• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۷ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5858 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۷ شهريور

گزارش مراسم رونمايي از آلبوم «ش‌م‌س» به آهنگسازي كيخسرو پورناظري و خوانندگي همايون

پيوند هنر و بانكداري در آينه موسيقي

اين مراسم با حضور جمعي از چهره‌هاي سياسي و فرهنگی- هنري در تالار وحدت تهران برگزار شد

مراسم رونمايي از آلبوم «ش م س» به آهنگسازي كيخسرو پورناظري و خوانندگي همايون روز شنبه 24 شهريور در تالار وحدت تهران برگزار شد.
به گزارش روابط‌عمومي بانك صادرات ايران، آيين رونمايي از آلبوم «ش‌م‌س» به آهنگسازي كيخسرو پورناظري و خوانندگي همايون شجريان عصر روز شنبه 24 شهريور با حضور محمدجواد ظريف و زهرا بهروزآذر به عنوان معاونان رييس‌جمهور و جمعي از هنرمندان عرصه‌هاي مختلف در تالار وحدت تهران برگزار شد. اين آلبوم موسيقي با اشعاري از مولانا و حافظ و با همراهي گروه «تنبور شمس» و روايتي از حفظ ريشه‌هاي موسيقايي شامل 9 قطعه؛ «ياركان»، «امروز»، «تكنوازي تنبور»، «آواز مست و خراب»، «مغانه»، «مردان خدا»، «اي ماه»، «افسانه تنبور» و «افسانه دل» است.

حلقه وصل؛ مدرن شدن در عين وفاداري
 به اصالت‌ها
محسن سيفي مديرعامل بانك صادرات ايران در ابتداي اين مراسم كه اجراي آن بر عهده آوا مشكاتيان (فرزند زنده‌ياد پرويز مشكاتيان) بود، توضيح داد: بسيار خرسنديم كه در آستانه هفتاد و سومين سالروز تأسيس بانك صادرات ايران مي‌توانيم مسير جديدي را در عرصه فرهنگ و هنر تجربه كنيم. ما امسال شاهد ركوردهاي تاريخي در حوزه‌هاي مختلف بانكي بوديم كه اين حركت‌ها و ركوردهاي تاريخي مي‌تواند جايگاه بانك صادرات ايران را به بهترين جايگاه‌ها رهنمون كند. اصلي‌ترين نگاه ما تغيير تفكر ما از يك بانك سنتي به يك بانك مدرن با حفظ اصالت‌ها است.
وي افزود: حلقه وصل همكاري بانك صادرات ايران با همايون شجريان و استاد كيخسرو پورناظري حركت به سمت مدرن شدن در عين وفاداري به اصالت‌ها است كه تصميم داريم به واسطه آلبوم «ش‌م‌س» پلتفرم جديدي را راه‌اندازي كنيم كه اين آلبوم در اين پلتفرم شنيدني مي‌شود. اين گامي براي مدرن ‌شدن است كه امروز با حضور استاد كيخسرو پورناظري و جناب همايون شجريان گام اجرايي برداشته است. من از اين ۲ عزيز ممنونم كه پذيرفتند بانك صادرات ايران در كنار آنها باشند و اميدوارم موضوع برگزاري كنسرت اين آلبوم هم جنبه عملي پيدا كند و بانك صادرات ايران نيز در اين مسير همراه هنرمندان باشد.
پخش نماهنگ «مردان خدا» يكي از آثار شناخته شده كيخسرو پورناظري با صداي همايون شجريان بخش ديگري از اين برنامه را تشكيل مي‌داد.
اين قطعه از جمله آثار ماندگار موسيقي ايراني است كه سال‌ها قبل با صداي جلال‌الدين محمديان پيش روي مخاطبان قرار گرفته بود.

يك جمع براي معنا بخشي به واژه اقتصاد هنر
ياسر مرادي، عضو هيات‌مديره بانك صادرات ايران هم پس از اين بخش گفت: من اينجا هستم كه به يك پرسش جواب بدهم. اينكه چرا بانك صادرات ايران و چرا حمايت از آلبوم «ش‌م‌س»؟ اين آلبوم مسيري براي حضور در دنياي پيشرفته تكنولوژي است كه آن چنان كه بايد نتوانسته حال مردم را خوب كند. ما مي‌خواهيم به واسطه حضور در اين تكنولوژي اجتناب‌ناپذير تلاش كنيم تا با ابزار فرهنگ و هنر اصيل ايراني حال دل مردم را خوب كنيم چرا كه معتقديم معناگرايي است كه مي‌تواند حال مردم را خوب كند. او با ارايه توضيحاتي درباره فعاليت‌هاي بانك صادرات ايران در حوزه بانكداري الكترونيك توضيح داد: ما به سراغ هنرمنداني اصيل رفتيم كه مي‌توانستند با هدف مدنظر ما بهترين اثر را خلق كنند. امروز آمديم تا به واسطه اين آلبوم پلي را ميان اقتصاد و فرهنگ و هنر ايجاد كنيم. در اين راه مخاطبان مي‌توانند از هفته آينده از اپليكيشني كه در اين زمينه طراحي شده اين آلبوم را به صورت كاملا رايگان دريافت كنند.
اصيل‌ترين ديدن هستي، شنيدن است
رامين حيدري فاروقي، كارگردان و پژوهشگر عرصه فرهنگ و هنر نيز در ادامه اين مراسم ضمن ارايه نكاتي در حوزه ارتباط ميان فلسفه و هنر اظهار كرد: اين اثري كه مي‌شنويم ما را شگفت‌زده مي‌كند. كساني كه در اين آلبوم حضور دارند از نسل امروز آوايي سر مي‌دهند كه از آن جاي، آن جا بيرون مي‌آيد. متأسفانه شنيدن در انسان در حال فراموشي است در حالي كه اصيل‌ترين  ديدن هستي، شنيدن است.
فاروقي ادامه داد: هستي شگفت‌انگيز است. طبيعت شگفت‌انگيز است. طلوع و غروب شگفت‌انگيزند ولي بشر در بي‌رودربايستي‌ترين لحظات زندگي‌اش متوجه شده كه بشر شگفت‌انگيزترين نقطه هستي است؛ زيرا موفق شده با هست و نيست يك جريان مستمر از هست بودن به وجود بياورد. در بين هنرها و حكايت‌ها، چيزي كه امروز در آستانه آن هستيم و از آستانه آن خواهيم گذشت موسيقي است.

سرزمين ما، سرزمين شعر است
كارگردان و پژوهشگر عرصه فرهنگ و هنر همچنين مطرح كرد: حكايت‌ها گفتيم، فلسفه‌ها ساختيم و به شعر برگشتيم. سرزمين ما سرزمين شعر است. عجيب است وقتي بخواهيم چيزي را سرسري بگيريم مي‌گوييم شعر است و وقتي بخواهيم بگوييم چيزي ناب و پرشكوه و بي‌مانند است، مي‌گوييم شعر است و شعر ما را در آستانه جايي قرار داده است كه شمس و مولانا نمايشگر آن‌ هستند.
او ادامه داد: فيلسوف مهم قرن بيستم مي‌گويد كه «انسان در بين موجودات ديگر، آني است كه اينجا همواره آنجا است». شعر و موسيقي ما را به آنجا مي‌برد و در بين انواع هنرها موسيقي از آستانه عبور مي‌كند و به جايي مي‌رسد كه آن نقطه آنجاي آنجاتر در جوار ما قرار مي‌گيرد و شگفت‌انگيز همان چيزي است كه از اصيل به دست مي‌آيد. اصيل چيزي است دست نيافتني. امر اصيل آن است كه با گذر زمان شگفت‌انگيزي خود را از دست نمي‌دهد؛ به شهادت همين اثري كه خواهيم شنيد و ما را شگفت‌زده خواهد كرد. همچنان كه تداوم حضور كسي كه دلداده اين شگفتي بوده تا به امروز اين ارتباط و اتصال را برقرار كرده است. كسي كه از نسل امروز آوايي سر مي‌دهد كه انگار از آنجاي آنجاتر مي‌آيد. پس از صحبت‌هاي حيدري فاروقي يك قطعه نمايشي با استفاده از قطعات آلبوم «ش‌م‌س» براي مخاطبان اجرا شد. سحر فروزان مدير برنامه‌هاي همايون شجريان هم پس از اين بخش متني از محمدرضا درويشي مدرس، پژوهشگر و آهنگساز موسيقي ايراني به مناسبت انتشار آلبوم «ش‌م‌س» را قرائت كرد.

 ما وارثان لحن و آواي مولانا هستيم
پس از قرائت متن محمدرضا درويشي، كيخسرو پورناظري هنرمند موسيقي ايراني و آهنگساز آلبوم «ش‌م‌س» در سخناني گفت: خوشحالم كه در اين مراسم حضور دارم و درددل هم زياد دارم. دانشمندان غرب با وسايلي كه اختراع كردند، توانستند صداي كائنات را ضبط كنند و شما مي‌توانيد اينها را در فضاي مجازي بشنويد. اين موسيقي مانند يك صداي كششي درهم و تقريبا هارموني شده است و به گوش ما آواز دشتي را مي‌نماياند. آوازهاي كرد بيات كه ما مي‌دانيم تحرير است و حضرت مولانا آنها را با بينش گفته است. ما وارث اين الحان هستيم كه انسان‌هاي اوليه و پيش از تاريخ آنها را به نوعي تك‌خواني و خورشيدخواني مي‌كردند و هنوز در كرمانشاه به عنوان «هوره» وجود دارد. حتي در منطقه اورامانات با موسيقي به نام سياه‌چمانه رو به رو هستيم كه مربوط به دوران كشاورزي انسان است. اين آواها هنوز در كرمانشاه وجود دارد كه در اين روزگار به ريتم مي‌رسيم و پس از آن به سازهاي بادي مي‌رسيم كه اين موسيقي را به تنبور مي‌رساند. وي افزود: تنبور صداي خاك رازآميزي است كه قدمت چندين هزارساله دارد كه سينه به سينه آمده و در منطقه كرمانشاه خوشبختانه قطع نشده است. موسيقي دستگاهي و امثال آن در دوره بعد از اسلام قطع مي‌شود تا اينكه در دوره تيموري دوباره به كار مي‌آيد و افرادي چون عبدالقادر مراغي روي اين موضوعات تحقيقات فراواني مي‌كند. فرآيندي كه دوستان بزرگواري چون محمدرضا درويشي آن را تدوين كرده و همايون شجريان آن را به كيفيت هرچه تمام‌تر در آلبوم «شوق‌نامه» اجرا كرده است. گروه «شمس» هم افتخار دارد كه ساز تنبور را به صورت آبرومندي معرفي كرد و شما با آهنگ‌هاي اين گروه آشنا هستيد كه تلاش شده اين آبرومندي حفظ شود. موسيقي گروه «شمس» موسيقي هنري است كه تلاش شد با آثار بزرگان از درجه كيفي قابل توجهي برخوردار باشد.
اين استاد موسيقي تصريح كرد: اين موسيقي بايد از كجا شنيده شود؟ چرا صدا و سيما هيچ حمايتي از اين نوع موسيقي نمي‌كند. چرا وزارت ارشاد در صدور مجوز به ترانه‌ها و برخي اشعار سخت‌گيري مي‌كند؟ به هر صورت ما گلايه‌هايي كه داريم فراوان است اما تلاش مي‌كنيم به اتكاي مردم و حمايت آنها از موسيقي، آثاري را توليد كنيم. من از يك خانواده فرهنگي‌زاده شدم و رشد كردم. من به پيروي از پدرم بي‌واسطگي انساني را انتخاب كردم و از آن موقع تعهد دادم كه فقط كار فرهنگي كنم. همين توصيه را به فرزندانم كردم و خوشبختانه فرزندانم تاكنون هيچ‌گونه آثار سطح پاييني را توليد نكردند چون سعي كرديم ارتباط‌مان را با مردم و موسيقي اصيل حفظ كنيم.

برنامه‌ريزي براي برگزاري كنسرت در ايران
پورناظري در بخش پاياني صحبت‌هايش گفت: من با همكاري همايون شجريان بسيار مفتخرم و اميدوارم اين هنرمند با اخلاق كارهاي بسيار ارزشمندي را در اين حوزه توليد كند.

6 سال زمان براي يك آلبوم متفاوت
همايون شجريان نيز بعد از صحبت‌هاي پورناظري توضيح داد: آغاز اين آلبوم از شش سال پيش آغاز شد و پس از كنسرت‌هايي كه در اين زمينه برگزار كرديم كارهاي فني زيادي روي اين آلبوم انجام شد. پس از طي مسيري كه در حوزه فني داشتيم به اين فصل رسيديم و امروز خيلي خوشحالم كه بانك صادرات ايران با يك نگاه دلي در كار حضور داشت و بي‌دريغ محبت خود را به اين پروژه اضافه كرد. وي افزود: استاد پورناظري فضايي را در اين قطعات فراهم كردند كه هر قطعه با ديگري تفاوت دارد و اين يكي از بهترين كارهايي بود كه من در حوزه آلبوم داشتم و اميدوارم توانسته باشم نقش كوچكي را در اين آلبوم ايفا كرده باشم. براي كنسرت‌هاي داخل ايران در سال آينده برنامه داريم كه مجموعه كنسرت‌هايي را شروع كنيم و در اين زمينه بانك صادرات ايران هم همراه ما خواهد بود. پس از صحبت‌هاي همايون شجريان يك قطعه از آثار توليد شده در آلبوم «ش‌م‌س» با نوازندگي كيخسرو پورناظري و خوانندگي همايون شجريان پيش روي مخاطبان قرار گرفت.

پيوند و ‌حمايت يك بنگاه اقتصادي 
از هنر موسيقي
محمدعلي ابطحي، رييس دفتر و معاون پارلماني دولت اصلاحات نيز در نوشتاري پيرامون آلبوم «ش‌م‌س»، از پيوند و ‌حمايت يك بنگاه اقتصادي بزرگ مثل بانك صادرات ايران از هنر موسيقي استقبال كرد و آن را قابل تقدير دانست. وي همچنين جوان بودن و اهل فرهنگ بودن مديرعامل بانك صادرات ايران را به عنوان يك نقطه قوت توصيف كرد.
گفتني است در اين مراسم جمعي از اهالي فرهنگ و هنر، اقتصاد، سياست و ورزش از جمله محمدجواد ظريف (معاون راهبردي رييس‌جمهور)، زهرا بهروزآذر (معاون امور زنان و خانواده رييس‌جمهور)، علي ربيعي (سياستمدار)، محمدعلي ابطحي (سياستمدار)، سهراب پورناظري (آهنگساز)، فرهاد فخرالديني (رهبر اركستر)، آرش گوران (رهبر اركستر)، بهنام ابوالقاسم (آهنگساز)، آزاد ميرزاپور (نوازنده تار)، همايون نصيري (نوازنده سازهاي كوبه‌اي)، داوود گنجه‌اي (نوازنده كمانچه)، محمدعلي مرآتي (مديرعامل انجمن موسيقي ايران)، رويا نونهالي (بازيگر)، رامين حيدري‌فاروقي (كارگردان)، حميد استيلي (پيشكسوت فوتبال)، بهداد سليمي (وزنه‌بردار)، بهرام دبيري (نقاش)، عادل فردوسي‌پور، منصور ضابطيان؛ مديران عامل بانك‌ها و نيز سفراي كشورهاي سویيس، اتريش و عربستان حضور داشتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون