• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3311 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۷ مرداد

از عصباني نيستم تا اكران شبانه با سخنگوي شوراي صنفي نمايش

مجوز نشان دهند براي‌شان اكران مي‌گذاريم

رضا صديق/ «همه‌چيز به نيروي انتظامي بستگي دارد كه اجرايي شدن آن چگونه باشد و چطور به عمل برسد و اين فضا براي اين طرح ايجاد شود... پس از ارسال نامه ارشاد به نيروي انتظامي در هفته‌هاي آتي بهتر مي‌توان درباره اين موضوع سخن گفت.»

هفته گذشته غلامرضا فرجي، سخنگوي شوراي صنفي نمايش اعلام كرد كه «با توجه به گرماي هواي تابستان و استقبال مردم از سانس‌هاي نيمه‌شب سينماها در اكران رمضان، تصميم گرفتيم اكران فوق‌العاده فيلم‌ها در سينماها در تابستان نيز ادامه داشته باشد ولي اين تصميمي است كه بايد از سوي نيروي انتظامي نيز مجوز بگيرد». بعد از اين سخن بود كه رسانه‌ها و شخصيت‌هاي سينمايي درباره مزيت‌هاي اين طرح براي فرهنگسازي زندگي شبانه در پايتخت و نمايش فيلم‌ها در نيمه‌شب‌هاي تهران سخن گفتند. «اعتماد» براي اينكه باخبر شود كه اين طرح خوب حالا در چه مرحله‌اي است اين موضوع را از فرجي، سخنگوي شوراي صنفي نمايش پيگيري كرد؛ فرجي در پاسخ به اين سوال كه پس از مطرح شدن اين طرح آيا اقدامي براي عملي شدنش صورت گرفته است به «اعتماد» گفت: « آخرين صحبتي كه ما كرديم اين بود كه طرح برنامه‌هاي ماه مبارك رمضان ادامه داشته باشد و بحث به اينجا كشيد كه وزارت ارشاد نامه‌اي به نيروي انتظامي بنويسد و اين درخواست را مطرح كند براي هماهنگي‌هاي مجوز به اين طرح در ايام تابستان. در جلسه دوشنبه هفته گذشته دوباره طرح موضوع كرديم كه ارشاد طرح موضوع كند با نيروي انتظامي». سخنگوي شوراي صنفي نمايش در پاسخ به اين سوال كه شورا چقدر محتمل مي‌داند كه طرح «افطار تا سحر» در تابستان به اجرا درآيد، توضيح داد: « قاعدتا بايد اين نامه از سوي ارشاد به نيروي انتظامي به زودي ارسال شود تا بعد بتوان درباره‌اش صحبت كرد.» او اجرايي شدن اين طرح را منوط به تصميم نيروي انتظامي دانست و ادامه داد: «همه‌چيز به نيروي انتظامي بستگي دارد كه اجرايي شدن آن چگونه باشد و چطور به عمل برسد و اين فضا براي اين طرح ايجاد شود.» سخنگوي شوراي صنفي نمايش خبر داد پس از ارسال نامه ارشاد به نيروي انتظامي در هفته‌هاي آتي بهتر مي‌توان درباره اين موضوع سخن گفت. اما از سوي ديگر سه فيلم «عصباني نيستم»، «مادر قلب اتمي» و «خانه دختر» هنوز خبري از اكران عمومي‌شان شنيده نمي‌شود. «اعتماد» در ادامه صحبت با سخنگوي شوراي صنفي نمايش خبري از وضعيت اكران اين سه فيلم گرفت. «عصباني نيستم» به كارگرداني رضا درميشيان روايتي از زندگي دو جوان با بازي باران كوثري و نويد محمدزاده است.اين فيلم حالا دو سالي مي‌شود كه به دليل اعتراض گروهي خاص و كارشكني‌هايي كه براي نمايش ندادن اين فيلم انجام داده‌اند در وضعيت بلاتكليف به سر مي‌برد.

فرجي، سخنگوي شوراي صنفي نمايش در جواب اين سوال «اعتماد» كه وضعيت اكران فيلم «عصباني نيستم» كه طبق اخباري منتشر شده داراي مجوز هم نمايش هست در چه حالي است، گفت: «در جريان پروانه نمايش اين فيلم نيستيم كه دارد يا ندارد.» او در ادامه با توضيح كار شورا و وضعيت اكران اين فيلم گفت: «شوراي صنفي نمايش در جريان اين موارد نيست و بايد از پخش‌كننده و تهيه‌كننده صحت اين سخن را پرسيد اما آن چيز كه به شورا مربوط است اين است كه وضعيت اكران هر فيلمي چنين است كه تا قرارداد و مجوز نمايش ارايه ندهد ما نمي‌توانيم درباره‌اش صحبت كنيم.»«مادر قلب اتمي» به كارگرداني علي احمدزاده نيز از جمله فيلم‌هايي بوده است كه حتي در جشنواره فجر هم پذيرفته نشد و تهيه‌كننده اين فيلم در پي نمايش اين فيلم با مجوز ارشاد است. اين فيلم با بازي پگاه آهنگراني، ترانه عليدوستي، مهرداد صديقيان و رضا گلزار روايت عجيبي است از انسان‌ها. طبق آخرين اخباري كه درباره اين فيلم منتشر شده بود سيد امير سيدزاده تهيه‌كننده فيلم، هفته‌هاي گذشته گفته بود كه «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي 19 بند براي اعمال اصلاحات در فيلم ذكر كرده بود كه بايد اصلاحيه آنها در فيلم و صحنه‌هاي موردنظر انجام مي‌شد. اصلاحات اين فيلم سينمايي طبق آنچه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام كرده بود انجام شده است و همچنان با گذشت چند ماه از اعمال اصلاحات در انتظار نتيجه بازبيني شورا به سر مي‌بريم».

غلامرضا فرجي، سخنگوي شورا در پاسخ به «اعتماد» مبني بر اينكه آيا وضعيت نمايش فيلم «مادر قلب اتمي» مشخص است يا خير، گفت: «فيلم مادر قلب اتمي هنوز قراردادي به ما براي نمايش ارايه نداده است و ما در جريان اينكه تهيه‌كننده اين فيلم در چه مرحله‌اي براي اخذ پروانه نمايش است نيستيم. تهيه‌كننده يا پخش‌كننده بايد مجوز را بگيرد و با سينماها قرارداد ببنند و بعد به ما ارايه بدهد تا ما بتوانيم درباره نمايشش صحبت كنيم.»

اما ديگر فيلمي كه ماه‌هاي گذشته با واكنش‌هاي متفاوت و شايعات متعددي روبه‌رو شده بود فيلم «خانه دختر» ساخته شهرام
شاه حسيني بود. «خانه دختر» كه روايت مناسبات از حد گذشته سنتي ازدواج درباره زنان است فيلمي بود كه در جشنواره فجر سي و سوم با استقبال منتقدين سينما روبه‌رو شده بود. پس از جشنواره فجر گروه خاصي كه هميشه در اين وقت‌ها از راه مي‌رسند اين فيلم را نفي و برايش حاشيه ايجاد كردند تا حدي كه عوامل اين فيلم در بيانيه‌هايي شايعات را تكذيب كردند. محمد شايسته، تهيه‌كننده اين فيلم ارديبهشت ماه امسال در گفت‌وگويي اعلام كرده بود كه « فيلم ما پروانه نمايش دارد و تمام سوءتفاهم‌هاي قبلي را برطرف كرديم و دوباره پروانه نمايش گرفتيم. در حال حاضر آنونس فيلم هم پروانه دارد و پوسترهاي آن هم آماده و چاپ شده‌اند و ما مساله توقيف فيلم را تكذيب مي‌كنيم.» فرجي اما در پاسخ به سوال «اعتماد» مبني بر وضعيت نمايش اين فيلم با اشاره به اينكه براي خانه دختر تا به حال قراردادي براي اكران ارايه نشده است، گفت: «اينكه اين فيلم مجوز نمايش دارد يا خير به ما و شورا مربوط نيست به تهيه‌كننده و توزيع‌كننده مربوط است. شورا وظيفه ثبت قرارداد براي نمايش دارد كه بعد از ارايه مجوز اين اتفاق خواهد افتاد و خانه دختر هنوز به شورا مجوز نمايشي ارايه نداده است.»بلاتكليفي نمايش فيلم‌ها اما محدود به اين سه فيلم نيست و جدا از فيلم‌هايي كه با حواشي روبه‌رو بوده‌اند، هستند فيلم‌هاي كارگردانان فيلم اولي مثل «قندون جهيزيه» به كارگرداني علي ملاقلي پور كه هنوز وضعيت نمايش‌شان مشخص نيست. فيلم‌هايي كه با حواشي روبه‌رو بوده‌اند نيز به دليل زير ذره‌بين قرار گرفتن انگار سبب شده‌اند كه ارشاد دست به عصاتر حركت كند و با وجود نمايش فيلمي مانند «قصه ها» كه مطرود دولت پيشين بود اما درباره فيلم‌هاي ديگري كه از سوي طيفي خاص مورد غضب هستند هنوز حركت مثبتي از ارشاد ديده نشده است؛ با گذشت دو سال از عمر دولت يازدهم و با نزديك شدن به هفته دولت و وعده‌هاي دولت در به ثمر رسيدن ثبات در سينماي ايران بايد اين سوال را پرسيد كه چه عواملي در نتيجه ندادن وعده‌هاي دولت در زمينه فرهنگ و هنر تاثير داشته است؟ و چگونه مي‌توان سينماي ايران را از بلاتكليفي اين همه فيلم خلاص كرد؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون