• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5854 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۱ شهريور

چه کسی پاسخگوی وضعیت فدراسيون است

20 روز گذشت، پرونده فساد در فوتبال چه شد؟

روز 26 مرداد حجت‌الاسلام حميدي، رييس كل دادگستري استان كرمان با تشريح آخرين وضعيت پرونده فساد در فوتبال گفت: ظرف ۱۵ الي ۲۰ روز آينده پرونده فساد فوتبال در دادسرا منتهي به تصميم مي‌شود تا كيفرخواست و قرار مجرميت صادر و پرونده به مرحله دادگاه ارجاع شود.

او در مصاحبه با خبرگزاري قوه قضاييه پيرامون اين مساله گفت: تسريع در روند رسيدگي در دستور كار قرار گرفته تا هر چه سريع‌تر اين پرونده در دادسراي رفسنجان رسيدگي شود و در مراحل بعدي روند رسيدگي را در دادگاه كيفري شهرستان رفسنجان يا در دادگاه تجديدنظر استان طي كند و پس از اينكه احكام صادر و قطعي شد نتايج به رسانه‌ها و مردم اعلام خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين حميدي درباره اينكه كيفرخواست پرونده چه زماني صادر مي‌شود، اظهار كرد: به دادستان شهرستان رفسنجان تاكيد كرده‌ام كه هر چه سريع‌تر اقدامات لازم انجام شود، چون تحقيقاتي كه توسط ضابط قرار بود انجام شود، تكميل شده است و تحقيقاتي نيز كه مقرر شده بود در دادسرا توسط قاضي انجام شود بنا به اعلام خود قاضي رو به اتمام است. ظرف ۱۵ الي ۲۰ روز آينده پرونده فساد فوتبال در دادسرا منتهي به تصميم مي‌شود تا كيفرخواست و قرار مجرميت صادر و پرونده به مرحله دادگاه ارجاع شود. اگر ابعاد جديدي از پرونده كشف نشود ان‌شاءالله به زودي اين كار انجام خواهد شد. پرونده فساد در فوتبال از چند ماه پيش باز شده و چهره‌هاي مطرحي از سطوح مختلف مديريتي فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ و برخي افراد رسانه‌اي را درگير كرده است.

 

زمان گذشت!

امروز 21 شهريور است و با فرض اينكه منظور رييس كل دادگستري اصفهان اين بوده كه 20 روز را از ابتداي شهريور حساب كنيم، اين مهلت به پايان رسيده، اما هنوز كيفرخواستي براي متهمان صادر نشده است. البته در واقع نزديك به يك هفته از مهلت تعيين شده گذشته است. در ماه‌هاي گذشته با وجود فرازونشيب‌ها در پيگيري پرونده فساد در فوتبال و نااميدي برخي اهالي فوتبال از پيگيري سفت و سخت ماجرا مشخص شد عزمي براي مقابله با فساد در فوتبال شكل گرفته و دستگاه‌هاي نظارتي و امنيتي قصد عقب‌نشيني ندارند. وقتي هم كه رييس كل دادگستري استان كرمان اصطلاحا ددلاين براي صدوركيفرخواست مشخص كرد همه فهميدند به هر حال اين پرونده بايد به سرانجامي برسد. با اين حال گذشت يك هفته از موعد مقرر نگراني‌هايي در اين رابطه به وجود آورده است. آيا دادگستري كرمان وعده خود را از ياد برده است؟ آيا فشارهايي كه از ابتداي باز كردن پرونده شكل گرفته باعث شده صدور كيفرخواست به تعويق بيفتد؟ آيا پرونده ابعاد ديگري پيدا كرده و اين نياز به تحقيقات بيشتر را به وجود آورده؟ به هر حال هر چه كه هست انتظار مي‌رود مقامات قضايي در اين رابطه شفاف‌سازي لازم را صورت دهند تا مبادا كسي فكر كند كه متخلفان و گنهكاران قرار است قسر در بروند.

 

فدراسيون بلاتكليف است

از ابتداي شهريور مهدي تاج در محل كار خود حاضر نشده است. او به خاطر عمل لگن دو روز در بيمارستان بستري بود و سپس در منزل در حال گذراندن دوران نقاهت است. در مورد طول اين دوران نظرات زيادي مطرح مي‌شود، اما به هر حال انتظار مي‌رود تاج دو، سه ماه درگير گذراندن دوران پساعمل جراحي باشد. طبق قانون در روزهاي نبود رييس فدراسيون نايب‌رييس نخست او عهده‌دار امور فدراسيون مي‌شود. نايب‌رييس نخست تاج، مهدي محمدنبي است كه همراه با تيم ملي راهي امارات شده بود. با اين حال صبح روز دوشنبه طبق اعلام روابط عمومي فدراسيون مشخص شد نبي دچار عارضه قلبي شده و در بيمارستان بستري است. ابتدا گفته شد نبي مشكل خاصي ندارد، اما اخباري كه از امارات به گوش رسيد، حاكي از اين بود كه وضعيت نايب‌رييس فدراسيون درگير مشكلي بزرگ‌تر است و حتي اعضاي خانواده او نيز به دوبي سفر كرده‌اند تا پيگير وضعيت سلامتي او باشند. هنوز مشخص نيست شرايط مهدي محمدنبي به چه صورت خواهد بود و آيا نياز به عمل جراحي دارد يا خير.

به اين ترتيب طبق قانون وظيفه اداره فدراسيون به نايب‌رييس دوم فدراسيون مي‌رسد. چندي پيش رسانه‌ها خبر داده بودند كه نايب‌رييس مهدي تاج با پرونده‌اي در كميته اخلاق روبه‌رو است و حتي با محروميت مواجه شده، اما به دلايلي حكم ابلاغ نمي‌شود. از آن طرف نايب‌رييس سوم فدراسيون فوتبال هم وجود ندارد. پيش از اين شهره موسوي، نايب‌رييس سوم فدراسيون بود كه فعلا در حال گذراندن دوران حبس خود است و نايب‌رييس معرفي شده از سوي تاج براي جايگزيني موسوي هم از مجمع راي نگرفت.

به اين ترتيب مي‌توان گفت فدراسيون واقعا در حال حاضر بي‌صاحب است. بي‌صاحب نه به معناي كنايي كه به معناي واقعي.

 

دست بجنبانيد!

با آرزوي بهبودي براي مهدي تاج و مهدي محمدنبي و طرح اين شگفتي كه چرا در بيشتر مواقع اين‌گونه مشكلات مربوط به سلامتي همزمان مي‌شود با روزهاي بلبشوي فوتبال، يعني زماني كه ليگ روي هواست و وي‌اي‌آر داستان دارد و پرونده فساد در شرف صدور راي، بايد از افراد ذي‌صلاح پرسيد كه چرا دست روي دست گذاشته‌اند. هنوز يادمان نرفته كه سر اولين بازي تيم ملي مقابل ازبكستان چه بلوايي به پا شد آن هم دقيقا به خاطر فشل بودن فدراسيون. فوتبال هزار و يك مشكل دارد و مطمئنا مديران درگير حل مشكلات سلامتي نمي‌توانند گرهي از كارش باز كنند؛ اگر خودشان گرهي به آن اضافه نكنند. هزار بار نوشتيم و اگر لازم باشد هزار بار ديگر مي‌نويسيم كه مجمع فدراسيون فوتبال بايد به وظيفه‌اش عمل كند. در مرتبه قبل و هنگام بركناري رييس قبلي فدراسيون كه عملكرد درستي نداشت و عزيزي‌خادم بدون تعيين تكليف نهايي خانه‌نشين شد. در مورد تخلفات هيات رييسه از جمله گرفتن 20 هزار دلار پاداش بابت يك پيروزي در جام جهاني هم سكوت كرد و در ماه‌هاي بعد چشمش را روي تخلفات گسترده فدراسيون بست. حالا هم كه شرايط به اين صورت درآمده همچنان در خواب زمستاني به سر مي‌برد. بايد به همه دست‌اندركاران و كساني كه مي‌توانند تاثيري روي شرايط داشته باشند، گفت دست بجنبانيد! راي را سريع‌تر صادر كنيد. تكليف رييس فدراسيون را مشخص كنيد. فوتبال اصلا وضعيت خوبي ندارد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون