• ۱۴۰۳ سه شنبه ۳۰ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5849 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۳۰ مرداد

پاسخ ايران خودرو به گزارشي درباره لاتاري قرعه‌كشي خودرو

در پي درج گزارشي درباره قرعه‌كشي جديد محصولات ايران خودرو و بلوكه شدن منابع مالي هنگفت در بانك‌ها به نام حساب وكالتي، روابط عمومي ايران خودرو پاسخي به دفتر روزنامه ارسال كرده كه عينا منتشر مي‌شود: 
جناب آقاي بهزادي
مدير مسوول محترم روزنامه اعتماد
با سلام و احترام
پيرو درج مطلبي در آن روزنامه محترم و سايت خبري اعتمادآنلاين در روز شنبه 27 مرداد 1403 تحت عنوان «لاتاري جديد ايران‌ خودرو؛ بلوكه شدن 12 ميليارد دلار در بانك‌ها!» توجه به چند نكته ذيل حائز اهميت است كه مقتضي است دستور فرماييد مطابق قانون مطبوعات و با هدف تنوير افكار عمومي، عينا در همان صفحه و ستون درج شود: 
1- روش قرعه‌كشي براي فروش خودروها بنا بر دلايل متعدد از جمله چند برابر بودن تعداد متقاضيان خريد خودرو نسبت به ظرفيت فروش اين شركت، مشكلات ايجاد شده براي وب‌سايت فروش در روش قبلي (ثبت‌نام بر اساس زمان مراجعه به سايت) و همچنين مصوبات نهادهاي قانوني، انتخاب و به اين شركت ابلاغ شده و ايران‌ خودرو صرفا مجري مصوبات قانوني است. 2- تا روز 27 مردادماه (زمان تنظيم خبر از سوي آن پايگاه خبري)، يك و نيم ميليون نفر در سايت فروش ايران‌ خودرو ثبت درخواست كردند و رقم سه ميليون نفر كه متاسفانه مبناي تنظيم اين مطلب قرار گرفته است، به هيچ روي صحت ندارد. 3- مطابق قانون، پنجاه درصد از ظرفيت فروش خودرو به طرح حمايت از خانواده و جواني جمعيت و 20 درصد نيز به دارندگان خودروهاي فرسوده اختصاص يافته است. با توجه به اينكه دو گروه فوق‌الذكر نيازي به وكالتي كردن حساب و بلوكه وجه ندارند، تا روز شنبه 27 مردادماه، 725 هزار نفر با حساب وكالتي و بلوكه وجه در حساب مشتري نزد بانك، به سايت فروش اين شركت مراجعه كرده‌اند. با يك حساب سرانگشتي، مبالغ بلوكه ‌شده نزد بانك‌ها بالغ بر حدود 166 همت خواهد بود (نه 700 همت) و معادل ارزي آن حدود دو ميليارد و 850 ميليون دلار بوده و بنابراين رقم 12 ميليارد دلار ذكر شده در اين مطلب، كاملا عاري از حقيقت است. ضمنا بلوكه وجه متقاضيان در بانك‌ها كه بخشي از آن توسط خود بانك تحت عنوان تسهيلات و بخش ديگري نيز بعضا از محل موجودي قبلي همان حساب‌ها تامين شده، حائز ارتباط و منفعتي براي اين شركت نيست. 4- برخلاف ادعاي مطلب ياد شده، قيمت محصولات ايران‌ خودرو در بازار آزاد دوبرابر نرخ فروش كارخانه نيست و اين موضوع در بخش ديگري از مطلب مبني بر اينكه سود حاصل از فروش محصولات طرح اخير، 26 تا 47 درصد است نيز تاييد شده و اين تناقض، گوياي شتاب‌زدگي در تنظيم، تاييد و انتشار آن مطلب است. 5- در بخش ديگري از مطلب مذكور با اشاره به روش قرعه‌كشي آمده است: «مشخص نيست سود و رانت به وجود آمده از آن به جيب چه كساني مي‌رود». با انبوه اطلاعاتي كه در ساليان اخير در جامعه منتشر شده، واضح و مبرهن است كه اختلاف نرخ كارخانه و بازار كه به دليل قيمت‌گذاري تكليفي ايجاد شده است، بيش از همه، خودروسازان و ميليون‌ها سهام‌دار اين شركت‌ها را متضرر ساخته و متاسفانه سود ناشي از آن، به محل‌هايي غير از توليد هدايت شده است. 6- زيان انباشته ايران‌خودرو مطابق صورت‌هاي مالي رسمي منتهي به سال1402 كه بخش عمده آن ناشي از قيمت‌گذاري دستوري است، 110 همت بوده، در حالي كه آن رسانه محترم، اين رقم را 250 تا 300 هزار ميليارد تومان عنوان كرده كه بدين وسيله تكذيب مي‌شود. در پايان تاكيد مي‌شود، آن‌گونه كه از نام رسانه تحت مديريت جناب عالي برمي‌آيد، «اعتماد» مخاطب شرط نخست فعاليت رسانه‌اي آن پايگاه خبري است و اميدواريم اين موضوع كمافي‌السابق سرلوحه فعاليت‌هاي آن رسانه وزين قرار گيرد. با تشكر

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون