• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۷ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5847 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۸ شهريور

معاون اول رييس‌جمهور:

بساط پيش‌فروش خودرو بايد جمع شود

معاون اول رييس‌جمهور با انتقاد از كيفيت خودروهاي داخلي و شرايط پيش‌فروش خودرو افزود: متاسفانه كمك‌هايي كه در دهه‌هاي گذشته به صنعت خودروسازي شده، ظلم در حق صنعت بوده است.  به گزارش ايرنا، محمدرضا عارف در مراسم تكريم عباس علي‌آبادي، وزير سابق صمت و معارفه سيد محمد اتابك، وزير جديد صمت، با انتقاد از وضعيت خودروسازي افزود: در حالي كه خودروهاي داخلي ما مصرف بالايي دارند، بحث درباره آزاد‌سازي نرخ سوخت معنايي ندارد، متاسفانه كمك‌هايي كه در دهه‌هاي گذشته به صنعت خودروسازي شده، ظلم در حق صنعت بوده است، خودروسازان بارها وعده دادند كه كيفيت خودروها اصلاح خواهد شد، اما واقعيت اين است كه بهبودي اتفاق نيفتاده  است. معاون اول رييس‌جمهور افزود: خودروسازان، مردم را با وعده‌ها و پيش‌فروش‌هاي‌شان سركار مي‌گذارند، ‌در حالي كه وظيفه ماست كه خودروي خوب داخلي يا خارجي را طبق ضوابط در اختيار مردم قرار داده و نياز آنها را   تامين كنيم. عارف در اين مراسم با تشكر از مهندس عباس علي‌آبادي، وزير صمت در دولت سيزدهم گفت: ايشان در هر مسووليتي كه برعهده داشته‌اند، منشا خير و بركت بوده‌اند كه اميدواريم با ادامه فعاليت در وزارت نيرو نيز تحولي جدي در حوزه‌هاي برق و آب كه صنعت ما در هر دو بخش با مشكل روبه‌رو است، ايجاد  كنند. معاون اول رييس‌جمهور ادامه داد: در دو روز گذشته، در آيين تكريم و معارفه وزراي ‌جهاد كشاورزي و صمت شركت كردم. انتخاب‌ اين دو وزارتخانه اتفاقي نبود و معتقدم كه آنها مهم‌ترين وزارتخانه‌هايي هستند كه مي‌توانند شعار سال يعني «جهش توليد با مشاركت مردم» را تحقق بخشند، آنها وزارتخانه‌هاي پيشرو در بحث توليد  ثروت  هستند.  وي گفت: «جهش توليد» يعني «توليد ثروت»، اما فعاليت چهار دهه گذشته مديران ما نشان مي‌دهد كه نه تنها در توليد ثروت توفيق چنداني نداشته‌ايم، بلكه در مصرف ثروت پيشتاز بوده‌ايم و اين مصرف با تكيه بر منابع محدودي كه در اختيار داشتيم صورت گرفته است، اما در دولت چهاردهم با نگاه به اسناد بالادستي و خصوصا برنامه هفتم توسعه تلاش مي‌كنيم هم توليد ثروت صورت گيرد و هم به شاخص‌هاي مهمي مانند شاخص رشد و كاهش بيكاري  برسيم. معاون اول رييس‌جمهور افزود: البته همه اين پيشرفت‌ها، بدون مشاركت مردم و تنها با نگاه دولتي رخ نخواهد داد و اين در حالي است كه سياست‌هاي كلي اصل ۴۴، بهانه‌هاي  تنگ‌نظرانه در زمينه حضور بخش خصوصي و حضور مردم  را  برداشته  است.  عارف ادامه داد: ما امروز در شرايطي قرار داريم كه در اسناد بالادستي و خصوصا برنامه هفتم توسعه، هيچ كمبودي براي برنامه‌ريزي و پيشرفت نداريم و حتي شايد با تورم قانون و سند هم روبه‌رو هستيم، اما چرا در سه دهه گذشته به آن تحولي كه بايد رخ مي‌داد، نرسيده‌ايم و چرا به جايگاه اول منطقه در سال ۱۴۰۴ كه قرار بود در اختيار ايران باشد، نرسيده‌ايم؟  وي با بيان جايگاه‌هاي نامناسب ايران در شاخص رقابت‌پذيري جهاني، شاخص رقابت‌پذيري صنعتي، آزادسازي اقتصاد، بهبود فضاي كسب و كار، شاخص نوآوري جهاني و... گفت: در اين دولت تلاش مي‌كنيم تا هر چه سريع‌تر با اجراي برنامه هفتم توسعه كه همزمان با آغاز فعاليت دولت و مجلس است، به اهداف مورد نظر برسيم.  معاون اول رييس‌جمهور خطاب به وزير صمت گفت: رشد متوسط صنعت در ۵ سال اخير ۲.۹ درصد بوده كه بايد به 5/8 درصد برسد، رشد متوسط سالانه معدن ۲/۸ درصد بوده كه بايد به ۱۳ درصد برسد، در بخش تجارت نيز ۴ درصد بوده كه بايد به ۲۳ درصد برسد.  وي همچنين خطاب به مهندس علي‌آبادي، وزيرسابق صمت و وزير كنوني نيرو گفت: واقعيت اين است كه در تابستان با ۶ يا 7 ساعت قطعي برق روبه‌رو هستيم كه اين مساله در مجموعه‌هاي توليدي، ضرر و زيان بسياري را ايجاد مي‌كند كه نمونه‌اش در صنعت ذوب فلزات است، ‌در حالي كه ما توقع رشد 8 درصدي داريم، اما صنعت ما بايد در بهترين ساعات تعطيل ‌شود و در اينجا تنها بحث عدم‌النفع نيست، بلكه بحث ضرر مجموعه‌هاي توليدي بسيار جدي است كه در اين زمينه بايد كارهاي زيربنايي و اصولي صورت بگيرد. عارف با بيان اينكه آنچه در وزارت صمت اتفاق افتاده است ادغام نبوده، بلكه الحاق بوده است، گفت: از وزير صمت مي‌خواهيم كه براي ايجاد يك ساختار چابك با نگاه به بخش خصوصي برنامه‌ريزي كنند. وي خواستار توجه بر اهميت تحقيق و توسعه، پايش موانع توليد، رفع موانع توسعه صادرات، بهبود وضعيت بازار خودرو، گذر از خام‌فروشي محصولات، گذر از مونتاژ به نوآوري، دانش بنيان كردن صنايع، ارتقاي رقابت‌پذيري صنعت و معدن، ‌هوشمند‌سازي صنايع و افزايش بهره‌وري، ‌استفاده از فناوري‌هاي نوين ازجمله كوانتوم و هوش مصنوعي در صنعت، افزايش سهم معدن در توليد ناخالص ملي و عدالت صنعتي از طريق آمايش سرزميني شد.  معاون اول رييس‌جمهور در ادامه خواستار آن شد كه وزارت صنعت برنامه سالانه خود براي رسيدن به اهداف تعيين شده را  ارائه كند.  وي با بيان اينكه نيمي از جمعيت كشورمان را زنان تشكيل مي‌دهند از وزير صمت خواست تا در مديريت‌هاي مياني و بالاتر از آن، از حضور جوانان و خانم‌ها  استفاده  كند.  معاون اول رييس‌جمهور ادامه داد: اگر چه راهبرد اصلي ما رقابت جهاني است، اما در قدم اول بايد حداقل در بين ۱۴ يا  ۱۵ كشور منطقه در جايگاه خوبي قرار ‌گيريم.  در ابتداي اين جلسه علي‌آبادي، وزير سابق صمت و وزير جديد نيرو، با ارائه گزارشي از فعاليت‌هاي صورت گرفته در مدت مسووليت وي در اين وزارتخانه خطاب به وزير جديد صمت گفت: مطمئنا در اين وزارتخانه به شما خوش نخواهد گذشت، چون وظيفه سنگيني برعهده شما گذاشته شده است، اما شيريني موفقيت‌ها به شما كمك مي‌كند كه خستگي‌ها  را  فراموش كنيد.  سيد محمد اتابك، وزير جديد صمت نيز در اين جلسه با تشكر از راي مجلس به تمامي وزراي دولت چهاردهم گفت: با اين راي تاريخ‌ساز، يك وفاق ملي شكل گرفت.  وزير صمت با انتقاد از قطعي برق و ضرر گسترده آن به حوزه‌هاي صنعت، معدن و تجارت گفت: اميدواريم كه مهندس علي‌آبادي كه خودشان از خانواده صنعت و وزارت صمت و فردي دانشمند هستند توجه ويژه‌اي به بهبود زيرساخت‌هاي توليد و خصوصا برق صنايع سنگين داشته  باشند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون