• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۷ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5857 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۶ شهريور

يك كارشناس انرژي با پيشنهاد «رفراندوم بنزين» عنوان كرد

چند صد خانواده كاسب تحريم در حال انتقال ثروت از ايران هستند

مديركل اسبق وزارت نفت و تحليلگر انرژي معتقد است حاكميت بايد اجازه دهد كه پزشكيان براي اولين‌بار براي يك اقدام در راستاي منافع ملي ايران و حل مشكلات اقتصادي كلان كشور يك نظرسنجي عمومي (همه‌پرسي) برگزار كند و طي آن از مردم بخواهد بين دو راه پيش روي جامعه؛ يكي قيمت بنزين و ادامه وضع موجود يا افزايش بهاي بنزين و ساير فرآورده‌هاي نفتي، يكي را انتخاب كنند.
محمود خاقاني به جماران گفت: پيشنهاد من به پزشكيان اين است كه در شرايط كنوني «موضوع بنزين» و راه‌هاي پيش رو را به رفراندوم بگذارد و مردم نظر دهند كه آيا مي‌خواهند بهاي بنزين افزايش يابد و به ازای آن يارانه‌هاي ساير كالاها برگردد، خدمات بهداشت و درمان ارزان شوند، حمل ونقل عمومي بهبود پيدا كند و ارزان شوند يا...؟ در واقع به دليل اينكه جراح قبلي خوب كار را بلد نبود حالا بايد جراحي معكوس انجام شود. خاقاني اظهار كرد: آقاي پزشكيان مي‌گويد «هيچ منطقي وجود ندارد كه بنزين را با قيمت دلار آزاد بخريم و با يارانه به مردم بفروشيم.» خب؛ اين حرف درستي است اما نمي‌توان از دكتر مسعود پزشكيان كه از دوره هشتم تا دوره دوازدهم نماينده مجلس شوراي اسلامي بود اين سخن را پذيرفت! ايشان اگر به سابقه برنامه‌ريزي به عمل آمده براي حذف يارانه‌هاي سوخت و هدفمند كردن آنها به بخش‌هاي مولد اقتصاد خرد و كلان كشور رجوع كنند به ياد خواهند آورد كه مجلس هفتم با آخرين لايحه بودجه دولت هشتم چه كرد و اجازه نداد بهاي بنزين به تدريج افزايش پيدا كند و يارانه‌هاي سوخت رها شوند تا در بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، حمل و نقل عمومي، كشاورزي و غيره اختصاص پيدا كنند و نهايتا آن را در ليتري 80 تومان تثبيت كرد. 
خاقاني با بيان اينكه «مي‌توانيم انرژي نفت و گاز را پشتوانه ريال كنيم»، اظهار كرد: اين تجربه در روسيه موفق بوده است و روسيه توانست با پشتوانه كردن گاز خود براي روبل از سقوط بيشتر ارزش آن جلوگيري كند. بايد سفره‌اي كه براي اصحاب ثروت و قدرت نوكيسه با توزيع رانت انرژي فراهم شده را جمع كرد. وقتي صحبت از كاسبان تحريم مي‌كنيم بخشي از آنها در ايران هستند و بقيه در روسيه، چين، انگليس، اروپا، امريكا و كشورهاي جنوبي خليج فارس حضور دارند! امروز بسياري از منابع ثروت ملي ما در اختيار چند صد خانواده (اصحاب ثروت و قدرت) مي‌باشد و بايد ديد كه آيا دولت چهاردهم مي‌تواند در برابر آنها ايستادگي كند يا جذب آنها خواهد شد! اين چند صد خانواده در ايران درآمد دارند و در اروپا و امريكا پس‌انداز و سرمايه‌گذاي مي‌كنند!

براي پيروزي احمدي‌نژاد نرخ بنزين را 
تثبيت كردند!
او افزود: رييس كمیسيون انرژي مجلس هفتم در صحبت خصوصي به من گفت كه نمايندگان براي اينكه احمدي‌نژاد انتخابات دور نهم را برنده شود، قيمت بنزين را پايين نگه داشتند! بعد در مجلس هشتم كه دكتر پزشكيان هم نماينده مجلس بود دولت نهم لايحه‌اي در زمستان سال 1387 به مجلس به عنوان بخشي از طرح «تحول اقتصادي» ارايه كرد كه بر اساس اين لايحه كه در مجلس هشتم تصويب و به قانون تبديل شد، به جاي «توزيع عمومي يارانه انرژي و كالاهاي اساسي» كه رييس‌ دولت نهم آن را ريشه بسياري از مشكلات ايران مي‌دانست، يارانه‌ها به صورت نقدي و مستقيما به مردم پرداخت شد!
كشور نيازمند يك سياست رسمي و
 يك‌صداست
وي افزود: همه قبول داريم كه اين روش غلط حكمراني اقتصادي، كشور را در سرازيري سقوط به دره بحران قرار داده است! مقصر كيست؟ كاسبان تحريم و دورزنندگان تحريم و دولت پنهان، يا نفوذي‌ها؟ يا نظارت استصوابي كه به مردم امكان انتخاب دولتمردان لايق‌تر و توانمند‌تر از كساني كه از فيلتر شوراي نگهبان رد مي‌شوند را نمي‌دهد؟ شايد هم به اين دليل بتوان گفت كه كشور ما يك كشور استثنايي است. به اين معني كه هم دولت در امور داخلي و خارجي نظر مي‌دهد، هم قوه قضاييه، هم قوه مقننه، هم قواي نظامي و انتظامي صحبت‌هايي مي‌كنند كه يكسان نيست. كشور نيازمند اين است كه يك صدا و يك سياست رسمي بيان شود.خاقاني گفت: در ابتداي دولت سيزدهم شخصي مسوول برنامه‌ريزي در كشور شد كه سابقه درخشاني در وزارت بازرگاني دولت نهم نداشت و در دولت دهم بيش از 250 نفر از بهترين و شايسته‌ترين مديران در صنعت نفت و گاز و پتروشيمي را كنار گذاشته بود. در واقع صنعت نفت را شخم زد. اين شخص كه جراحي اقتصادي را برنامه‌ريزي كرده بود و دولت سيزدهم اجرا كرد، به جاي آنكه قيمت بنزين را اصلاح كنند به سراغ حذف يارانه گوشت و تخم مرغ و مايحتاج مردم رفتند و مي‌خواستند قيمت بنزين را در مرحله آخر بالا ببرند اما نمي‌شد چون قيمت همه اجناس بالا رفته بود! هيچ دولتي اين طور برنامه‌ريزي و رفتار نمي‌كند. حتي در كشورهاي اروپايي به كشاورزي و صنايع غذايي مردم به صورت پنهان يارانه مي‌دهند. نه اينكه يارانه آن را حذف كنند!

مسوولان بايد دست از گفتن «بايد چنين بشود و چنان بشود» بردارند
او با اشاره به مصاحبه تلويزيوني و ساير گفت‌وگوهاي اخير رييس‌جمهور، تصريح كرد: آقاي پزشكيان همان حرف‌هاي قبلي در زمان مناظره‌هاي انتخاباتي را تكرار كردند. اما من معتقدم مسوولان بايد دست از «بايد چنين بشود يا چنان بشود» بردارند و تلاش كنند كاري را جلو ببرند و بعد بگويند چنين شد. اين بايدها براي مردم و جامعه تا وقتي به اقدامي منجر نشود بي‌فايده است. آقاي پزشكيان كه شعار وفاق ملي را مي‌دهد بايد علاوه بر جريان مقابل (رقباي انتخاباتي) تلاش كند كه آن 51 درصدي كه در انتخابات شركت نكردند را هم راضي و با خود همراه كند  تا مشكلات كشور به سوي برطرف شدن برود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون