• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۸ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5838 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۸ مرداد

نامزد دموکرات‌ها برای پیشتازی در حوزه اقتصاد خیز برداشت

پاشنه‌آشیل «کامالا»

الجزیره در گفت‌وگو با اقتصاددانان به بررسی برنامه‌های اقتصادی کامالا هریس، نامزد دموکرات ریاست‌جمهوری امریکا پرداخته است. این اقتصاددانان معتقدند سیاست‌های اقتصادی هریس او را به سمت مرکز هدایت کند تا رای‌دهندگان در ایالت‌های نوسانی را جذب کند. کامالا هریس در نظرسنجی‌های سراسری از رقیب جمهوری‌خواه خود، دونالد ترامپ پیش است. اکنون در پنج ایالت در نوسان مهم نیز این نامزد پیشتاز است. کارشناسان هشدار می‌دهند که در صورت انتخاب هریس به عنوان ريیس‌جمهور بعدی ایالات‌متحده، او برای تصویب قوانین اقتصادی با جاده‌ای پر دست‌انداز روبه‌رو خواهد شد. سال 2025 مملو از مذاکرات سیاسی خواهد بود، چراکه چندین قانون اقتصادی قابل‌توجه در ایالات‌متحده به پایان می‌رسد که شامل کاهش مالیات برای افراد تحت قانون کاهش مالیات و مشاغل و بازگرداندن سقف بدهی ایالات‌متحده می‌شود که سال گذشته به حالت تعلیق درآمده بود.

اما از آنجایی که رای‌دهندگان اعضای هر دو مجلس کنگره ایالات‌متحده، همه مجلس نمایندگان و یک‌سوم مجلس عالی، سنا را در ماه نوامبر انتخاب می‌کنند، توانایی هریس برای پیشبرد هر قانونی بستگی به عملکرد دموکرات‌ها در آن انتخابات دارد. گری کلاید هافباوئر، کارشناس ارشد غیرمقیم در موسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون به الجزیره گفت: مجلس نمایندگان در آستانه انتخابات است، اما اگر مجلس سنا جمهوری‌خواه باشد، نتیجه احتمالی هریس برای تصویب هر قانونی راه پرپیچ و خمی خواهد داشت.

ازجمله این قوانین مهم، مقررات فردی تحت قانون کاهش مالیات و مشاغل است که قرار است در پایان سال آینده میلادی منقضی شود و به سطوح قانون سال 2016 بازگردد. قانون 2017 که از سوی دونالد ترامپ امضا شد، معافیت‌های مالیاتی چشمگیری را برای شرکت‌های امریکایی فراهم کرد، درحالی که خانواده‌ها در تمام سطوح درآمدی شاهد کاهش مالیات بر درآمد از سال 2018 بودند. این امر مهم‌ترین مزایا را نصیب ثروتمندان می‌کرد. اگر هریس بخواهد هر یک از مقررات را در بخش فردی گسترش دهد یا آنها را برای افراد کم‌درآمد مطلوب‌تر کند، باید با مجلس سنا مبارزه کند. هافباوئر توضیح داد که این تعامل بسیار سخت خواهد بود. برنارد یاروس، اقتصاددان ارشد ایالات‌متحده در آکسفورد اکونومیکس گفت: همچنین مذاکراتی در مورد محدودیت بدهی دولت ایالات‌متحده، از‌جمله چالش‌های همیشگی اجتناب از تعطیلی دولت نیز در جریان خواهد بود. 

با این احتمال بسیار کم که دموکرات‌ها به ‌طور کامل از انتخابات در ریاست‌جمهوری و دو مجلس پیروز بیرون بیایند، انتظار نمی‌رود برنامه اقتصادی هریس تغییر کند. یاروس به الجزیره گفت: هریس بر بستری از تداوم برنامه‌های اقتصادی‌اش را اجرا می‌کند و می‌خواهد همه برنامه‌های «طرح بازسازی بهتر» را که در دوره بایدن اجرایی نشده است، اجرا کند. این طرح شامل سیاست‌های مراقبت و حمایت از خانواده می‌شود. یاروس گفت: ما تفاوت زیادی بین سیاست‌های او و ريیس‌جمهور فعلی جو بایدن نمی‌بینیم. او می‌خواهد تمام تلاشش را به کار گیرد تا کار را تمام کند. دیدگاه‌ها و سیاست‌های اقتصادی هریس تاکنون تا حد زیادی ناشناخته هستند، درحالی که در تلاش است تا از اظهارات خود قبل از انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری 2020 دموکرات‌ها استفاده کند. 

یاروس به الجزیره گفت که مبارزات انتخاباتی هریس در سال 2020 تحت شرایط متفاوتی انجام شد. اکنون، او در یک انتخابات سراسری قرار دارد. بنابراین باید به مرکز بچرخد. یاروس با اشاره به موضع هریس در سال 2020 که پیشنهاد افزایش نرخ مالیات شرکتی به 35درصد را مطرح کرد، گفت: هریس باید از اکنون سیاست‌های سوسیالیستی خود را تعدیل کند و به سمت مرکز هدایت شود وگرنه ممکن است ایالات‌های نوسانی را از دست بدهد. برنامه سیاست خدمات همگانی بهداشت و درمان نیز معضل دیگری برای هریس محسوب می‌شود، چراکه با سیاست‌های سوسیالیستی او همخوان است، اما با سیاست‌های ایالات نوسانی مخالف افزایش مالیات و توزیع سوسیالیستی درآمد در تضاد است. یاروس همچنین تورم را پاشنه‌آشیل هریس می‌داند. او به الجزیره گفت: تنها چیزی که می‌تواند به شانس هریس ​​آسیب برساند، تورم است. اگرچه شاخص قیمت مصرف‌کننده در 9/2درصد و درنهایت در فاصله کمتری از هدف فدرال رزرو ایالات‌متحده برای 2درصد قرار دارد، در مقایسه با رکوردهای تاریخی 1/9درصدی در ژوئن 2022، قیمت‌های واقعی هنوز به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از پیش از همه‌گیری کروناست.

یاروس گفت که میزان محبوبیت او با بایدن به مقوله تورم بسیار مرتبط بوده است. اگر میزان محبوبیت هریس در حال افزایش باشد، رای‌دهندگان ممکن است او را به واسطه افزایش تورم در دوران ریاست بایدن مجازات نکنند. هافباوئر اضافه کرد: تورم و مهاجرت برای دموکرات‌ها مسائل کشنده‌ای هستند و من فکر نمی‌کنم هریس بتواند از آن فرار کند.
هافباوئر افزود: مزیت هریس این است که سوابق زیادی در حوزه اقتصادی ندارد. همین مساله می‌تواند به او آزادی عمل بیشتری در اجرای برنامه‌های اقتصادی منعطف و انجام کارها بدهد. او افزود که اگرچه هریس نمی‌تواند قیمت‌ها را در امریکا پایین بیاورد، می‌تواند با پرداختن به مسائلی مانند نحوه برخورد با وضعیت با استفاده از کنترل اجاره‌بها و کمک به خانواده‌های جدید که با کسر مالیات وارد بازار مسکن می‌شوند، ابراز همدردی کند. روز پنجشنبه، خبرگزاری رویترز گزارش داد که هریس طرح ساخت 3 میلیون واحد مسکونی جدید را در سخنرانی خود در روز جمعه اعلام کرد و مشوق‌های مالیاتی جدید را برای سازندگانی که برای اولین‌بار خانه خریداری می‌کنند، مشخص کرد. طرحی که بسیاری را نسبت به طرح‌های هریس برای افزایش مالیات برای اجرای طرح مسکن بدبین کرده است. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون