• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۳۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5841 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۳۱ مرداد

‌گفت‌وگوي اختصاصي « اعتماد » با پرچمدار كاروان ايران در پاراالمپيك پاريس:

هاجر صفرزاده: در حق ما تبعيض قائل شدند

از اينكه مبينا نعمت‌زاده بدون كنكور پزشكي بخواند ناراحت نيستم اما چرا تبعيض باشد؟

روزبه  دلاور

به گزارش «اعتماد» اعضاي كاروان ورزشي كشورمان در 10 رشته واليبال نشسته مردان، پاراتكواندو، پارادو و ميداني، پاراتيراندازي، پاراتيراندازي با كمان، پاراكانو، گلبال، پاراشنا، پاراجودو و پاراوزنه‌برداري در پاراالمپيك 2024 پاريس به رقابت مي‌پردازند. قرار است‌ بچه‌هاي شايسته ايراني روز جمعه عازم كشور فرانسه شوند تا بازهم ثابت كنند محدوديت جسمي دليلي بر عدم موفقيت نيست. تجربه نشان داده زنان و مردان ايراني به‌رغم تمام مشكلات و امكانات كم در هر عرصه‌اي به خصوص در ورزش براي شادي هموطنان خود با هر شرايط جسمي با تمام وجود مي‌جنگند. پس از بازي‌هاي المپيك حالا مردم چشم‌انتظار افتخارآفريني پارالمپيكي‌ها هستند. ورزشكاراني كه متاسفانه كمتر مورد توجه مسوولان قرار دارند اما هيچگاه دست از تلاش نمي‌كشند. به بهانه زمان كم تا شروع بازي‌هاي پاراالمپيك با هاجر صفرزاده ملي‌پوش دو و ميداني كه در پاريس پرچمدار كاروان ورزش ما هم محسوب مي‌شود گپ و گفتي ترتيب داديم. صفرزاده دل پري از مسوولان داشت! از مسوولاني كه هربار به او قول دادند و عمل نكردند‌. اوقهرمان است اما اجازه ندادند در دانشگاه دولتي درس بخواند . قهرمان كشورمان از اينكه مبينا نعمت‌زاده بدون كنكور به دانشگاه مي‌رود ناراحت نيست اما از تبعيض‌ها دلش گرفته است. از شما دعوت مي‌كنيم كه ماحصل گپ و گفت خبرنگار «اعتماد» با اين قهرمان بااخلاق كشورمان را بخوانيد.

 

چطور توانستيد سهميه مسابقات پاراالمپيك را كسب كنيد؟

من حدود پنج سال است كه براي كسب سهميه‌ تلاش كردم تا اينكه در مسابقات جهاني كه در كشور ژاپن برگزار شد و نفرات اول و دوم سهميه‌مستقيم مي‌گرفتند توانستم مدال طلا را كسب كنم و سهميه گرفتم. در 200 متر و 400 متر دو و ميداني.

بهترين ركورد شما چقدر بود؟

رتبه سه در جهان و اول در ايران.

قبلا هم تجربه حضور در پاراالمپيك را داشتيد؟

نه، اين اولين تجربه‌ام است.

چه حس و حالي داريد؟

خب من روز جمعه اعزام مي‌شوم و هم حس هيجان دارم و هم استرس. دارم لحظه‌شماري مي‌كنم تا به روز رقابتم برسم و بتوانم بهترين عملكردم را داشته باشم.

سخت‌ترين رقيبان شما از كدام كشور هستند؟

ايتاليا، كوبا، نزوئلا و برزيل.

فكر مي‌كنيد مي‌توانيد مدال كسب كنيد؟

خب، شرايط مسابقه در آنجا خيلي متفاوت است اما تمام‌تلاشم را مي‌كنم تا بتوانم بهترين نتيجه را بگيرم.

چطور با استرس كنار مي‌آييد؟

من براي كسب اين سهميه خيلي تلاش كردم و خيلي سختي‌ها كشيدم و از خيلي چيزها عبور كردم و سعي مي‌كنم از استرس و هيجان به نحو احسن استفاده كنم تا بتوانم به يك نتيجه خيلي خوب تبديلش كنم.

چه زماني پاريس روي خط استارت قرار مي‌گيريد؟

مقدماتي ۴۰۰ متر در ۱۲ شهريور و فينالش ۱۹ شهريور و مقدماتي ۲۰۰ متر هم ۱۶شهريور و فينال هم ۱۷ شهريور.

از اينكه پرچمدار كاروان ورزش ايران هستيد

چه احساسي داريد؟

واقعا يكي از آرزوهايم در طول ورزش اين بود كه پرچمدار شوم و اين يك افتخار خيلي بزرگي است كه نصيب من شده كه لطف پروردگار بود. حس خيلي قشنگي است.

در رشته دو و ميداني فقط شما درپاريس هستيد؟

من تنها دونده پاراالمپيكي هستم و بقيه بچه‌ها پرتابي هستند. قبلا در آقايان يك نفر به پاراالمپيك رسيده اما بين خانم‌ها در چند‌ساله گذشته هيچ ورزشكاري نداشتيم.

پرچمدار ايران و تنها زني كه توانسته سهميه پاراالمپيك در دو و ميداني را كسب مي‌كند‌. احساس غرور مي‌كنيد ؟

نه؛ نمي‌شود گفت حس غرور، چون كلمه خوبي نيست اما واقعا براي من باعث افتخار است كه اميدوارم اين مسير را براي بقيه دختران سرزمين باز كنم و اميدوارم الگوي خوبي براي آنها باشم.

مهم‌ترين افتخاري كه كسب كرديد، چه بود؟

من ۲۴ سال سن دارم و فكر مي‌كنم حداقل تا پاراالمپيك بعدي هم باشم. مهم‌ترين عناويني كه كسب كردم طلاي مسابقات جهاني و شكستن ركورد آسيا و طلاي بازي‌هاي پاراآسيايي هانگ ژو و شكستن ركورد بازي‌هاي آسيايي كه بهترين اتفاقات زندگي من در طول ورزش بود.

توانستيد اثبات كنيد كه ناتواني بخشي از جسم نمي‌تواند بازدارنده باشد. از كدام ناحيه دچار محدوديت هستيد؟

من كم بينا هستم و از ۱۳‌سالگي كم بينا هستم. واقعا خب يك‌سري مشكلات كه هست اما آن هدف خيلي مهم است. يكي از آرزوهايم بود كه روي سكو بروم و در پاراالمپيك حضور داشته باشم. به خاطر علاقه بايد از محدوديت گذشت. من قبل از آشنايي با دو و ميداني، رزمي كار مي‌كردم. در كاراته دان يك را دارم و بوكس هم كار مي‌كردم. از بچگي ورزش را دوست داشتم. در دو و ميداني هم مشكلم را ناديده گرفتم و فقط تمركز كردم روي هدفم و خوشحال كردن اطرافيانم. تلاش كردم و براي آن جنگيدم. براي رسيدن به هدفم هيچ چيزي مانع نمي‌شود.

به غير از ورزش حرفه‌اي چه كاري انجام مي‌دهيد؟

در مقطع كارشناسي رشته تربيت‌بدني درس مي‌خوانم.

شما دوست داريد مثل مبينا نعمت‌زاده بدون كنكور به‌ دانشگاه برويد؟

راستش چند سال پيش گفتند قهرمانان آسيايي مي‌توانند در هردانشگاهي كه بخواهند رشته تربيت‌بدني تحصيل كنند من هم اقدام كردم تا در دانشگاه اصفهان تربيت‌بدني بخوانم اما متاسفانه وزارت علوم و وزارت ورزش مخالفت كردند. آنها گفتند تو قهرمان پاراآسيايي هستي و آسيايي نيستي براي همين نمي‌تواني در دانشگاه دولتي درس بخواني و من رفتم دانشگاه آزاد و ترمي 11-10 ميليون شهريه مي‌دهم و اين خيلي من را ناراحت كرد كه نبايد بين بچه‌هاي آسيايي و پاراآسيايي فرق مي‌گذاشتند. اميدوارم اين تبعيض بين بچه‌هاي پارالمپيكي و المپيكي برداشته شود. اين واقعا دردناك است.

از اينكه مبينا نعمت‌زاده مي‌تواند بدون كنكور در دانشگاه حضور پيدا كند خوشحال هستيد يا ناراحت؟

به نظر من حق يك ورزشكار است تا بتواند در رشته تربيت‌بدني درس بخواند چون مرتبط به كار خودش هست. قبلا هم خيلي از بچه‌هاي المپيكي و آسيايي بدون كنكور در دانشگاه‌هاي تربيت‌بدني حضور پيدا كردند و فقط اين تبعيض براي ورزشكاران پاراالمپيك و پاراآسيايي وجود دارد كه اميدوارم اين مشكل برطرف شود‌. همين قدر كه آنها تلاش مي‌كنند ماهم تلاش مي‌كنيم و ماهم شايد بيشتر از آنها سختي مي‌كشيم. نبايد تبعيضي بين ما ورزشكاران باشد.

در صورت كسب مدال خواسته شما از مسوولان چيست؟

من تا حالا از مسوولان هر خواسته‌اي كه داشتم متاسفانه برآورده نشده است! ديگر خواسته‌اي ندارم چون مي‌دانم فقط اميد بيجا مي‌دهند و بعد باعث ناراحتي‌ام مي‌شود. پس از اين به بعد هيچ‌ خواسته‌اي از مسوولان ندارم.

چه خواسته‌اي از مسوولان داشتيد كه برآورده نكردند؟

همين دانشگاه يا اعزام كردن مربي به مسابقات و چيزهاي ديگر كه باز هم با خواسته‌هايم‌ موافقت نكردند. فقط خواسته‌هايم را از خدا دارم و ديگر همين!

از طريق ورزش چقدر درآمد داريد؟

كلا شغل ورزشكار قهرماني است و من شغل ديگري ندارم و درآمدم از ورزش كردن است و حقوقي كه كميته پاراالمپيك مي‌دهد درآمد من است.

چقدر حقوق مي‌دهند؟

چون الان رنكينگ سه هستم 10 ميليون تومان مي‌گيرم!

با اين درآمد هزينه زندگي تامين مي‌شود؟

متاسفانه نه‌. ماهيانه هزينه‌هاي ماساژ و مكمل‌هاي من حدود ۲۵ ميليون تومان تا ۳۰ ميليون است كه بايد كنار بيايم ديگر!

در صورت كسب مدال در پاراالمپيك چقدر پاداش مي‌دهند؟

نفر اول ۴ ميليارد و نفر دوم 5/1ميليارد و نفر سوم يك ميليارد!

صحبت پاياني ؟

تمام سعي خودم را مي‌كنم تا بهترين نتيجه را بگيرم و دل مردم را شاد كنم. در فضاي مجازي هم پيام‌هاي مثبت زيادي براي من مي‌فرستند كه باعث‌خوشحالي است. براي من دعا كنند تا دست پر برگردم و بهترين نتيجه را بگيرم. قول مي‌دهم تمام تلاشم را كنم و باغيرت مسابقه دهم. اميدوارم آن روز روز من باشد!

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون