• ۱۴۰۳ شنبه ۳ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5843 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۳ شهريور

روسیه و اوکراین فصل تازه‌ای از رویارویی را تجربه می‌کنند

صف‌آرایی دیپلماتیک به وقت جنگ

به گزارش خبرگزاری تاس، ولادیمیر پوتین، ريیس‌جمهور روسیه چهارشنبه با لی کیانگ، نخست‌وزیر چین دیدار و از رشد روابط تجاری میان طرفین استقبال کرد. مسکو برای حمایت سیاسی و اقتصادی به‌طور فزاینده‌ای به پکن وابسته است. ريیس‌جمهور روسیه در این دیدار گفت: روابط تجاری ما در حال توسعه و رونق است. پوتین در نشست کرملین اظهار داشت توجهی که دولت‌های مسکو و پکن به روابط تجاری و اقتصادی دوطرفه دارند، نتایج پرباری را به همراه داشته است. او همچنین تاکید کرد که روسیه و چین برنامه‌های گسترده‌ای برای پروژه‌های اقتصادی تدوین کرده‌اند. لی که پیش‌تر با همتای روس خود، نخست‌وزیر میخائیل میشوستین دیدار کرده بود، مدعی است که روابط چین و روسیه در سطح بی‌سابقه‌ای بالا است. این دیدار در حالی انجام شد که اوکراین روز پنجشنبه از حمله پهپادی به یک پایگاه هوایی روسیه در غرب این کشور خبر داد. از سوی دیگر بنابر گزارش‌های منتشر شده، روسیه درحال پیش‌روی سریع در شرق اوکراین است. کی‌یف از شهروندان منطقه «پوکروسک» خواست که هرچه سریع‌تر این منطقه را تخلیه کنند.بنابر ویدیو‌های منتشر شده در روز پنجشنبه، اوکراین همزمان با موج جدید حملات در داخل قلمروی روسیه، به یک پایگاه نیروی هوایی در جنوب این کشور حمله پهپادی کرده است .در یکی از این ویدیو‌ها دود فضا را دربر گرفته و انفجار‌های پی‌ در پی در منطقه مشاهده می‌شود.
پس از آنکه کشورهای غربی تحریم‌های سنگینی را بر نفت روسیه در پاسخ به اعزام نیرو به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ توسط روسیه اعمال کردند، چین به ‌شدت خرید نفت روسیه را افزایش داد و بدین طریق نفوذش را در این کشور برجسته کرد. پوتین در دیدار با شی جین پینگ، رهبر چین، بلافاصله پس از تحلیف پنجمین دوره در کرملین، بر اهمیت چین تاکید کرد. ارزیابی اطلاعاتی امریکا که در سال جاری منتشر شد نشان می‌دهد که چین فروش ماشین‌ابزار، میکروالکترونیک و سایر فناوری‌هایی را که مسکو برای تولید موشک، تانک، هواپیما و سایر تسلیحات به‌کار می‌برد، به‌طور قابل‌توجهی افزایش داده است.
در همین رابطه، نخست وزیر هند، نارندرا مودی، روز جمعه به اوکراین سفر کرد. ناظران این سفر را در راستای تعمیق روابط دو کشور ارزیابی می کنند. همچنین، به گزارش آسوشیتدپرس، رهبران هند و اوکراین در مورد راه‌حلی صلح‌آمیز برای ادامه جنگ بین ملت اروپایی و روسیه گفت‌وگو کردند. به گزارش یورونیوز، مودی که برای یک سفر دو روزه به لهستان سفر کرده بود، در یک سفر 20 ساعته شبانه با قطار ویژه ریل فورس وان، به کی‌یف، پایتخت اوکراین رسید. این سفر ریلی به این دلیل بود که تمام فرودگاه‌های اوکراین به دلیل جنگ بسته هستند. این اولین باری است که یکی از نخست وزیران هند از زمان استقلال اوکراین در سال 1991 به این کشور سفر داشته است. ولودیمیر زلنسکی، ريیس‌جمهور اوکراین از مودی دعوت کرده بود. دهلی‌نو از این سفر «تاریخی» و «اساسی» ستایش کرد و افزود که این سفر روابط دوجانبه، اقتصادی، دفاعی و تجاری را تقویت خواهد کرد. انتظار می رود دو رهبر قراردادهای اساسی دفاعی امضا کنند. مودی پیش از ورود مجددا تاکید کرد که «دوران جنگ» گذشته است و بر ضرورت گفت‌وگو و دیپلماسی برای حل مناقشه تاکید کرد. مودی پیش از این سفر گفت: هند طرفدار صلح در این منطقه است و واضح است که اکنون زمان جنگ نیست. برای مبارزه با چالش‌ها باید با هم باشیم. 
سفر مودی به کی‌یف تنها شش هفته پس از دیدار او با ولادیمیر پوتین، ريیس‌جمهور روسیه در مسکو انجام می‌شود. این سفر انتقاد زلنسکی و متحدان غربی اوکراین از‌جمله ایالات‌متحده را به دنبال داشت. زلنسکی دیدار مودی با پوتین را «ضربه ویرانگر به تلاش‌های صلح» خوانده بود. در همان روز دیدار مودی با پوتین، بمباران روسیه دست‌کم 41 نفر از جمله چندکودکان را در کی‌یف به کام مرگ فرستاد. این اقدام مسکو منجر به خشم جهانی علیه حمله نظامی روسیه به کی یف شد. مفسران به خبرگزاری سی‌ان‌ان می‌گویند که سفر مودی تلاشی از سوی دهلی‌نو برای آرام کردن شرکای غربی خود است که نتوانسته‌اند هند را برای محکوم کردن مسکو به خاطر عملیات نظامی‌اش در اوکراین تحت فشار قرار دهند. هند شریک دیرینه روسیه است؛ با وجود اینکه ایالات‌متحده و کشورهای غربی از همه کشورها می‌خواهند روابط خود را با روسیه قطع کنند و روابط تجاری در بخش های خاص را تهدید به تحریم می کنند، دهلی نو به دنبال ادامه روابط خود با مسکو است. دهلی‌نو از محکوم کردن حمله مسکو به اوکراین امتناع ورزیده و از زمان آغاز درگیری در فوریه 2022، مکررا از رای دادن به قطعنامه‌های مورد حمایت غرب علیه مسکو در سازمان ملل خودداری کرده است. به زعم ناظران، هندوستان دارای روابط اساسی و مستقل با روسیه و اوکراین است و این روابط، «بازی حاصل جمع صفر» نیست. تانمایا لعل، دبیر امور کشورهای غربی وزارت خارجه هند به آسوشتیدپرس گفت این روابط مستقل و گسترده است. دیپلمات‌های سابق هندی نیز به آسوشتیدپرس گفتند که اگرچه این سفر برای روابط دوجانبه و تجاری بین دو کشور مهم است، می‌تواند به هند اجازه دهد تا نقش میانجی را در درگیری‌های چند ساله میان مسکو و کی‌یف بازی کند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون