• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5854 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۱ شهريور

عليرضا مختاري، دارنده مدال برنز پارالمپيك در گفت‌وگو با «اعتماد»:

استاندار اصفهان به من يك پيام تبريك ‌نداد اما به ملاقات قلعه‌نويي رفت!

مسوولان قبل از مسابقات توجيه‌مان كرده بودند، اما بيت‌سياح هيجاني شد

گروه ورزش 

به گزارش «اعتماد»، عليرضا مختاري، ملي‌پوش پرتاب وزنه ايران در هفدهمين دوره بازي‌هاي پارالمپيك مدال برنز اين رشته را به خود اختصاص داد. ملي‌پوش كشورمان با ركورد ۸.۶۹ متر به مقام سوم دست يافت، اما او اعتقاد دارد كه كمترين حقش در اين مسابقات كسب مدال نقره بود. در مسابقه مختاري ابتدا بعد از دو ورزشكار گرجي و مراكشي در جايگاه سوم قرار گرفت. اما با اعتراض مربيان ايران و برخي تيم‌هاي ديگر پرتاب‌هاي ورزشكار گرجستاني رد شد و مختاري به مدال نقره رسيد. اما دوباره با اعتراض گرجي‌ها يكي از پرتاب‌هاي اين ورزشكار مورد قبول قرار گرفت تا مختاري دوباره به مدال برنز برسد! به هر ترتيب اين ورزشكار كشورمان با ايستادن روي سكوي سوم به كار خود پايان داد. مختاري كه به تازگي به ايران بازگشته از مسوولان استان اصفهان ناراحت است و درخواستي هم از وزير ورزش و رييس كميته ملي المپيك دارد. در ادامه گفت‌وگوي اختصاصي خبرنگار «اعتماد» با اين قهرمان المپيكي كشورمان را مي‌خوانيد.

 

از بازي‌هاي پارالمپيك پاريس بگوييد.

مسابقات خوبي بود و در بالاترين سطح برگزار شد و ركوردهاي خوبي هم جابه‌جا شد. كمي به لحاظ اسكان در روزهاي اول سخت‌مان بود وگرنه همه‌ چيز در آنجا عالي بود. ميزباني پاريس حتي بهتر از توكيو بود.

از عملكرد خودت راضي بودي؟

رقيباني كه در كلاس ما شركت كرده بودند را مي‌شناختم و شرايط عين پارالمپيك توكيو شد. شش ماه قبل از آن بازي‌ها هم يك ورزشكار متقلب با تقلب در كلاس وارد كلاس ما شد و شركت كرد و طلا گرفت و بعد كلاسش را عوض كرد در اين دوره هم دو ورزشكار متقلب با وضعيت خيلي سالم‌تر از من در اين كلاس آمدند و تقريبا يك متر حتي بيشتر ركورد دنيا را جابه‌جا كردند. در يك روز، ورزشكارهاي مراكش و گرجستان سه بار ركوردشكني كردند. ما اعتراض كرديم سوريه و لهستان هم اعتراض داشتند و اعتراض به ورزشكار گرجستان را قبول كردند، اما با اعمال نفوذ دوباره راي را برگرداندند و مدال نقره ما به برنز تبديل شد. اگر ناحقي نمي‌شد حقم طلا يا حداقل نقره بود.

چرا حواشي و اعتراض به داوري‌ها در دووميداني در اين دوره تا اين حد زياد بود؟

واقعيتش اين است كه اصلا سيستم دووميداني در پارالمپيك را به هم زده‌اند. اعتراض پشت اعتراض! راي صادر مي‌شود و بعد هيات ژوري راي را عوض مي‌كند. در اين شرايط واقعا ناحقي زياد مي‌شد.

بحث تغيير مدال و اينها براي ورزشكاران خودمان هم رخ داد. مدال طلاي بيت‌سياح گرفته شد. فكر مي‌كني گرفتن‌ مدال طلا از بيت‌سياح ناحقي بود؟

ورزشكار بعضي مواقع دچار هيجان مي‌شود، اما صادق نبايد آن حركت را انجام مي‌داد. بايد صبر مي‌كرد مسابقه تمام مي‌شد يا يك جايي بيرون از استاديوم اين كار را انجام مي‌داد. حالا ديگر اين اتفاق افتاد، اما خوب مي‌شد كه اين مدال را براي كاروان ايران مي‌گرفت.

قبل از اين بازي‌ها كلاس توجيهي براي ورزشكاران نمي‌گذارند تا به آنها اين نكات را گوشزد كنند؟

چرا، هم رييس كاروان وهم آقاي دكتر كارگري، سرپرست دووميداني، همه اين اطلاعات را به بچه‌ها دادند. اينجا مقصر مسوولان نيستند و كارشان را درست انجام دادند، بلكه ورزشكار مقصر است كه اين خطا را كرد. مسوولان كه نمي‌توانند تك‌تك كيف بچه‌ها را بگردند! پرچم را به تعداد نفرات ورزشكار به مربي دادند تا مربي بعد از مسابقه پرچم را از روي سكو به ورزشكار بدهد. حالا اين اتفاق رخ داده است ديگر و كاري هم نمي‌توان انجام داد.

درباره جوايز هم درخواستي از مسوولان داشتي؟

بله، به ناحق مدال نقره من گرفته شده است. اگر وزير ورزش و رييس كميته المپيك لطف كنند مدال ما را نقره حساب كنند و از طرف ديگر درخواست دارم جايزه پاي سكو بچه‌هاي ما را هم مثل بچه‌هاي المپيكي حساب كنند‌.

در مصاحبه‌اي از مسوولان استان اصفهان گلايه كردي‌. ناراحتي برطرف شد؟

هنوز هم‌ كه هنوز است از استاندار و مسوولان شهري ناراحت هستم. هنوز يك پيام تبريك به من ندادند. يك مراسم بدرقه براي ما نگرفتند و براي برگشت هم هيچ كاري نكردند. من با يك ون به اصفهان برگشتم! بعد استاندار براي فوتبال به هتل مي‌رود تا به ديدار آقاي قلعه‌نويي برود! من خودم سپاهاني هستم، اما اين عدالت نيست. يك‌پنجم مدال كل كاروان ايران را ما اصفهاني‌ها كسب كرديم،‌ اما براي ما يك پيام نمي‌دهند. از مسوولان ‌شهري و نمايندگان مجلس چند تايي تماس گرفتند، اما بهتر بود قبل از رفتن ‌ما اين اتفاق رخ مي‌داد. جا دارد از باشگاه سپاهان هم تشكر كنم كه حمايتم كردند.

حقوق‌تان چقدر است؟

در كل ماهي ۹ ميليون يا 10 ميليون كه الان كه مسابقات تمام شده است همين هم قطع شد.

براي آينده چه برنامه‌اي داريد؟

مسابقات جهاني سال آينده و بازي‌هاي آسيايي ناگويا را پيش رو داريم. من در سه دوره پارالمپيك شركت و دو مدال كسب كردم. در ريو هم مادرم فوت كرد، نتوانستم مدال بگيرم اگر عمري باشد در المپيك بعدي هم حضور پيدا مي‌كنم.

سوال خارج بحث، بچه‌هاي پارالمپيك بيشتر طرفدار كدام تيم هستند؟

بچه‌هاي پارالمپيك بيشتر پرسپوليسي هستند.

صحبت پاياني؟

كميته ملي پارالمپيك تمام تلاش خودش را كرد. فدراسيون هم همين‌طور از همه آنها ممنونم.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون