مدال برنز تاريخ سنگين وزن كشتي فرنگي ايران در المپيك، اولين مدال كاروان ورزشي ايران را به دست آورد.

در كشتي آزاد نتايج زير به دست آمد:

در وزن 57 كيلوگرم عليرضا سرلك در دور نخست به مراسم وزن‌كشي نرسيد.
در وزن 65 كيلوگرم رحمان عموزاد در دور نخست با نتيجه 8 بر صفر زين رترفورد قهرمان جهان از امريكا را از پيش رو برداشت. وي در دور دوم و در مرحله يك چهارم نهايي با نتيجه 11 بر صفر اسلام دودايف از آلباني را شكست داد و به مرحله نيمه نهايي راه يافت. عموزاد در اين مرحله با نتيجه 10 بر صفر اسماعيل موسوكايف قهرمان جهان از مجارستان را مغلوب كرد و به ديدار فينال راه يافت. وي در ديدار پاياني با نتيجه 10 بر 3 مغلوب كوتارو كيوكا از ژاپن شد و به مدال نقره رسيد.
در وزن 74 كيلوگرم يونس امامي با دو برد و يك شكست مقابل كايل ديك از امريكا حذف شد.
در وزن 86 كيلوگرم حسن يزداني در مبارزه نخست با نتيجه 10 بر صفر الكساندر لاورنس از استراليا را مغلوب كرد. وي در دور بعد و در يك ديدار نفسگير با نتيجه 9 بر 4 داورن كوراگليف قهرمان روسي‌الاصل اروپا از يونان را از پيش رو برداشت و به مرحله نيمه نهايي راه يافت. يزداني در اين مرحله با نتيجه 7 بر 1 مايل ناظم امينه دارنده مدال‌هاي برنز المپيك و جهان از سن‌مارينو را شكست داد و به ديدار فينال راه يافت. يزداني در ديدار فينال در حالي كه بارها به دليل مصدوميت از ناحيه كتف نماينده كشورمان، كشتي قطع شد، با نتيجه 7 بر 1 مغلوب ماگومد رمضان‌اف كشتي‌گير روسي‌الاصل از بلغارستان شد و به مدال نقره رسيد.
در وزن 97 كيلوگرم اميرعلي آذرپيرا در دور اول با نتيجه 4 بر 3 مغلوب احمد تاج‌الدين‌اف قهرمان جهان از بحرين شد و با توجه به حضور حريفش در ديدار فينال به گروه بازنده‌ها رفت. آذرپيرا در اين گروه با نتيجه 6 بر صفر عليشير يرگالي از قزاقستان را مغلوب كرد و به ديدار رده‌بندي راه يافت. وي در اين ديدار با نتيجه 4 بر 1 از سد كايل اسنايدر، قهرمان المپيك و جهان از امريكا گذشت و به مدال برنز دست يافت.

در وزن 125 كيلوگرم اميرحسين زارع در دور نخست با نتيجه 5 بر صفر آيال لازاريف از قرقيزستان را شكست داد. وي در دور بعد با نتيجه 10 بر صفر آمارور دسي از كانادا را از پيش رو برداشت و به مرحله نيمه نهايي راه يافت. زارع در اين مرحله در يك كشتي نزديك و سخت با نتيجه 2 بر 1 از سد طاها آكگول قهرمان المپيك و جهان از تركيه گذشت و به ديدار فينال راه يافت. زارع در ديدار فينال با نتيجه 10 بر 9 مغلوب گنو پترياشويلي قهرمان جهان و دارنده مدال‌هاي نقره و برنز المپيك از گرجستان شد و به مدال نقره رسيد.

به اين ترتيب كاروان كشتي ايران با كسب 8 مدال در 11 وزن عملكردي تاريخي از خود به جا گذاشت. دراين بين كشتي فرنگي فوق‌العاده ظاهر شد اما بايد در مورد شكست سه فيناليست ايران در كشتي آزاد كار كارشناسي صورت بگيرد.

در تكواندو ايران با چهار نماينده حضور داشت و فوق‌العاده‌ترين نتيجه ممكن را به دست آورد: صد در صد مدال!

مبينا نعمت‌زاده در وزن منهاي ۴۹ كيلوگرم زنان پس از پيروزي مقابل حريفاني از لسوتو و اسپانيا به نيمه نهايي رسيد اما در اين مرحله برابر حريفي از چين شكست خورد. نعمت‌زاده در رده‌بندي در مبارزه با دنيا ابوطالب از عربستان در دو راند به پيروزي رسيد و به نشان برنز دست پيدا كرد. او توانست دومين مدال المپيك زنان را در تاريخ ورزش ايران به دست آورد.

در وزن منهاي 57 كيلوگرم زنان ناهيد كياني دست به بزرگ‌ترين تاريخ‌سازي ورزش زنان ايران زد. او در مبارزه اول كيميا عليزاده - تكواندوكار ايراني كه زير پرچم بلغارستان مبارزه مي‌كرد - را شكست داد. سپس تكواندوكاري از تونس را برد و سپس با پيروزي براي مبارز لبناني براي نخستين بار زنان ايران را در فينال المپيك صاحب نماينده كرد. كياني در فينال برابر كيم يوجين از كره‌جنوبي قرار گرفت و در دو راند نتيجه را واگذار كرد و به اين ترتيب دستش از مدال طلا كوتاه ماند و به نقره بسنده كرد.

در وزن منهاي 80 كيلوگرم مردان مهران برخورداري پس از برد مقابل جسوربك جيسونوف ازبكستاني، سيمونه آلسيو، تكواندوكار قدرتمند ايتاليايي و رنك يك دنيا را شكست داد. او در سومين مبارزه خود سئو گنوو را شكست داد و فناليست شد. با اين برد مهران پس از 12 سال ايران را در فينال تكواندوي المپيك مردان صاحب نماينده كرد. اين تكواندوكار شايسته در فينال مقابل كاتوسي از تونس باخت و به نقره بسنده كرد.

اما در وزن مثبت 80 کیلوگرم آرين سليمي بالاخره طلسم را شكست و سومين طلاي كاروان ايران را به دست آورد. پسر 20 ساله كرمانشاهي پس از برد برابر حريفاني از ازبكستان و كرواسي و مكزيك راهي ديدار نهايي شد. نابغه تكواندوي ايران در ديدار نهايي موفق شد كانينگهام از بريتانيا را با نتيجه دو بر يك شكست دهد و بر بام دنيا بايستد. آرين سليمي به اين ترتيب تبديل به آخرين طلاآور ايران در المپيك 2024 پاريس شد.

در وزنه‌برداري ايران بعد از دوره‌هاي متوالي موفق به كسب هيچ نشاني نشد. ايران در 6 المپيك برگزار شده در قرن بيست‌ويك در 5 دوره صاحب مدال وزنه‌برداري شده بود اما در المپيك پاريس ناكام ماند. ميرمصطفي جوادي در پاريس پنجم شد و علي داوودي نايب قهرمان المپيك توكيو در رتبه چهارم ايستاد.

ايران با اين نتايج در رتبه 21 جدول توزيع مدالي قرار گرفت. اين بهترين نتيجه كاروان ايران پس از المپيك لندن به حساب مي‌آيد. با اين حال نبايد فراموش كرد كه اين نتيجه را بايد صرفا به حساب پيشرفت و برنامه‌ريزي فدراسيون‌هاي كشتي و تكواندو گذاشت وگرنه در ساير رشته‌ها ما نه تنها پيشرفتي نداشتيم كه حتي پسرفت هم كرديم.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون