• ۱۴۰۳ شنبه ۳ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5843 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۳ شهريور

وزير جهاد كشاورزي:

تحقق اهداف برنامه هفتم در كشاورزي ۱۰۷۰ هزار ميليارد تومان پول مي‌خواهد

وزير جهاد كشاورزي ضمن پرداختن به چالش‌ها و دغدغه كشاورزان و دامداران، اولين وعده‌هاي خود براي حل مشكلات اين حوزه را پس از اخذ تاييد صلاحيت از مجلس داد و به تشريح اولويت‌هاي وزارت جهاد كشاورزي در دولت چهاردهم پرداخت و گفت: از زمان تشكيل دولت، به دنبال منابع پرداخت پول گندمكاران بوديم، پول گندم‌هاي تحويلي تا پايان مردادماه، قبل از پايان شهريور تسويه مي‌شود و مابقي در مهرماه پرداخت خواهد شد. برنامه گفت‌وگو ويژه خبري پنجشنبه شب، با حضور غلامرضا نوري‌قزلجه به عنوان وزير جهاد كشاورزي در دولت چهاردهم اختصاص پيدا كرد كه ضمن اشاره به دغدغه‌ها و چالش‌هاي كشاورزان، دامداران و ديگر فعالان اين حوزه، اولويت‌هاي وزارت جهاد كشاورزي در دولت چهاردهم با تمركز بر برنامه توسعه هفتم تشريح شد. در ابتداي اين برنامه، بحث خودكفايي ۹۰ درصدي در محصولات اساسي همچون گندم، جو، برنج، حبوبات، گوشت قرمز، گوشت سفيد، شكر و همچنين بحث ۴۰ درصد خودكفايي در دانه‌هاي روغني ذرت و... مطرح و اشاره شد كه گفته مي‌شود آنچه در برنامه‌هاي توسعه آمده، بيشتر آمال و آرزو است و با واقعيت فاصله معناداري دارد. وزير جهاد كشاورزي در پاسخ به اين ادعا و اينكه چه ميزان امكان تحقق اين اعداد خودكفايي وجود دارد و مي‌توان طي 5 سال به آن دست پيدا كرد، گفت: به آن برسيم؟ در خصوص برنامه هفتم توسعه در حوزه كشاورزي، حقيقت اين است كه آنچه متفاوت از برنامه‌هاي قبلي است و مي‌خواهد تا حدودي از آن آمال و آرزوها فاصله بگيرد و عملياتي‌تر باشد، به دو ماده‌اي كه در خود برنامه گنجانده شده برمي‌گردد كه دولت را مكلف كرده تا لايحه بعدي را برآوردِ ارقام ريالي و تدوين هر چه سريع‌تر نحوه تامين منابع لازم براي رسيدن به اهداف مندرج در برنامه قرار بدهد. نوري‌قزلجه تصريح كرد: با تدوين اين منابع و ارقامي كه براي آن نياز است، مي‌توانيم بگوييم كه عملا و دقيقا به چه مقدار از اين اهداف مي‌توان دست پيدا كرد؛ به عنوان مثال، برآورد اوليه‌اي كه از حوزه كشاورزي و تكاليفي كه بر عهده بخش كشاورزي يا وزارت جهاد كشاورزي گذاشته شده، نشان مي‌دهد كه حدودا ۱۰۷۰ هزار ميليارد تومان منابع نياز است تا اهدافي نظير خودكفايي ۹۰ درصدي در كالاهاي اساسي يا ۴۰ درصدي در دانه‌هاي روغني يا ۲۰ ميليون هكتار عمليات آبخيزداري در سطح كشور و... عملياتي شود. طبق بررسي‌ها و برآورد دقيق اين منابع مي‌توان گفت كه چه ميزان از اين اهداف، در اين برنامه دست يافتني هستند.

وي در رابطه با اينكه در بحث خودكفايي كالاهاي اساسي، هر ساله چه ميزان بايد اتفاق بيفتد تا در پايان پنج سال به ۹۰ درصد برسيم، اظهار كرد: به صورت تقريبي و بر اساس آنچه در دولت هم بررسي خواهد شد، حدود ۶۵۰ هزار ميليارد تومان سالانه در مورد كالاهاي اساسي مورد نياز است كه ما به آن ۹۰ درصد مورد نظر برسيم. وزير جهاد كشاورزي دولت چهاردهم در رابطه با امكان تحقق اين منابع جهت اجرايي شدن گفت: همه‌ اين موارد، كارهايي است كه پيش روي ما قرار دارد و بايد نسبت به تامين مالي آن به طرق‌ مختلف اقدام و منابعي را احصا كنيم؛ به نوعي و مشخص و معين و تضمين شده مي‌توانيم ارايه بدهيم كه اين منابع است و اين اهداف نسبت به اين منابع قابل تحقق هستند.

در حال حاضر در سال اول برنامه هستيم و تقريبا نيمي از سال هم گذشته است؛ نوري‌قزلجه در پاسخ به اينكه بودجه ۱۴۰۳ چه ميزان يك برش از برنامه هفتم است و مي‌تواند آن ميزان تكليفي كه براي سال اول مشخص كرده را تا پايان امسال محقق كند، تصريح كرد: منابعي كه در بودجه ۱۴۰۳ پيش‌بيني شده است، قطعا يك‌پنجم اهداف برنامه را كه بايد امسال انجام شود، كفايت نخواهد كرد؛ بنابراين حتما بايد به دنبال يك روش‌هاي جديد براي تامين مالي و تزريق منابع به بخش باشيم تا بتوانيم به آن اهداف نزديك شويم.

وزير جهاد كشاورزي افزود: تصويري كه بنده از منابع و وضعيت كشور دارم و نيازي كه الان در اين بخش داريم، فعلا آن ۹۰ درصد و ۴۰ درصد قانون است و براي ما نيز محترم است و بايد حركت به آن سمت داشته باشيم؛ اما عملا اگر بنده بخواهم به عنوان يك كارشناس پيش‌بيني كنم كه چه اتفاقي خواهد افتاد، با توجه به منابعي كه پيش‌بيني مي‌شود براي موضوعات مي‌توانيم اختصاص بدهيم، شايد ۵۰ الي ۶۰ درصد اينها محقق شود.

وي مهم‌ترين مانع عدم تحقق كامل برنامه را همين تامين اعتبار و بحث بودجه دانسته و گفت: بيشتر بحث منابع مالي مطرح است؛ البته تمام اين رشد را منوط به منابع مالي نديديم؛ تحت هر شرايطي كار را پيش خواهيم برد؛ بخشي از اينها از طريق افزايش بهره‌وري است. در بخش كشاورزي، استفاده از روش‌هاي دانش‌بنيان و استفاده از يافته‌هاي تحقيقاتي در توليدات محصولات كشاورزي است كه مي‌توانيم اهداف را تعقيب كنيم و صرفا هم منتظر منابع مالي نخواهيم بود؛ اما در حقيقت در برخي كارها همچون ۲۰ ميليون هكتار طرح آبخيزداري، طبيعتا منابع مالي نياز است كه پيگيري خواهيم كرد.

نوري‌قزلجه در رابطه با مهم‌ترين چالش‌هايي كه در ابتداي سال زراعي جديد با آن مواجه هستيم و برنامه‌هايي كه جهت رفع آنها برنامه‌ريزي شده، اعلام كرد: همان‌طور كه اشاره شد، منابع بسيار موضوع مهمي است، اما بسياري از كارها هم هستند كه هماهنگي، مديريت و سياستگذاري لازم دارند كه چندان هم شايد به منابع ارتباط نداشته باشند.

وزير جهاد كشاورزي ادامه داد: در بحث برق چاه‌هاي كشاورزي كه مورد گلايه خيل عظيمي از كشاورزان است، خود كشاورز حاضر است برق خانه‌اش قطع شود، اما برق چاهش قطع نشود. اين يك همكاري بين بخشي را مي‌خواهد كه براي آن، با وزارت نيرو صحبت‌هاي مقدماتي را انجام داده‌ايم تا كشاورزان ما ديگر در سال زراعي جديد با اين مشكل مواجه نشوند؛ آن سهمي كه براي كشاورز در نظر گرفته شده از آن چاه نسبت به ليتر در ثانيه و ساعتي كه در اختيار او است و بهره‌بردار آن است بتواند آن را خودش مديريت كند.

اين مقام مسوول خاطرنشان كرد: به‌طور مثال محصول در ساعات مختلف بايد آبياري شود يا آن ساعت نبايد آبياري شود؛ مديريت اين موارد بايد دست كشاورز و صاحبان آن چاه باشد نه اينكه ما صرفا به خاطر مديريت مصرف، برق آنها را قطع كنيم. برخي از اين كشاورزان، شریك دارند و از تقسيم ساعتي كه بين خودشان دارند، دچار مشكل مي‌شوند؛ ضمن اينكه بر توليد هم كاملا اثر دارد و بخشي از توليد را دچار مشكل مي‌كند؛ همه اين موارد، مديريتي است خودمان كه بايد به صورت بين بخشي حل شوند.

 

گندم‌هاي تحويلي تا پايان مرداد تا پيش از مهر ماه تسويه مي‌شود

وي در خصوص پرداخت پول گندمكاران نيز تصريح كرد: دولت از زماني كه شكل گرفته است، به صورت نيمه رسمي اما به‌طور جدي اين بحث را دنبال كرد و به دنبال منابع بود؛ با عنايتي كه مقام معظم رهبري داشتند، اين مساله حل شد و گندم‌هاي تحويلي تا پايان مردادماه، قبل از پايان شهريور ماه تسويه مي‌شوند. خوشبختانه خريدي هم خواهيم داشت كه حدود ۱۱ ميليون و ۷۰۰ هزار تن است كه اميدواريم از ۱۲ ميليون تن رد شود و مابقي در مهرماه پرداخت شود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون