• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۸ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5838 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۸ مرداد

مهرداد لاهوتي در گفت‌وگو با «اعتماد» در خصوص دورنماي پيش روي كابينه مي‌گويد

پشت پرده راي اعتماد به وزرا

هماهنگي فراكسيون مستقلين با اصولگرايان نزديك به جبهه انقلاب وزرا را از دالان بهارستان به سلامت عبور مي‌دهد

مهدي بيك اوغلي

با پايان يافتن نخستين روز از بررسي كليات برنامه وزرا و رييس‌جمهور و در بحبوحه موافقت‌ها و مخالفت‌هايي كه در خصوص كابينه چهاردهم مطرح مي‌شود، نشانه‌هاي اميد بخشي در خصوص چشم‌انداز آينده رويت مي‌شود. طي روزهاي اخير پيرامون برخي وزراي اصلاح‌طلب كابينه از جمله محمدرضا ظفرقندي، احمد ميدري، سيد رضا صالحي‌اميري و...حاشيه‌هايي مطرح شدند. برخي افراد و جريانات و رسانه‌هاي همسوي آنها تلاش مي‌كردند با باز كردن پرونده‌هاي قديمي حول محور حوادث سال‌هاي 76، 88 و...فضاي كلي مجلس را در خصوص اين افراد، منفي و غبارآلود جلوه دهند، اما پايش ميداني «اعتماد» از نظر نمايندگان از اين واقعيت حكايت مي‌كند كه كليت مجلس هم با عبور از رخدادهاي حاشيه‌اي سال‌هاي گذشته تلاش مي‌كند دورنمايي روشن از آينده ارايه كند. در اين ميان همچنان برخي پرسش‌هاي اساسي در خصوص دورنماي آينده کابينه وجود دارد. نخستین ابهام مرتبط با حضور تنها زن وزير و آينده اوست. مساله مهم بعدي، سرنوشت وزراي اصلاح‌طلب كابينه از جمله احمد ميدري، محمدرضا ظفرقندي، سيد رضا صالحي‌اميري، پاك نژاد و...است. موضوع مهم بعدي صف‌كشي فراكسيون‌هاي مختلف در مجلس است. براي آگاهي از زير پوست رخدادهاي روز گذشته مجلس« اعتماد» ساعاتي پس از پايان كار مجلس در روز نخست بررسي‌ها، گفت‌وگويي را با مهرداد لاهوتي نماينده لنگرود و عضو كميسيون شوراها و امور داخلي ترتيب داد تا تصويري از همه احتمالات آينده پيش روي كابينه ارايه كند. لاهوتي با اشاره به اين واقعيت كه وزراي پيشنهادي توانسته‌اند، دفاعيه‌هاي خوبي ارايه كنند، مي‌گويد: «اكثريت نمایندگان از بهارستاني‌ها راي اعتماد مي‌گيرند.» او همچنين در خصوص سرنوشت تنها وزير زن كابينه به اين نكته اشاره مي‌كند: «هرچند در مورد توانايي خانم صادق در بدو امر ابهاماتي وجود داشت، اما ايشان با دفاع خوبي كه در كميسيون‌ها از خود داشتند، توانستند نظر نمايندگان را به خود جلب كنند.» لاهوتي همچنين هماهنگي موجود ميان فراكسيون مستقلين مجلس با اصولگرايان غير جبهه پايداري (نواصولگرايان) در مجلس را مطلوب ارزيابي و پيش‌بيني كرد كه هماهنگي همين دو طيف براي عبور سلامت كابينه از دالان بهارستان كافي باشد.

 

‌نخستين روز بررسي برنامه دولت و وزراي كابينه چهاردهم را چطور ديديد؟ جو كلي اين نشست به نفع كابينه بود يا احتمال افتادن برخي وزرا هم وجود دارد؟

‌ نخستين روز بررسي‌ها در مجلس در خصوص برنامه كلي آقاي رييس‌جمهور است. بررسي افراد و وزراي پيشنهادي در آغاز مطرح نيست. در اين نشست آقاي رييس‌جمهور فرصت دارد از برنامه وزراي خود دفاع كند. 5نفر از نمايندگان به عنوان موافق و 5نفر به عنوان مخالف صحبت مي‌كنند كه حدود 5ساعت را در بر مي‌گيرد. آقاي رييس‌جمهور هم 2.5 ساعت وقت دارد كه بخشي از آن را مي‌تواند به نمايندگان واگذار كند، آقاي رييس‌جمهور هم همين كار را كردند. 1.5 ساعت از وقت رييس‌جمهور به نمايندگان تخصيص پيدا كرد. در مرحله بررسي‌ها كه بعد از نشست آغازين است، نخستين بررسي‌ها مرتبط با وزير آموزش و پرورش بود كه مخالفي هم نداشتند. طبيعتا وقتي مخالفي نباشد، نماينده موافقي هم صحبت نمي‌كند. آقاي كاظمي نيم ساعت در خصوص برنامه‌هاي‌شان دفاع كردند و تمام. وزير بعدي هم وزير ارتباطات بود. 2موافق و 2مخالف صحبت كردند و وزير پيشنهادي هم دفاع كرد. پس از ايشان، قرار است خطيب براي وزارت اطلاعات به صحن بيايد و باقي وزرا، مطابق حروف الفبا در صحن حاضر مي‌شوند.

‌آيا مي‌توان تصويري از جو كلي مجلس در خصوص وزراي پيشنهادي ارايه كرد؟ آيا كليت كابينه از بهارستان راي اعتماد مي‌گيرد؟

‌ من هم استنباط مشهودي درباره جو مثبت مجلس دارم. رويكرد نمايندگان اين است كه به دولت كمك كنند. در گفت‌وگوهايي كه با نمايندگان طيف‌هاي مختلف دارم اين مشاركت مبرهن است.نبايد فراموش كرد، دولت پزشكيان دولتي است كه پس از يك حادثه سنگين تشكيل شده است؛ كشور هم در حالت بلاتكليفي قرار دارد. در حال حاضر پزشكيان با كابينه قبلي كار مي‌كند. نمايندگان اين موضوعات را درك كرده و تلاش مي‌كنند هرچه سريع‌تر دولت چهاردهم تشكيل شود. در اين ميان، 2موضوع هم مطرح است؛ نخست اينكه وزرا بايد از خود دفاع مناسبي كنند و نظر نمايندگان را جلب كنند. ممكن است مسائلي توسط نمایندگان مطرح شود كه پاسخ دادن به آن براي وزرا ممكن نباشد، به نظرم بهتر است نمايندگان از حاشيه‌ها عبور كنند. اين روند در خصوص وزراي بهداشت و كار پيش آمد. معتقدم حتي اگر وزيري راي اعتماد هم نياورد، به معناي عدم همراهي دولت با مجلس نيست. البته معتقدم مجلس به كليت وزرا راي مي‌دهد. اميدواريم تا چهارشنبه به جمع‌بندي برسيم و كليت كابينه راي اعتماد بگيرد. اگر برخي وزرا مخالف نداشته باشند، حتي ممكن است پرونده راي اعتماد به وزرا تا سه‌شنبه بسته شود.

‌در مورد برخي وزراي اصولگرا (حدود 8نفر) مشخص است كه راي اعتماد مي‌گيرند. اما ابهامات درباره وزراي اصلاح‌طلب است. اگر قرار به تشكيل دولت وفاق ملي باشد، مجلس بايد در خصوص وزراي كار، بهداشت، راه و شهرسازي، ميراث و...همكاري و همراهي داشته باشد. درباره اين وزرا مي‌توان پيش‌بيني داشت؟

‌ درباره خانم صادق به نظرم هيچ مشكلي وجود ندارد. در روزهاي ابتدايي البته بحث عدم توانايي ايشان مطرح شد كه خودشان توانستند در كمیسيون‌ها دفاع خوبي از خود و برنامه‌شان داشته باشند. يا حتي در مورد آقاي صالحي‌اميري هم معتقدم جو مطلوبي وجود دارد. اما در مورد توان و تخصص چهره‌هايي چون ميدري، ظفرقندي و سايرين به نظرم حتي جريان اصولگرا هم نمي‌تواند بحثي داشته باشد. مثلا آقاي ظفرقندي فردي است كه توانايي بسيار بالايي دارد. يا احمدي‌ميدري در سطح بسيار بالايي قرار دارد. وزير نفت هم تسلط خوبي در حوزه تخصصي خود دارد. مسائلي كه درباره اين افراد مطرح است، برخي حاشيه‌هاي سياسي است. تصورم اين است كه اين افراد وفادار به انقلاب و نظام هستند. موضوع باقي مانده، دفاع خوب اين وزرا از برنامه‌شان است. من احساس خطر نمي‌كنم كه اين چهره‌ها با راي عدم اعتماد مجلس مواجه شوند. در مورد آقاي ظفرقندي برخي نيروهاي سياسي حاشيه‌هايي را مطرح مي‌كردند، اما وقتي ايشان در كميسيون‌ها آمدند و از ويژگي‌هاي خود گفتند و درباره سابقه خود در دفاع مقدس و...صحبت كردند با راي بالاي كميسيون‌ها مواجه شدند. شخصا نگراني خاصي از راي عدم اعتماد به كليت كابينه ندارم. البته اين وزرا هم بايد دفاع خوبي ارايه كنند. من در 5انتخاب كابينه در دوره‌هاي مختلف حضور داشتم، طبيعي است، برخي افراد و جريانات مخالفت‌هايي را مطرح كنند. در كشاكش اين بحث‌ها و گفت‌وگوهاست كه مشكلات و ابهامات برطرف مي‌شود. ان‌شاء‌الله اين افراد اصلاح‌طلب هم راي اعتماد مي‌گيرند.

‌تركيب فراكسيون‌هاي اصلي مجلس هم در رای اعتماد يا عدم اعتماد موثر هستند. براي عبور كابينه به هماهنگي 2فراكسيون از 3فراكسیون اصلي نياز است. فكر مي‌كنيد، هماهنگي ميان فراكسيون مستقلين و نواصولگرايان طرفداران قاليباف وجود دارد؟

‌ نمايندگان عضو فراكسيون مستقلين كه همگي به كابينه راي مي‌دهند. هر روز صبح ساعت 6صبح با برخي از وزراي كابينه نشست داريم. آقايان عراقچي، ظفرقندي، صالحي‌اميري و...در مجلس حاضر مي‌شوند و ديدگاه‌هاي‌شان را مطرح مي‌كنند. نظرات نمايندگان هم درباره آنها مثبت است. فراكسيون اصولگرايان هم 2قسمت هستند كه شامل جبهه پايداري و نمايندگان غير جبهه پايداري مي‌شود. وزرايي چون ظفرقندي، ميدري، خانم صادق و باقي وزراي اصلاح‌طلب بايد سعي كنند جدا از سبد راي مستقلين از سبد راي اصولگرايان غير جبهه پايداري و حتي جبهه پايداري، آرايي را به خود تخصيص دهند.البته همانطور كه اشاره كردم، شخصا نگراني از راي عدم اعتماد ندارم و تصور مي‌كنم هماهنگي فراكسيون مستقلين با اصولگرايان نزديك به جبهه انقلاب، وزرا را از دالان بهارستان به سلامت عبور مي‌دهد.


 وزرایی چون ظفرقندی، میدری، خانم صادق وباقی وزرای اصلاح طلب باید سعی کنند جدا از سبد رای مستقلین از سبد رای اصولگرایان غیر جبهه پایداری و حتی جبهه پایداری، آرایی را به خود تخصیص دهند.
 تصور می کنم هماهنگی فراکسیون مستقلین با اصولگرایان نزدیک به جبهه انقلاب، وزرا را از دالان بهارستان به سلامت عبور می دهد.
 در روزهای ابتدایی  بحث عدم توانایی خانم صادق مطرح شد که خودشان توانستند در کميسیون ها دفاع خوبی از خود و برنامه شان داشته باشند.
 در مورد آقای ظفر قندی برخی نیروهای سیاسی حاشیه هایی را مطرح می کردند، اما وقتی ایشان در کمیسیون ها آمدند و از ویژگی های خود گفتند و درباره سابقه خود در دفاع مقدس و...صحبت کردند با رای بالای کمیسیون ها مواجه شدند.
 ممکن است مسائلی توسط نمايندگان مطرح شود که پاسخ دادن به آن برای وزرا ممکن نباشد، به نظرم بهتر است نمایندگان از حاشیه ها عبور کنند.
 امیدواریم تا چهارشنبه به جمع بندی برسیم و کلیت کابینه رای اعتماد بگیرد. اگر برخی وزرا مخالف نداشته باشند، حتی‌ممکن است پرونده رای اعتماد به وزرا تا سه شنبه بسته شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون