• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۹ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5852 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۹ شهريور

روساي سرويس‌هاي اطلاعاتي امريكا و بريتانيا از تهديدهاي مشترك گفتند

رمزگشايي از پروژه محرمانه سيا و ام‌آي6

به گزارش سي‌ان‌ان، ويليام برنز، رييس سيا روز شنبه ابراز اميدواري كرد در روزهاي آتي جزييات بيشتري از پيشنهاد توافق آتش‌بس را در اختيار مذاكره‌كنندگان اسراييل و حماس قرار خواهد داد، هرچند تاكيد كرد كه موفقيت اين پيش‌نويس به «اراده سياسي» دو طرف برمي‌گردد. برنز در جشنواره آخر هفته به ميزباني روزنامه فايننشال تايمز، در رويدادي مشترك و بي‌سابقه با ريچارد مور، رييس سرويس اطلاعات خارجي بريتانيا، ‌ام‌آي6 به گفت‌وگو نشست. اين دو بر اهميت مشاركت اطلاعاتي دو كشور در زماني كه به عقيده غرب، نظم جهاني به ويژه از سوي روسيه در معرض تهديد است، تاكيد كردند. آنها همچنين از حمله اوكراين به منطقه كورسك روسيه استقبال كردند. مور گفت كه حمله اوكراين روايت جنگ را تغيير داد و برنز آن را دستاورد تاكتيكي مهمي خواند. رييس سيا در سخناني درباره مذاكرات جاري براي آتش‌بس و تبادل اسرا در غزه گفت: ايالات‌متحده به همراه ميانجي‌هاي منطقه‌اي سخت كار مي‌كند تا هم اسراييل و هم حماس بر سر طرح صلح به توافق برسند. با اين حال، برنز اذعان داشت با وجود تمام تلاش‌هايي كه بايد انجام شود، پايان جنگ در غزه منوط به «اراده سياسي» است. او گفت: ايالات‌متحده در حال رايزني با ميانجي‌ها در مصر و قطر است تا چارچوب پيشنهادي بايدن در ماه مه را اصلاح و آن را در قالب به‌روز شده‌اي ارايه دهد. برنز مدعي شد پيشنهاد آتش‌بس بايدن به اندازه كافي مطلوب است و هم اسراييل و هم حماس ارزش پيشبرد آن را خواهند ديد. رييس سيا با تاكيد بر اينكه در تجربه خود از مذاكرات خاورميانه، هيچ ايده‌آلي هرگز وجود ندارد، افزود: نمي‌توان با اطمينان گفت كه در اين زمينه موفق خواهيم شد؛ همچنين نمي‌توان گفت كه امريكا و ميانجي‌ها در حال حاضر تا چه حد ممكن است به توافق نزديك باشند. برنز در اين نشست مدعي شد: اگر به متن پيش‌نويس طرح آتش‌بس نوشته شده نگاه كنيد، 90درصد بندهاي آن مورد موافقت طرفين قرار گرفته است، اما در هر مذاكره‌اي كه من در آن شركت داشته‌ام، 10درصد آخر همان بخشي است كه بيشترين اختلاف را به چالش‌برانگيزترين شكل برانگيخته است. رييس سيا افزود: مسائل زيادي وجود دارد كه فلسطيني‌ها و اسراييلي‌ها و همچنين به لحاظ استراتژيك، كل منطقه را در معرض خطر قرار مي‌دهد. اما مهم‌تر از همه، آنچه در خطر است «مسائل انساني» است. برنز با اشاره به اسراي اسراييلي در غزه و رنج ساكنان غزه در بحبوحه بدتر شدن بحران انساني گفت بايدن براي اولين‌بار در 31 مه چارچوب طرح صلح بين اسراييل و حماس را اعلام كرد كه به گفته برنز اسراييل با آن موافقت كرده است. برنز مدعي شد پيشنهاد سه مرحله‌اي آزادي اسرا با «آتش‌بس كامل» همراه است. اين طرح، خروج نيروهاي اسراييلي از غزه را به سمت شرق پيش‌بيني كرده است. اما طرفين نسبت به برخي بندهاي مندرج در آن معترضند. 
مثلا بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسراييل اصرار دارد كه نيروهاي اسراييلي هرگز از مرز مصر و غزه، كريدور فيلادلفي، خارج نخواهند شد. حماس نيز خواهان بسته شدن محور نتزاريم و خروج كامل نيروهاي اسراييلي از تمامي مناطق غزه است.  همزمان برنز و مور، روساي سيا و ‌ام‌آي6، بر اهميت شراكت ايالات‌متحده و بريتانيا، به ويژه در مواجهه با حمله روسيه تاكيد كردند. برنز بر اين باور بود كه با آغاز جنگ در اوكراين، ايالات‌متحده و بريتانيا مشاركت راهبردي بي‌سابقه‌اي را تجربه كردند. رييس سيا گفت: با نگاهي به پاييز 2021 و پيش از حمله روسيه به اوكراين، بريتانيا و ايالات‌متحده در كنار هم هشدارهاي لازم را در زمينه حمله قريب‌الوقوع روس‌ها داده بودند. برنز با تاكيد بر نقش برجسته اين همكاري گفت: در آن زمان اين همكاري امنيتي و جاسوسي بسيار پراهميت بود، چراكه تقريبا همه سرويس‌هاي جاسوسي ديگر در جهان فكر مي‌كردند حمله به اوكراين بلوفي از جانب پوتين است و در شرايط آن زمان، هرگز روس‌ها به اوكراين حمله نمي‌كنند. برنز مدعي شد: اشتراك‌گذاري اطلاعات خوب به رهبران سياسي ما اين امكان را داد تا ائتلافي قدرتمند را براي مقابله با حملات پوتين بسيج كنند. رييس سيا افزود: اين امر به اوكرايني‌ها كمك كرد تا از خود دفاع كنند. او همچنين اين ادعا را مطرح كرد كه سازمان سيا از «رويكرد بديعي» براي طبقه‌بندي برخي اسرار امنيتي استفاده كرده تا پوتين را از فرصت پخش روايت‌هاي نادرست محروم كند. برنز گفت كه اين امر پوتين را در موقعيت ناخوشايندي قرار داده و اشتباهات محاسباتي او را در جنگ بيشتر كرده است. مور، رييس ‌ام‌آي6 نيز در سخناني درباره تهديد چين، روسيه، ايران و كره شمالي عليه غرب ادعاهايي را مطرح كرد و مدعي شد همكاري عملگرايانه زيادي بين اين كشورها وجود دارد. اين مقام امنيتي بريتانيا مدعي شد اين همكاري به شكل برجسته‌اي در جنگ اوكراين عيان است. مور بر كمك تسليحاتي كره‌شمالي و چين به روسيه در جنگ اوكراين تاكيد كرد و مدعي شد ايران نيز در اين امر به روس‌ها كمك مي‌كند. 
رييس ‌ام‌آي6 افزود: دستور كار چين در بيشتر موارد، منافع و اغلب ارزش‌هاي ما را به چالش مي‌كشد. پيش از اين، مور و برنز سرمقاله‌اي در روزنامه فايننشال تايمز منتشر كرده و تاكيد داشتند كه نظم جهاني بين‌المللي به گونه‌ بي‌سابقه‌اي از زمان جنگ سرد هدف تهديدهاي جدي قرار دارد. در اين سرمقاله، مور و برنز انعطاف‌پذيري اوكراين در روند جنگ از زمان حمله روسيه را تحسين كردند و در عين حال نسبت به تلاش‌هاي مستمر روسيه براي حمله به زيرساخت‌هاي غيرنظامي در سراسر اروپا هشدار دادند. اين دو مقام امنيتي غربي در اين سرمقاله مدعي شدند ايالات‌متحده و بريتانيا به همكاري با يكديگر ادامه مي‌دهند تا آنچه آنها كارزار جسورانه و خرابكارانه در سراسر اروپا از سوي سرويس اطلاعاتي روسيه مي‌خوانند، مختل كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون