• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۷ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5857 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۶ شهريور

چهار غايب قطعي و دو مدير بلاتكليف

هيات رييسه فدراسيون منحل مي‌شود؟

ابتداي شهريور مهدي تاج، لگن خود را به تيغ جراحان سپرد و از همان زمان خانه‌نشين شده است. او در هيچ كدام از رويدادهاي چند وقت اخير حاضر نشده و با توجه به دوران نقاهت طولاني احتمالي تا مدتي ديگر هم نمي‌تواند به  فعاليت خود ادامه  بدهد. 
به گزارش «اعتماد» طبق قانون در صورت نبود تاج، نايب اول او مهدي محمدنبي بايد اداره امور فدراسيون را به دست بگيرد. با اين حال نبي در سفر به امارات دچار مشكل قلبي شد و حالا منتظر دستور پزشكان براي عمل جراحي است. گفته مي‌شود نبي چند روز گذشته را در خواب مصنوعي سپري كرده تا براي جراحي احتمالي آماده شود. در صورتي كه نايب‌رييس نخست فدراسيون و سرپرست تيم ملي عمل قلب باز انجام بدهد، نمي‌تواند اداره  امور فدراسيون  را  به  دست  بگيرد. 
در اين شرايط منصور قنبرزاده، نايب‌رييس دوم فدراسيون بايد متولي امور باشد، اما قنبرزاده با مشكلي مواجه است كه هنوز در مورد آن شفاف‌سازي نكرده است. ۶ مرداد امسال خبرگزاري تابناك نوشت يكي از نواب مهدي تاج با حكم محروميت از سوي كميته اخلاق مواجه شده است. دليل اين حكم ارائه سندي است كه با فتوشاپ جهت شركت در انتخابات فدراسيون فوتبال درست شده بود. طي يك ماه گذشته برخي ديگر از رسانه‌ها نيز اين خبر را پوشش دادند، خبري كه تا به امروز از سوي هيچ كدام از مقامات فدراسيون تكذيب نشده است. در اين بين برخي منابع غيررسمي مي‌گويند اين حكم متوجه نايب‌رييس دوم فدراسيون فوتبال است و گرچه هنوز در استيناف تاييد نشده ولي جلوي فعاليت اين شخص را گرفته است. اگر اين خبر صحت داشته باشد بدان معناست كه قنبرزاده هم نمي‌تواند جانشين تاج و نبي باشد. 
جدا از اينكه امروز مشخص نيست چه كسي متولي فدراسيون است و ما در روزهاي گذشته چندين بار به اين موضوع اشاره كرديم يك ايراد حقوقي ديگر هم به فعاليت‌هاي اين روزهاي فدراسيون وارد شده است: از حد  نصاب  افتادن هيات  رييسه  فدراسيون. 
طبق قانون براي هر مصوبه در هيات رييسه حضور حداقل دوسوم اعضا ضروري است. پيش از اين خداداد افشاريان به دليل ارتباط با پرونده فساد از سمت خود تعليق شده بود. قبل‌تر از او نيز شهره موسوي، نايب‌رييس زنان فدراسيون فوتبال به دليل ارتباط با يك پرونده مالي به حبس محكوم شده  بود. 
در حال حاضر از مجموع 11 عضو هيات رييسه 4 نفر غايب قطعي هستند. اگر آن شائبه در مورد قنبرزاده صحت داشته باشد اين تعداد به 5 مي‌رسد يعني عملا امكان برگزاري جلسه با دوسوم اعضا ممكن نيست. مگر اينكه همان‌طور كه مديرعامل پرسپوليس گفت كار با اس‌ام‌اس و اين‌جور چيزها جلو برود كه اين هم چندان روال قانوني و معتبري به نظر نمي‌رسد. حتي اگر قنبرزاده هم مشكلي براي حضور در هيات رييسه نداشته باشد همچنان حدنصاب دوسوم دور از دسترس است. در اين شرايط به نظر مي‌رسد فدراسيون نمي‌تواند عملا قانوني را مصوب كند. 
در اساسنامه فدراسيون فوتبال آمده در صورت بلاتصدي ‌شدن بيش از ۵۰ درصد كرسي‌هاي هيات‌رييسه، دبيركل بايد مجمع فوق‌العاده برگزار كند تا تركيب جديد هيات‌رييسه مشخص شود. فعلا از 11 عضو 4 نفر در دسترس نيستند. يك نفر درگير شائبه‌اي است كه هنوز آن را تكذيب نكرده و يك نفر هم در پرونده فساد فوتبال به دادسراي كرمان احضار شده است (ميرشاد ماجدي). ممكن است در روزهاي آينده و زماني كه كيفرخواست پرونده فساد در فوتبال منتشر مي‌شود اين عضو هم دچار مشكلي شود كه نتواند به فعاليت خود ادامه بدهد. 
در اين صورت 6  عضو هيات رييسه  از دسترس خارج مي‌شوند و دبيركل بايد مجمع فوق‌العاده برگزار كند. هر چند هنوز به آن  نقطه  نرسيديم. 
حتي اگر چنين اتفاقي هم نيفتد شرايط فعلي هيات رييسه با نبود 4 عضو كه دو نفر از آنها به صورت رسمي تعليق و بركنار شدند به شكلي نيست كه بتوانند فوتبال را اداره كنند. شايد بهتر باشد هدايت ممبيني هر چه سريع‌تر درخواست برگزاري مجمع فوق‌العاده را بدهد يا چند نفر از دلسوزان مجمع درخواست برگزاري مجمع را بدهند تا فوتبال از اين بلاتكليفي نجات پيدا كند. 
اين روزها فوتبال ايران با چالش‌هاي گوناگوني درگير شده و نياز هست مديران پاي كار و تازه نفس اداره امور را به دست بگيرند. با آرزوي سلامتي براي مهدي تاج و مهدي محمدنبي اين اتفاق يعني رتق‌وفتق امور فدراسيون با مديراني كه با مشكلات جسماني روبه‌رو هستند، امكان‌پذير  نيست. 
در اين شرايط بد نيست احمد دنيامالي، وزير جديد ورزش هم وسط بيايد. گرچه فدراسيون فوتبال يك نهاد غيردولتي است و وزارت ورزش هم نقشي در مجمع فدراسيون ندارد، اما همچنان مي‌تواند به عنوان متولي اول ورزش به موضوعات مختلف از طرق گوناگون ورود كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون