• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۷ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5858 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۷ شهريور

نيويورك‌تايمز افشا كرد

اتحاد «مقاومت» در عراق

انصار‌الله دفتر نمايندگي‌اش را در بغداد افتتاح كرد

احسان پناه‌بر

 به نظر مي‌رسد جنگ اسراييل عليه حماس و غزه به همگرايي بي‌سابقه محور مقاومت در منطقه كمك زيادي كرده باشد. به گزارش نيويورك‌تايمز، حدود دو ماه پيش مقامات عراقي در ماه جولاي تاييد كردند انصارالله يمن در اقدامي مهم در بحبوحه تنش‌هاي منطقه‌اي به واسطه جنگ اسراييل عليه غزه، دفتري در بغداد افتتاح كرده است. اين دفتر، در منطقه الجدريه بغداد در نزديكي منطقه سبز، از سوي ابو ادريس الشرفي، نماينده برجسته انصارالله افتتاح شد كه از سال 2016 با گروه‌هاي مقاومت در عراق ارتباط دارد. 

پيش‌تر العربيه الجديد به نقل از مقامات محلي در عراق مدعي شد در زمان انتشار خبر افتتاح اين دفتر نمايندگي انصارالله در عراق، مقامات امنيتي اين كشور تمايلي به تاييد اخبار مرتبط با افتتاح اين دفتر نداشتند. با اين حال، يكي از مشاوران محمد شياع السوداني، نخست وزير عراق به العربي الجديد گفت: اين دفتر نمايندگي انصارالله نيست، بلكه مقر اعضاي جنبش انصارالله است كه پيش از آن در يكي از هتل‌هاي بغداد اقامت داشتند. مشاور نخست وزير عراق كه خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با العربي الجديد تاكيد كرد كه عراق متعهد است اطمينان حاصل كند انصارالله يمن در حملات عليه هيچ بازيگري از خاك عراق استفاده نخواهد كرد. در آن زمان، ابو ادريس الشرفي، نماينده انصارالله در عراق، از مقر نيروهاي حشدالشعبي در شمال بغداد بازديد كرد. او در ويديويي از جناح‌هاي حزب‌الله و از «مقاومت اسلامي» در عراق و تلاش‌هاي آنها در ميان چالش‌هاي متعدد منطقه‌اي قدرداني كرد. نماينده انصارالله در عراق همچنين بر اتحاد بين انصارالله يمن و نيروهاي حشدالشعبي تاكيد كرد و آنها را در واقع «واحدي جدايي‌ناپذير» خواند. 
ناظران اين حركت انصارالله در عراق را نوعي همگرايي در ايجاد جبهه‌اي مشترك عليه حضور نظامي ايالات متحده و همچنين اسراييل مي‌دانند. به ادعاي نيويورك‌تايمز، همگرايي گروه‌هاي مقاومت در شرايطي اجرايي مي‌شود كه ايران تلاش دارد از متحدين منطقه‌ايش بخواهد تاكتيك‌هاي نظامي‌شان را با هم عليه دشمني مشترك به اشتراك بگذارند. اين امر سبب هماهنگي در ايجاد جبهه‌اي همزمان عليه اسراييل و ايالات متحده در منطقه خواهد بود. اخيرا و در پي ترور اسماعيل هنيه در تهران از سوي رژيم اسراييل، ايران متعهد شده است پاسخ قاطعي به اسراييل بدهد. گمانه‌زني‌ها در مورد نحوه پاسخ ايران مطرح شده است و برخي ناظران بر آنند اين پاسخ علاوه بر تهران، مي‌تواند همزمان از سوي ديگر متحدين ايران نيز رقم بخورد. 
همچنين طبق گزارش‌ها، جنبش حماس نيز كه مقر اصلي آن در دوحه قطر است، اخيرا از دولت عراق درخواست كرده است در بغداد دفتر نمايندگي افتتاح كند. طبق گزارش نيويورك‌تايمز، نماينده حماس در بغداد محمد الحافي است كه پيوند خوبي با نيروهاي حشدالشعبي و ساير گروه‌هاي مخالف حضور نظامي امريكا در عراق دارد. حماس همچنين از قصد خود براي ادامه فعاليتش در سوريه خبر داده و مقامات اين جنبش گفته‌اند در يمن نيز دفتري را افتتاح خواهند كرد. از ديد ناظران، چنين هماهنگي تا پيش از عمليات توفان‌الاقصي بعيد به نظر مي‌رسيد، چراكه گروه‌هاي مقاومت در منطقه بيشتر به شكل محلي عليه دشمنان خود اقدام مي‌كردند؛ بنابراين هم در ساختار، هم در هدف و هم در تاكتيك با يكديگر تفاوت‌هاي عمده‌اي داشتند. اما آن‌طور كه العربيه الجديد و نيويورك‌تايمز مدعي‌اند، با ابتكار و مديريت ايران، گروه‌هاي مقاومت در حال نزديك شدن در همه زمينه‌ها به يكديگر براي ايجاد جبهه‌اي متحد عليه دشمنان خود در منطقه هستند. 
در همين رابطه، ماريام فريده، تحليلگر امور امنيتي در گروه مطالعات امنيتي و جرم‌شناسي در دانشگاه مك كواري در تحليلي در وبگاه آسوشتيدپرس نوشت: گروه‌هاي مقاومت متحد ايران پيوندهاي عميق سياسي و ايدئولوژيكي دارند، اگرچه هنوز به عنوان سازمان‌هاي ملي‌گرايانه در كشورهاي مربوطه خود فعاليت مي‌كنند و هر كدام منافع و تمايلات داخلي خود را دارند. اين امر شامل بهبود معيشت جوامع آنها و كسب قدرت سياسي در كشورهاي متبوع خود بوده است. به عقيده اين تحليلگر امور امنيتي، اينكه گروه‌هاي مقاومت نوعي پيوند سياسي و فكر دارند و تمايلات منحصر به خود را نشان مي‌دهند در آينده نزديك مي‌تواند زمينه‌ساز پيوند موثري در سراسر منطقه شود. علاوه بر اين، اين گروه‌ها به واسطه نفوذي كه در عراق، يمن، سرزمين‌هاي فلسطيني و لبنان دارند، قادرند هم به شكل محلي و هم منطقه‌اي، به شكلي سريع و موثر عمل دشمنان خود وارد عمل شوند. فريده در ادامه تحليل خود اهداف اين نوع همگرايي ميان نيروهاي مقاومت را موارد ذيل عنوان مي‌كند: مقاومت در برابر اشغالگري، مقاومت در برابر رژيم‌هاي سركوبگر و مقاومت در برابر قدرت‌هاي امپرياليستي و هژمونيك.
از سوي ديگر برخي ناظران ايجاد چنين همگرايي در سطح منطقه را تاكتيك تهران براي جلوگيري از چند دستگي در ميان نيروهاي مقاومت و قرار دادن آن زير چتر فرماندهي واحدي مي‌دانند كه به تهران كمك مي‌كند هم نفوذ خود در منطقه را بيشتر كند و هم در مقابله با دشمنان اتحاد بيشتري ايجاد كند. تا پيش از عمليات 7 اكتبر حماس، عمليات نيروهاي مقاومت در سطح محلي و عمدتا كوتاه‌برد بود. اما در ماه‌هاي اخير، عمليات‌هاي بردبلند، همچون حمله پهپادي چند ماه اخير انصارالله به تل‌آويو و همچنين حمله صبح يكشنبه 15 سپتامبر با موشك بالستيك مافوق صوت به اين شهر اسراييلي نشان از همين همگرايي در ميان نيروهاي مقاومت دارد كه در سطوح اطلاعاتي و تاكتيكي با هم همكاري مي‌كنند. 

عربستان هشدار داد، مصر براي پايان تنش‌ها در سوئز به تكاپو افتاد
سيگنال موشكي حوثي‌ها به تل‌آويو

گزارش‌ها درباره نفوذ انصار‌الله در عراق در شرايطي رسانه‌اي مي‌شود كه اين گروه يكشنبه تل‌آويو را هدف حملات موشك‌هاي مافوق صوت خود قرار داد. به گزارش الجزيره، در پي حمله موشكي بي‌سابقه انصارالله به تل‌آويو، بنيامين نتانياهو يكشنبه شب در جلسه كابينه خود در واكنش به اين حمله مدعي شد كه انصارالله بهاي سنگيني بابت اين حمله پرداخت خواهد كرد. نتانياهو گفت: اين موشك در مدت زمان ۱۱ دقيقه و ۳۰ ثانيه، مسافت ۲ هزار و ۴۰ كيلومتري را طي كرد و بيش از ۲ ميليون اسراييلي را به پناهگاه‌ها فراري داد. يحيي سريع، سخنگوي نيروهاي مسلح انصارالله نيز در اين رابطه گفت: عمليات موشكي عليه تل‌آويو در چارچوب مرحله پنجم و در نتيجه تلاش گسترده بخش موشكي نيروهاي مسلح يمن در گسترش فناوري موشكي انجام شد. اين مقام انصارالله هشداد داد در آستانه اولين سالگروز عمليات توفان‌الاقصي، اسراييل بايد منتظر ضربه‌ها و عمليات به خصوص بيشتري در آينده باشد. برخي ناظران عمليات انصارالله را در واقع در دو بعد ارزيابي مي‌كنند: اول اينكه، اولين آزمايش موشكي با پرتابه‌اي مافوق صوت بود كه در جنگي واقعي استفاده مي‌شود و اين امر موفقيتي بزرگ براي انصارالله يمن تلقي مي‌شود. پس از بمباران الحديده از سوي اسراييل، اكنون به نظر مي‌رسد حمله موشكي انصارالله باعث شود درگيري در درياي سرخ به مرحله تازه‌اي وارد شود. دوم اينكه، اين حمله هشداري به اسراييل بود كه توان رزمي مقاومت در منطقه همچنان فعال است و مي‌تواند حتي غافلگيركننده باشد. عبور موشك از سامانه‌هاي دفاع هوايي چند لايه و پيشرفته اسراييل و اصابت به يكي از محافظت شده‌ترين شهرهاي اسراييلي، تل‌آويو، مي‌تواند هشداري از سوي انصارالله باشد كه بيش از ده ماه است در درياي سرخ نيز به عمليات عليه كشتيراني مرتبط با اسراييل مشغول است. 
در همين راستا، گاردين به نقل از ديپلمات‌ها مدعي شد بمباران‌هاي غرب براي محدود كردن عرضه تسليحات به انصارالله در يمن كافي نيست. اين ديپلمات‌ها مدعي هستند ادعاي دستيابي انصارالله يمن به موشك‌هاي مافوق صوت با قابليت نفوذ به پدافند هوايي اسراييل، تهديدي براي تشديد تنش‌هاي خاورميانه است، چراكه عربستان سعودي به غرب فشار آورده است كه براي كنترل انصارالله يمن، بيش از «بمباران هوايي» بايد عرضه تسليحاتي انصارالله را محدود كرد. اين گزارش مي‌افزايد: عربستان سعودي مدعي است ايران، انصارالله را به تسليحات پيشرفته مجهز كرده است. به نظر رياض نگران است آشوب در درياي سرخ به منافع عربستان آسيب جدي وارد كند، چراكه اين بازيگر در سال‌هاي اخير در كرانه اين آبراه سرمايه‌گذاري‌هاي كلاني كرده است. از سوي ديگر، اين حملات منجر به نصف شدن ترافيك مسير درياي سرخ، افزايش هزينه‌هاي حمل و نقل دريايي و آسيب رساندن به اقتصاد مصر از طريق ايجاد اختلال در كانال سوئز شده است. در همين رابطه، روزنامه العربي الجديد مدعي است بدر احمد محمد عبدالعاطي، وزير خارجه مصر با هدف كاهش بحران در درياي سرخ كه به اقتصاد مصر آسيب وارد كرده است، به تهران سفر خواهد كرد. اين روزنامه نوشت: قاهره به دنبال يافتن راه‌حلي براي بحران سياسي در يمن از طريق تماس با انصارالله و ايران است. به گزارش العربي الجديد، قاهره همچنين در تلاش است طي روزهاي آتي با هماهنگي مقامات سعودي از انصارالله يمن دعوت كند به مصر بروند. اين اقدامات در راستاي بخشي از اقدامات مصر براي كنترل آتش جنگ در غزه قلمداد مي‌شود. 
مصر همچنين نزديك به ده ماه است تلاش مي‌كند بن‌بست حاكم براي دستيابي به توافق آتش‌بس را بشكند. پس قاهره در دو جبهه درگير است. از يك سو، رژيم اسراييل تلاش دارد با كنترل گذرگاه مرزي فيلادلفي به نوعي حاكميت مصر بر اين گذرگاه را محدود كند كه اين امر به نوبه خود مي‌تواند تنش ميان تل‌آويو و قاهره را افزايش دهد. از سوي ديگر، اختلال در ترافيك دريايي و از كار افتادن نقش كانال سوئز، يكي از شاهراهاي حياتي، نه تنها براي عرضه كالا و انرژي براي جهان كه براي اقتصاد مصر، مي‌تواند در بلندمدت به آشوب‌هاي امنيتي در صحراي سينا بينجامد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون