• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۹ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5839 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۹ مرداد

توافق براي ايران

رضا سالياني

با قطعي شدن ليست وزراي پيشنهادي، موجي از انتقاد از طرف حاميان دكتر پزشكيان به خصوص در رابطه با ۴-۵ وزارتخانه راه افتاد. رييس‌جمهور به بدنه راي خود پيام داد كه صداي‌شان را شنيده است اما از آنها خواست صبر بكنند. به نظرم دكتر پزشكيان ترجيح داده است وفاق با رقيب فكري و سياسي را  در اولويت قرار دهد. البته اين به معناي فراموش كردن شعارهاي انتخاباتي نيست. مساله اولويت‌بندي و اقدام پلكاني در اجراي برنامه‌ها است. در ليست معرفي شده به مجلس به عنوان كابينه دولت چهاردهم افرادي براي وزارتخانه‌هاي كليدي حضور دارند كه به دكتر پزشكيان راي نداده‌اند! رييس‌جمهور با به جان خريدن انتقادات  از طرف بدنه راي خود، گام بزرگي براي توافق‌سازي براي حل مشكلات مردم و كشور برداشته است. اينك توپ در زمين مجلس است. مردم با دقت تماشا  مي‌كنند كه مجلس‌نشينان با رأي به تمامي ليست معرفي شده به اين مطالبه پاسخ مثبت خواهند داد يا تصميم دارند با برخورد خطي و جناحي كشور را در اين فاز نگه‌دارند و كشمكش‌هاي سياسي ادامه يابد!؟ مي‌دانيم در مجلس افراد تندرويي حضور دارند كه هويت‌شان را در همين دعواها تعريف كرده‌اند ولي اميدوارم صداي بلند و پرهياهوي اينها، منطق و منافع ملي را به حاشيه نراند و مجلس رييس‌جمهور را از برداشتن اين گام پشيمان نكند. راي مجلس ريل رابطه دولت با مجلس را در سال‌هاي آتي مشخص خواهد كرد. همه انتظار دارند مجلس به راي مردم احترام بگذارد. چه دوست داشته باشند و چه نه، طبق قانون اساسي مردم دولتي را بر سر كار آورده‌اند كه نگاهش به توسعه و شيوه حكمراني متفاوت است. احترام به راي مردم در پذيرش اين تفاوت‌ها توسط نمايندگان مجلس در راي آنها به همه ليست كابينه متبلور مي‌شود. كشور براي  خروج از وضعيت نامناسب امروز و بهبود شرايط معيشتي مردم فرصت كمي دارد. ايران نيازمند يك توافق بزرگ و تفاهم ملي است. ايران براي همه ايرانيان امروز ديگر تنها يك شعار نيست، از نان شب واجب‌تر است. درب براي اين مهم هميشه باز نيست. 

نمايندگان مجلس با رد وزراي پيشنهادي كه از نظر مشي سياسي با آنها اختلافاتي دارند، درب را نبندند.

كشور به اين توافق نياز مبرم دارد. ميوه اين توافق را همه خواهند چشيد حتی جريان سياسي حاكم بر مجلس و نهادهاي مهم حاكميتي. اميدوارم هر چه زودتر به اين درك مشترك برسيم. نطق رييس‌جمهور در مجلس در دفاع از ليست كابينه دولت چهاردهم، يك مانيفست و دورنماي خوب از مسيري كه  مي‌خواهد طي كند نشان داد.
اگر دولت در پيشبرد اين مدل موفق شود و موفق به حل مسائل و مشكلات مردم شود، مي‌تواند دست خود را براي آشتي با مردمي كه در انتخابات قهر بودند، دراز كند و اميد را به كشور برگرداند.
دولت روزهاي سختي در پيش دارد كه به تنهايي امكان پشت‌سر گذاشتن آن را ندارد. در بعد خارجي منطقه مستعد شعله‌ور شدن است. در داخل وضعيت اقتصادي و  مشكلات معيشتي مردم طاقت‌فرسا شده است. بحران ناترازي انرژي كارخانه‌ها را به تعطيلي كشانده است. براي حل اينها اراده جمعي لازم است.

هيات‌رييسه جبهه اصلاحات ايران و قائم‌مقام سازمان عدالت و آزادي 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون