• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۷ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5858 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۷ شهريور

درنگي بر پروژه «ش م س»

تلاقي بانك و بانگ

حميد رضا نصيري‌نژاد

خاطره‌اي از اصغر فرهادي، كارگردان شهير ايراني و برنده جايزه اسكار نقل شده است كه مي‌گويد: «بعد از نمايش يك فيلم ايراني، با دوستان خارجي نشسته بوديم به گفت‌وگو. يكيشان پرسيد: آن پسرك سر چهارراه چه مي‌فروخت؟ موادمخدر بود يا...؟ من پاسخ دادم فال مي‌فروخت. پرسيد فال چيه؟ گفتم شعر. شعرهاي شاعر بزرگ‌مان حافظ. با هيجان گفت: يعني شما از كشوري مي‌آييد كه در خيابان‌هايش شعر مي‌فروشند و مردم عادي پول مي‌دهند و شعر مي‌خرند؟! مي‌رفت سر ميزهاي مختلف و با شگفتي اين را به همه مي‌گفت!» شنبه شب، ۲۴ شهريور‌ماه ۱۴۰۳ و در تالار وحدت تهران، اين خاطره به گونه‌اي ديگر، براي جمع كثيري از حاضران در سالن تكرار شد؛ اين‌بار با حمايت يك بانك، از يك آلبوم موسيقي! ماجراي حمايت نهادهاي مالي از هنر، گرچه پيش از اين هم سابقه داشته، اما عموما اين حمايت‌ها با هدف بازگشت سرمايه بوده است، اما اين‌بار، بانك صادرات ايران نه با اين هدف، بلكه تنها به چشم حمايت از هنر اصيل ايران زمين، پا به ميدان گذاشت. 

بانك صادرات ايران كه خود در كمال هنرمندي، نام «شمس» را بر يكي از اپليكيشن‌هاي پركاربردش قرار داده بود، با آلبومي از «همايون شجريان» مواجه مي‌شود كه همين نام را داشته، اما مدت‌ها در انتظار انتشار بوده است. 
همين، جرقه‌اي مي‌شود براي توسعه روابط دوجانبه ميان بانك و بانگ! آلبوم شمس، به گفته همايون شجريان، شش سال در انتظار بوده و مرتب در حال حك و اصلاح. شايد هم مصلحتي در كار بوده تا به بلوغ برسد و درنهايت از جايي كه حتي خود شجريان هم باور نداشته، مورد حمايت قرار بگيرد. 
درست در روزهايي كه نظام بانكي با هجمه‌هاي فراوان و ناجوانمردانه رو‌به‌رو است و با اتهاماتي چون خشك‌دستي و توزيع منابع ميان خودش مواجه است، دست هنرمندانه آن به حركت درآمده است. گويي خود شجريان هم باور كرده بود كه از بانك‌ها، آبي گرم نمي‌شود، چراكه در همين جمع گفت: «خيلي باور نداشتم كه اين كار به نتيجه برسد، اما هر چه جلوتر رفتيم، دلگرم‌تر شدم.»
اين‌گونه بود كه در‌نهايت بانك صادرات ايران نه تنها برگ برنده خود را رو كرد، بلكه آن را به همه علاقه‌مندان به موسيقي ايران زمين، به رايگان تقديم كرد. اكنون همه علاقه‌مندان به اين آلبوم، مي‌توانند تنها با نصب اپليكيشن سپينو، نئو بانك صادرات ايران، براي شنيدن آواي مسيحايي شمس تبريزي از گلوي همايون شجريان و با نواي كيخسرو پورناظري، اقدام كنند؛ بدون اينكه هزينه‌اي براي آن پرداخت كنند.
رونمايي از اين اثر فاخر هنري بانك صادرات ايران و همايون شجريان كه در يك جمع سياسي متشكل از محمدجواد ظريف و علي ربيعي، خارجي متشكل از سفراي كشورهاي سوييس، اتريش و عربستان، ورزشي متشكل از عادل فردوسي‌پور و بهداد سليمي، فرهنگي متشكل از رويا نونهالي و رامين حيدري فاروقي و تعداد زيادي از اهالي رسانه، بانكداران و علاقه‌مندان به هنر شاهد آن بوديم، نشان داد درست در جايي كه بسياري جرات، توان يا مصلحت حضور ندارند، بانك‌ها ميدان دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون