• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5849 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور

ابن‌سینا و جان‌لاک

دیمیتری گوتاس در مقاله «تجربه‌گرایی ابن سینا» این‌طور نتیجه می‌گیرد: «از بحث‌های پیشین روزن میوشد که اولا اگر فلسفه ذهن و شناخت لاک، تجربه‌گرایانه باشد، فلسفه ابن‌سینا نیز چنین است.» در واقع از نظر گوتاس ابن‌سینا و لاک از منظر معرفت‌شناسانه در یک گروه قرار می‌گیرند؛ به باور او فلسفه لاک و فلسفه ابن‌سینا بر «تجربه‌های بی‌واسطه ما از خویشتن که به قولی یک قسم تجربه‌گرایی درباره خویشتن است» بنیان نهاده شده اند.  این بخشی از نخستین مقاله نصیر موسویان در کتاب «تم‌هایی از فلسفه ابن‌سینا» بود.  سید نصیر موسویان عضو دپارتمان فلسفه دانشگاه لویولا شیکاگو است و عمده پژوهش‌هایش در حوزه فلسفه زبان، منطق، متافیزیک و فلسفه اسلامی/عربی قرون وسطی قرار می‌گیرد.  موسویان پروژه تحقیقاتی شش ساله خود را با عنوان بازنمایی و واقعیت: چشم‌انداز تاریخی و معاصر در سنت ارسطویی را در گروه فلسفه دانشگاه گوتنبرگ به پایان رسانده است و مدرک دکترای رشته فلسفه را از دانشگاه آلبرتای کانادا اخذ کرده است. همچنین تحصیلات سنتی اسلامی وی که شامل فلسفه، الهیات و کلام و اصول است در حوزه علمیه مروی تهران گذرانده شده است.
«تم‌هایی از فلسفه ابن سینا» عنوان کتابی است از وی که به تازگی ترجمه آن به فارسی توسط نشر هرمس منتشر شده است. این کتاب دربردارنده ترجمه 5 مقاله انگلیسی، 2 پیئست فارسی و همچنین یک مقاله فارسی است. 
این کتاب از سه بخش کلی تشکیل شده است که به ترتیب عبارتند از؛  بخش اول) شناخت؛ در این بخش به مباحثی نظیر ابن‌سینا؛ تجربه‌گرایی و عقل‌گرایی، قضایای اولیه؛ بخشی از بنیان دانش پرداخته شده است. بخش دوم) ذهن؛ در این بخش به مباحثی از قبیل پیدایش نفس و رابطه آن با بدن، خودآگاهی و انواع آن پرداخته شده است.  بخش سوم) زبان؛ در آخرین بخش این کتاب نیز مباحثی همچون «معنا» مورد بحث قرار گرفته است. 
«تم‌هایی از فلسفه ابن‌سینا» نوشته سیدنصیر موسویان با ترجمه یاسر پوراسماعیل به همت نشر هرمس در 430 صفحه منتشر شده و اکنون در دسترس علاقه‌مندان به مطالعات فلسفی قرار دارد. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون