• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۵ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5856 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۵ شهريور

احترام جشنواره توكيو به مارچلو ماستروياني و سامورايي‌ها

يك فيلم مهيج سامورايي جشنواره بين‌المللي فيلم توكيو ۲۰۲۴ را افتتاح مي‌كند و فيلم اختتاميه هم به احترام صدمين سالگرد تولد مارچلو ماستروياني انتخاب شده است. جشنواره بين‌المللي فيلم توكيو فيلم اكشن سامورايي «۱۱ شورشي» را به عنوان فيلم افتتاحيه سي‌وهفتمين دوره خود انتخاب كرد. كارگرداني اين فيلم بر عهده شيرايشي كازويا است و فيلم برگرفته از فيلمنامه‌اي است كه چند دهه پيش كاساهارا كازوئو فيلمنامه‌نويس بزرگ فقيد و نويسنده «ياكوزاي ژاپني» و «نبردهاي بدون افتخار و انسانيت» نوشته است. اين جشنواره همچنين اعلام كرد كارش را با نمايش كمدي فرانسوي-  ايتاليايي «مارچلو ميو»، به كارگرداني كريستف اونوره و با بازي كيارا ماستروياني از خانواده مشهور سينماي اروپا كه امسال يكي از اعضاي هيات داوران اصلي مسابقات توكيو نيز هست، به پايان مي‌برد. «۱۱ شورشي» كه استوديوي ژاپني «تويي» توليد‌كننده آن است، قرار است با توجه به موفقيت بزرگ «شوگان» و توجه دوباره به سينماي اكشن سامورايي، در امريكا هم اكران شود. بازيگران محبوب ژاپني شامل تاكايوكي يامادا و تايگا ناكانو بازيگران اين فيلم هستند. داستان اين فيلم در بحبوحه جنگ بوشين، يكي از شديدترين نبردها در تاريخ ژاپن مي‌گذرد و درباره يك جوخه سامورايي است كه بايد يك ماموريت انتحاري براي دفاع از يك قلعه را انجام ‌بدهند. در خلاصه داستان رسمي آمده است: وقتي منافع قبيله شيباتا، شوگونات قديمي و دولت جديد با هم برخورد مي‌كنند، نبرد قهرمانانه آنها آغاز مي‌شود. شوزو ايچياما مدير برنامه‌ريزي جشنواره توكيو گفت: اين فيلم از سنت درام‌هاي تاريخي كه «تويي» زماني در آن حرف اول را مي‌زد ريشه گرفته و توانايي سينماي معاصر ژاپن را از هر جنبه، از سكانس‌هاي اكشن گرفته تا طراحي صحنه به نمايش مي‌گذارد. فيلم اختتاميه «مارچلو ميو» اولين‌بار در بخش رقابت جشنواره كن امسال به نمايش درآمد. در اين فيلم كيارا ماستروياني بازيگر فرانسوي نقش شخصيتي را بازي مي‌كند كه به پدر واقعي خود، نماد سينماي ايتاليا، مارچلو ماستروياني بازيگر «هشت‌ونيم» و «زندگي زيبا» بدل مي‌شود. در اين فيلم مادر واقعي او، كاترين دونو نيز حضور دارد. از اين فيلم به عنوان يك اثر منحصر به فرد ياد شده كه هم اداي احترامي به مارچلو ماستروياني است و هم به عنوان يك فيلم تجربي كه در آن بسياري از بازيگران فرانسوي، از جمله كيارا ماستروياني، بازيگر اصلي آن، با نام واقعي خود ظاهر مي‌شوند و مرز بين خود واقعي و داستاني چهره‌ها را محو مي‌كند. ايچياما تاكيد كرد كه اين فيلم براي پايان دادن به جشنواره امسال و به مناسبت صدمين سالگرد تولد مارچلو ماستروياني (زاده ۲۸ سپتامبر ۱۹۲۴)، انتخابي عالي است. به نقل از مهر، سي و هفتمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم توكيو ۲۰۲۴ از ۲۸ اكتبر تا ۶ نوامبر (۷ تا ۱۶ آبان) برگزار مي‌شود و فهرست فيلم‌هاي حاضر در اين دوره ۲۵ سپتامبر رونمايي مي‌شود.

رونمايي  از  چهلمين  فيلم  كلينت  ايستوود ۹۴  ساله

چهلمين و جديدترين ساخته كلينت ايستوود با عنوان «قاضي شماره دو»به عنوان فيلم اختتاميه جشنواره موسسه فيلم امريكا انتخاب شد. اين درام حقوقي توسط كمپاني برادران وارنر ساخته شده و «نيكلاس هولت» و «توني كولت» نقش‌هاي اصلي را بازي مي‌كنند و «ايستوود» بر اساس فيلمنامه‌اي از «جاناتان آبرامز» كارگرداني آن را برعهده داشته و همچنين در كنار «آدام گودمن»، «تيم مور»، «جسيكا ماير» و «مت اسكينا» اين پروژه را تهيه‌كنندگي كرده است. فيلم «هيات منصفه شماره ۲» در طول يك محاكمه قتل اتفاق مي‌افتد و داستان يك اعضاي هيات منصفه (نيكلاس هولت) را دنبال مي‌كند كه متوجه مي‌شود ممكن است باعث مرگ قرباني شده باشد. او بايد تصميم بگيرد كه آيا هيات‌منصفه را براي نجات خود تحت تاثير قرار بدهد يا حقيقت را فاش كند و خود را تحويل بدهد. «توني كولت» در نقش دادستان بازي مي‌كند. سي و هشتمين جشنواره موسسه فيلم امريكا (AFI) از ۲۳ تا ۲۷ اكتبر (دوم تا ششم آبان) برگزار مي‌شود. 
 «ايستوود» در طول دوران فعاليت سينمايي خود كه از دهه ۱۹۵۰ ميلادي آغاز شده توانسته هم در فهرست محبوب‌ترين بازيگران تاريخ سينما قرار بگيرد و هم در عرصه كارگرداني به دو اسكار بهترين فيلم و دو اسكار بهترين كارگرداني دست يابد.  او در ۳۱ مه‌۱۹۳۰ در سانفرانسيسكو متولد شد و پيش از ورود به ارتش، كارگري مي‌كرد. در سال ۱۹۵۳ و پس از پايان خدمت در ارتش در سوداي صنعت سرگرمي به لس‌آنجلس رفت و گرچه هيچ تجربه حرفه‌اي در عرصه بازيگري نداشت اما كمپاني يونيورسال با او قرار داد امضا كرد و پس از چند نقش كوتاه، در سريال موفق «پوست خام» در نقش يك كابوي به نام «رودي يتس» بازي كرد كه اين مجموعه تلويزيوني از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۵ به روي آنتن رفت.  ايستوود پس از آن، در سه فيلم وسترن اسپاگتي بازي كرد كه اين فيلم‌ها به موفقيت بزرگي دست يافتند تا او يه يكي از محبوب‌ترين بازيگران سينما تبديل شود. او در سال ۱۹۷۱ نيز توانست در اولين تجربه كارگرداني خود فيلم «ميستي را برايم پخش كن» را مقابل دوربين ببرد كه با بودجه ۷۲۵ هزار دلاري به فروشي بالغ بر ۱۰ ميليون دلار دست يافت.  اين بازيگر و كارگردان امريكايي در سال ۱۹۹۲ نيز با ساخت فيلم «نابخشوده» كه وسترني متفاوت بود چهار جايزه مهم اسكار شامل جايزه بهترين فيلم، كارگرداني و اسكار نقش مكمل مرد را و همچنين جايزه گلدن گلوب را براي بهترين كارگرداني كسب كرد. «ايستوود» در سال ۲۰۰۴ نيز فيلم «عزيز ميليون دلاري» را ساخت و اين فيلم در نهايت موفق به كسب جايزه اسكار بهترين فيلم، كارگرداني، بازيگر نقش اصلي زن (هيلاري سوانك) و بازيگر نقش مكمل مرد (مورگان فريمن)  شد. 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون