• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5833 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۲ مرداد

وزير ارشاد قبل از ترك پست پاسخ بدهد

شاهپور محمدي

آقاي وزير! حالا كه روزهاي پاياني حضور خود را در اين وزارتخانه طي مي‌كنيد حداقل لطف كرده قبل از خداحافظي با ميز و صندلي وزارت، يك بار هم كه شده به اين سوالات مهم پاسخ بدهيد: 

آقاي اسماعيلي شما در سه سال گذشته نشان داديد كه تمايلي به نقد عملكردتان نداريد و هر زمان انتقادي از شما شد يا طفره رفتيد يا پاسخگو نبوديد.احتمالا شما نمي‌دانستيد كه اتاق مديران دولت، دفتر شخصي ايشان نيست كه بخواهند هر اقدامي را صورت بدهند و مورد نقد و سوال و بازخواست قرار نگيرند؟

مديران ارشاد از دولت دستمزد مي‌گيرند كه براي هنرمندان و اصحاب انديشه، قلم و فرهنگ و سينماي اين كشور فعاليت اداري انجام بدهند، بنابراين ضمن خدمتگزاري باید در مقابل نحوه عملكرد و مطالبات اهالي هنر پاسخگو باشند؛ اما سه سال نوشتيم و يك‌ بار پاسخ نداديد. در بخش حمايت‌ها و ايجاد خدمات رفاهي، صندوق هنري كه باید يك تشكيلات مقتدر براي تامين زيرساخت اقتصادي هنرمندان باشد، محدود شد به ارائه تسهيلات اندك و صدقه‌اي به دور از شأن و مقام و منزلت هنرمندان كشور. اين صندوق يك تشكيلات مالي و اعتباري مخصوص هنرمندان بود و با اسم بزرگي كه يدك مي‌كشيد، باید آنقدر غني و مقتدرانه عمل مي‌كرد كه به عنوان يك بانك قوي، نيازمندي‌هاي مالي اهالي هنر و خاصه سينماگران را در شكل كلان آن برطرف مي‌ساخت و اگر پاسخ‌تان اين است كه اعتبار قابل توجهي در اختيار نداشت، شما موظف بوديد براي تامين آن از طريق بخش‌هاي مختلف دولت تلاش كنيد و مكانيسم‌هاي لازم حمايتي را پيدا كنيد، نه اينكه با اعطاي وام‌هاي ناچيز، باعث تحقير هنرمندان كشور شويد. اگر هم چنين تلاشي از طرف شما صورت گرفته و رديف بودجه‌هاي حمايتي را افزايش داده‌ايد چرا كماكان وام صندوق هنر به مقدار ناچيز پرداخت شدند و مي‌شوند؟ 
چه كسي بايد پاسخ اين سوال‌ها را بدهد؟ 
شما هم كه علاقه‌اي به جوابگويي و دادن پاسخ نداشتيد و نداريد . در صحبت‌ها و سخنراني‌ها نيز همواره به‌گونه‌اي رفتار كرديد كه گويا همه امور در اين وزارتخانه بر وفق مراد بوده و روي غلتك است و به درستي پيش مي‌رود و هيچ گونه مشكل خاصي در هيچ بخش فرهنگ و هنر و سينماي كشور نبوده و نيست! اخيرا نيز كاستي‌ها را گردن فتنه فرهنگي و جريان تروريستي كشور انداختيد. واژگان عجيب و غريبي كه بعد از سه سال از شما شنيده شد.
در تامين معيشت هنرمندان بارها خلف وعده كرديد و تا به امروز هم يك عذرخواهي براي اين بدقولي‌هاي‌تان نكرديد . شايد هم دليلش بي‌اهميتي نسبت به موضوع معيشت براي‌تان بود كه از طرف مسوول سازمان سينمايي‌تان يك امر سياسي خوانده شد و حتي ايشان نيز در مقابل سوال و انتقاد نسبت به اين‌گونه نگرش‌هاي غير‌حرفه‌اي خود در مورد سياسي خواندن امر معيشت سينماگران، طفره رفته‌ و تا به امروز پاسخي در اين زمينه ارائه نداده‌اند! تمام اسناد رسانه‌اي آن موجود است .هر زمان انتقاد، روشنگري، يادآوري و پرسشگري در اين زمينه‌ها صورت گرفت، جملگي پاسخ‌تان سكوت بود و سكوت ...سه سال از حضور شما و تيم فرهنگي‌تان در دولت سيزدهم گذشت، حداقل در اين روزهاي پاياني بفرماييد با امكانات دولتي در اختيار كه ظاهرا با افزايش بودجه نيز همراه بود چه حركت بزرگ، مفيد و مثبتي در زمينه حمايت‌هاي زيرساختي و رفاهي هنرمندان و سينماگران از خود به جاي گذاشتيد؟ توضيح بدهيد ما هم بدانيم؛ اگر بودجه‌اي از طرف دولت افزايش داده شد، پس چرا اين افزايش بودجه در سبد زندگي هنرمندان و سينماگران ديده نشد؟ آيا از وضعيت اسف‌بار آنها خبر نداشتيد‌؟ اگر خبر نداشتيد كه باز خود جاي سوال است؟ و اگر خبر داشتيد چرا مشكل را ريشه‌اي حل نكرديد و به‌رغم افزايش بودجه‌اي كه اعلام كرديد، مشكل را رها كرديد و به حل آن نپرداختيد؟ مگر اين اعتبارات متعلق به هنرمندان و سينماگران نبودند؟ چرا در اختيار ايشان قرار نگرفت؟ چرا مشكلات‌شان را حل نكرديد؟ لطفا توضيح بدهيد .چرا به‌رغم گوشزدها و پيگيري‌هاي مداوم اصحاب رسانه و اعلام گرفتاري‌هاي خانواده سينما كه اسناد آن موجود است، همواره پاسخ شما و مديريت سينماي شما همواره با سكوت، حاشيه‌پردازي و يا فرافكني همراه بود؟ پاسخ بدهيد با اين افزايش بودجه، چرا براي موضوع تامين امنيت شغلي و بيكاري سينماگران كه با تورم افسارگسيخته كمرشان خم شد و شكست كار مهمي صورت نگرفت؟ توضيح بدهيد تا همگان بدانند. 
چرا تا به امروز براي سينماي كشور يك رسانه فراگير مستقل ايجاد نكرديد تا تريبوني باشد براي شنيده شدن صداي اصحاب سينما؟ مدام در رسانه‌ها اين امر به شما و مديران تحت امر شما در حوزه سينما گوشزد شد؛ اما پاسخ متاسفانه باز سكوت بود و سكوت. موضوع بازگشت هنرمندان به وطن هم با بي‌توجهي شما مواجه شد و در حد يك حرف و شعار، رفع تكليف و اشاره هر از گاهي باقي ماند و در عمل معلوم نشد چه كسي بايد سازوكار عملي بازگشت اين افراد را فراهم كند! لطفا پاسخ بدهيد. مديريت نمايش خانگي هم توسط شما دودستي تقديم ساترا شد بدون اينكه به بيكار شدن طيف كثيري از اصحاب سينما توجه كنيد. اصلا يك ‌بار براي‌تان سوال شد كه چرا پيشكسوتان سينما در صحنه نيستند و خانه‌نشين شده‌اند؟ آيا چنين مسائلي براي‌تان مهم بود آقاي وزير؟ چرا وقتي در جشنواره سال ۱۴۰۲ با توليد فيلم‌هاي نازل دولتي مواجه شديد حداقل از مردم عذرخواهي نكردید؟! بازخواست مديران فارابي و سازمان سينمايي پيشكش!

چرا براي شما سوال نشد كه به چه دليلي از فيلم‌هاي انتقادي و معناگرا در جشنواره‌هاي فيلم فجر خبري نيست و اين فستيوال‌ها پر شده‌اند از مشتي تله فيلم‌هاي بي‌كيفيت آن‌هم با پول بيت‌المال؟ آيا در طول سه سال يك‌ بار هم كه شده به‌ طور سرزده رفتيد به خانه سينما و از مشكلات اعضاي اين خانه پرسيديد كه چگونه با تورم و گراني و كرايه خانه‌هاي كمرشكن زندگي مي‌كنند؟ چرا يك درمانگاه اختصاصي ندارند؟ چرا خانواده ۶ هزار نفره خانه سينما، حداقل يك شركت تعاوني مصرف رفاهي ندارند، تا خانه سينما را براي اين امر مهم مجاب كنيد و اگر مشكلي در اين زمينه‌ها داشتند آن را حل و فصل كنيد؟ اين كارهاي مهم را كه انجام نداديد؛ حداقل بفرماييد براي چه امور مهم دیگري مديريت اين وزارتخانه را پذيرفته بوديد؟ چرا اين همه مسائل مهم آن هم در حوزه سينما اينقدر براي‌تان بي‌اهميت بود؟ بفرماييد كدامين كار بزرگ و زيرساختي را در سه سال گذشته براي سينما و يا رفاه حال سينماگران انجام داديد؟ شما طی سه سال گذشته در مقابل تذكرات و پيشنهادهاي سازنده و دلسوزانه منتقدان و اصحاب قلم هم مدام سكوت اختيار كرديد و يا طفره رفتيد. توضيح بدهيد چرا؟ 
اينها بخشي از كارنامه سينمايي وزارتخانه شماست كه به آنها توجه نداشته و متاسفانه نظارت لازم را نيز نسبت به عملكرد مديران سازمان سينمايي خود نداشتيد .اگر نياز باشد باز هم مواردي هست كه بتوان به آنها اشاره كرد. اگر اهل پاسخ و شفاف‌سازي هستيد قبل از رفتن‌تان يك كنفرانس خبري به اتفاق مديران سازمان سينمايي و با حضور منتقدان سينما برگزار كنيد تا همه اين موارد شفاف‌سازي شوند. هر چند با عملكردي كه از خود نشان داديد، بعيد است بتوانيد اين مورد را نيز عملي كنيد .
به هر حال وظيفه داشتيم با اين اعلام و شفاف‌سازي، براي آخرين بار به وظيفه و رسالت رسانه‌اي خود در مقابل رفتارها و عملكرد مسوولان فرهنگ كشور عمل كنيم .اميدواريم حداقل قبل از خداحافظي و بعد از سه سال براي اين سوالات ساده و در عين حال مهم كه تنها گوشه‌اي از گرفتاري‌هاي حوزه فرهنگ و سينماي كشور بودند، پاسخي منطقي ارائه بدهيد، بدون آنكه تقصير را گردن ديگران و يا فتنه فرهنگي و جريان تروريستي بيندازيد. حداقل با شفاف‌سازي و ارائه دلايل منطقي (البته اگر در اختيار داريد) بگذاريد در كتاب تاريخ از شما به عنوان وزيري بي‌تفاوت و گريزان از پاسخ ياد نشود.
 مستندساز و منتقد 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون