• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۷ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5857 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۶ شهريور

همزمان با حمله پهپادي حوثي‌ها به تل‌آويو مطرح شد

به صدا درآمدن ناقوس جنگ در شمال؟

به نظر مي‌رسد دور تازه‌اي از تنش در منطقه آغاز شده و اين امر به دليل جنايات اخير رژيم اسراييل در مناطقي در غزه و بمباران برخي مدارس و تجمعات است كه به مرگ بسياري منجر شده است. منابع عبري به نقل از سخنگوي ارتش رژيم اسراييل مدعي شدند موشكي از سمت يمن به منطقه‌اي در تل‌آويو برخورد كرده است. هر چند اين منابع مدعي‌اند اين حمله تلفاتي در بر نداشته است، اين قبيل حملات نشان از توان موشكي و پهپادي انصارالله يمن دارد. در تيرماه نيز تل‌آويو هدف حملات پهپادي انصار‌الله قرار گرفت؛ حمله‌اي كه موجي از وحشت را در سرزمين‌هاي اشغالي به دنبال داشت. اما اوج تهديدات در شمال سرزمين‌هاي اشغالي به چشم مي‌خورد؛ جايي كه حزب‌الله تهديد كرده است به هر گونه ماجراجويي اسراييل پاسخ قاطع خواهد داد. 
به گزارش الميادين، نعيم قاسم، قائم‌مقام دبيركل حزب‌الله، روز شنبه هشدار داد كه در صورت جنگ همه‌جانبه از سوي اسراييل عليه لبنان با هدف بازگرداندن بيش از يكصد هزار اسراييلي به مناطق شمالي سرزمين‌هاي اشغالي و عقب راندن حزب‌الله از مرز، «صدها هزار» اسراييلي ديگر را در نقاط ديگر سرزمين‌هاي اشغالي آواره خواهد كرد. نعيم قاسم در پاسخ به تهديدات اخير يوآو گالانت، وزير جنگ اسراييل افزود كه تل‌آويو بايد دست از ماجراجويي بردارد. اخيرا يوآو گالانت مدعي شده بود اسراييل مصمم است امنيت را به جبهه شمالي خود بازگرداند. گالانت هفته گذشته به سربازان اسراييلي گفت: «ما براي هر اتفاقي كه ممكن است در شمال بيفتد، آماده مي‌شويم.» قاسم در سخنراني خود در بيروت همچنين بر عدم تمايل حزب‌الله براي ورود به جنگي تمام عيار گفت و خاطرنشان كرد: ما قصدي براي جنگ نداريم، زيرا هرگونه رويارويي را براي خود و لبنان بي‌فايده مي‌دانيم. او گفت: با اين حال، اگر اسراييل جنگي را به راه بيندازد، ما خود را براي آن آماده كرده‌ايم و با آن روبه‌رو خواهيم شد. اگر آنها فكر مي‌كنند كه چنين جنگي به يكصد هزار آواره‌شان اجازه مي‌دهد تا به مقر خود بازگردند، ما اين هشدار را به آنها مي‌دهيم كه بايد براي آوارگي صدها هزار اسراييلي ديگر آماده شوند. 
از زمان حمله 7 اكتبر حماس به اسراييل كه منجر به آغاز جنگ در غزه شد، حزب‌الله تقريبا روزانه با نيروهاي اسراييلي در حمايت از مردم غزه درگير تبادل آتش است. هزاران نفر از مردمي كه در مناطق مرزي هر دو كشور زندگي مي‌كنند به دليل جنگ آواره شدند. بر اساس گزارش خبرگزاري فرانسه، درگيري‌هاي مرزي در دو سمت از اوايل اكتبر تاكنون باعث مرگ 623 نفر، شامل دست‌كم 142 غيرنظامي در لبنان شده است. از سوي اسراييل، از جمله در بلندي‌هاي جولان، سران اسراييلي از كشته شدن دست‌كم 24 نظامي اسراييلي و 26 غيرنظامي خبر داده‌اند. قاسم روز شنبه در مورد آوارگان اسراييل گفت: بازگرداندن آنها بدون توجه به عقب‌نشيني اسراييلي‌ها از مواضع خود در غزه و مرز با لبنان غيرممكن است. اين مقام حزب‌الله افزود: ما براي هر احتمالي آماده‌ايم. در اواخر ماه آگوست، ارتش اسراييل مدعي شد از حمله بزرگ حزب‌الله عليه اسراييل جلوگيري كرده است. اما حزب‌الله اعلام كرد مرحله اول خونخواهي فواد شكر، رهبر بلندپايه نظامي اين جنبش، با موفقيت به پايان رسيده است. اين تبادل آتش شايد بزرگ‌ترين درگيري بين اسراييل و حزب‌الله از زمان آغاز جنگ غزه بود. با اين حال، از آن زمان تاكنون خشونت‌ها كاهش يافته است، به‌طوري كه تحليلگران معتقدند هر دو طرف مي‌خواهند از شعله‌ور شدن منطقه‌اي و گسترده‌تر جنگ خودداري كنند.  اما از سوي ديگر، دست‌كم در طرف اسراييلي، ناقوس جنگ گاه و بي‌گاه به صدا در مي‌آيد. ارزيابي احتمالي كه اسراييل ممكن است عليه حزب‌الله اعلام جنگ كند، بارها از سوي موسسات مختلف ارايه شده است. ماري جونز و ديويد اشتبينز، تحليلگران موسسه RAND در مطالعات خود به اين نتيجه رسيده‌اند احتمال 23 درصدي وجود دارد كه اسراييل در 12 ماه آينده به حزب‌الله حمله كند. بر اين اساس، ريسك جنگ به نسبت بالاست و همين امر مي‌تواند بر تصميم‌گيري‌هاي سياسي و راهبردي منطقه تاثير بگذارد. پيش‌بيني كلي در موسسه RAND از مارس 2024 بين 7 تا 30 درصد در نوسان بوده است و 73 عامل پيش‌بيني‌كننده در آن ارزيابي شده‌اند. برخي از عوامل اوليه كاهش وقوع جنگ شامل موارد ذيل مي‌شوند: 1) اسراييل مي‌خواهد از تلفات سنگين و هزينه‌هاي بالا جلوگيري كند و 2) سران اسراييل ترجيح مي‌دهند با شركاي ايالات متحده براي يافتن راه‌حل ديپلماتيك همكاري كنند. در مقابل، عواملي كه پيش‌بيني‌هاي جنگ را قوت مي‌بخشند شامل موارد ذيل هستند: 1) افزايش حملات حزب‌الله لبنان براي كمك به كاهش فشار اسراييل بر غزه و حماس، 2) استقرار مكرر و روزافزون نيروهاي اسراييلي در مرز شمالي، 3) تمايل رو به فزوني اسراييل براي صدور مجوز به اسراييلي‌هاي ساكن شمال سرزمين‌هاي اشغالي كه از آنجا گريخته‌اند و تعهد تل‌آويو به بازگشت آنها به شمال و 4) تمايل نتانياهو، نخست وزير اسراييل براي ماندن در قدرت با ابزار جنگ‌افروزي.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون