• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5868 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۵ مهر

مربي سابق تيم ملي واليبال در گفت‌وگو با «اعتماد»:

آرمات: پياتزا با توتولو زوج خوبي در تيم ملي مي‌شوند

بازيكنان نبايد تصور كنند فقط يك عده خاص به تيم ملي دعوت مي‌شوند

روزبه دلاور

به گزارش «اعتماد» دو، سه سالي مي‌شود كه دوره افول تيم ملي واليبال بزرگسالان مردان كشورمان آغاز شده و تمام علاقه‌مندان به اين رشته اميدوار هستند با حضور پياتزا اين مربي معروف ايتاليايي روي ‌نيمكت سروقامتان وضعيت تيم ما بهتر شود تا آن نتايج بد در رقابت‌هاي ‌مختلف فراموش شوند. به ‌طور حتم در اين وضعيت به وجود آمده عدم ثبات در كادرفني هم تاثير زيادي داشته كه حالا اميدواريم مسوولان واليبال با يك برنامه‌ريزي بلندمدت و حمايت و فراهم كردن خواسته‌هاي كادرفني جديد، شرايط عملكردي بهتري براي آينده تيم ملي فراهم كنند. در مورد انتخاب پياتزا كه در همين هفته بالاخره به صورت رسمي توسط فدراسيون واليبال رونمايي شد و نخستين كنفرانس خبري‌اش را برگزار كرد با مسعود آرمات يكي از مربيان اسبق تيم ملي گفت‌وگويي ترتيب داديم كه ماحصل آن را در ادامه مي‌خوانيد.

 

انتخاب پياتزا به عنوان مربي جديد تصميم درستي بود؟

خيلي خوشحالم كه او انتخاب شد چون جزو مربيان خوب دنيا است و اميدوارم با ارزيابي‌ها و اطلاعاتي كه از تيم ما دارد، همين‌طور كه گفته بتواند ما را به جمع ۸ تيم برتر بياورد. فكر مي‌كنم توانايي‌اش را دارد و از تيم ما هم اين انتظار مي‌رود كه با اين مربي بزرگ نتايج خوبي مثل حضور در المپيك بگيريم.

نظر شما درباره همكاري توتولو با پياتزا چيست؟

با حضور توتولو هم‌ موافق هستم. در صحبت‌هاي قبلي هم گفتم كه او جزو مربيان خوب است كه مي‌تواند به پياتزا كمك كند و نقطه قوتي براي مربيان تيم ملي باشد. اين دو زوج خوبي مي‌شوند و مربيان ايراني كه كنار اين دو قرار مي‌گيرند هم مي‌توانند اطلاعات كاملي به كادرفني دهند البته توتولو اطلاعات كافي از تيم‌ ما دارد و مي‌تواند كار خود را به خوبي انجام دهد.

بعضي از مربيان ايراني انتظار دارند بيشتر از مربيان وطني در كادرفني استفاده شود. شما موافق اين موضوع هستيد؟

نه. اگر سرمربي ايراني هم انتخاب مي‌شد مسلما دلش مي‌خواست با دستياران خودش كار كند يا هر كسي كه هماهنگ‌تر و همكار هست را انتخاب مي‌كرد. ايشان با آقاي توتولو همخواني دارد و آقاي توتولو هم با واليبال ايران بيگانه نيست و چند سالي با تيم ما كار كرده است. او در كنار آقاي عطايي و ديگر مربيان در ايران بوده و اطلاعات كاملي از تيم ما دارد. نظر همه محترم است اما نظر من همين بهتر كه توتولو هست و مي‌تواند كمك زيادي به ما كند.

درباره هم‌گروهي ايران در رقابت‌هاي جهاني بگوييد. در گروه آساني قرار گرفتيم؟

نمي‌شود گفت گروه آساني است با اين وضعيت تيم ملي كه در شرايط بحراني قرار گرفته بود، نمي‌شود گفت گروه سبكي است! همه تيم‌ها دارند كار مي‌كنند و مي‌خواهند ارتقا پيدا كنند اما نسبت به گروه‌هاي ديگر، براي شروع گروه ما خوب است. بايد تلاش كنيم. اينكه فكر كنيم راحت صعود مي‌كنيم اين‌طور نيست. هيچ تيمي را نمي‌شود دست‌كم گرفت.

به عنوان يكي از مربيان سابق تيم ملي چه توصيه‌اي براي كادرفني جديد داريد؟

نظرم اين است كه حتما تيم ملي ب تشكيل شود كه يك رقابتي بين بازيكنان باشد مثل زمان ولاسكو. ما هم كه در كنار ولاسكو بوديم، هر كسي را كه خوب كار نمي‌كرد به جاي تنبيه و خط زدن مي‌فرستاد در تيم ملي ب يعني يك رده پايين‌تر. اين باعث مي‌شد در تيم ب آنقدر خوب كار كند تا دوباره به سرجاي اصلي‌اش برگردد. بايد براي تيم‌ب هم برنامه داشته باشيم مثلا در مسابقات آسيايي و قهرماني آسيا مي‌شود از تيم ب استفاده كرد مثل تيم‌هاي ايتاليا و ژاپن و ديگر تيم‌هاي مطرح دنيا. ما بايد تيم ملي بزرگسالان را براي قهرماني جهان و المپيك آماده نگه داريم. هر كسي در تيم ب تلاش كرد و بهتر بود به تيم اصلي اضافه شود. فدراسيون واليبال هم تا آنجا كه اطلاع دارم دنبال تشكيل تيم ملي ب هستند.

چند روز ديگر بازي‌هاي ليگ شروع مي‌شود چطور مي‌شود بين مربيان ليگ و تيم ملي تعاملي به وجود آورد كه نتيجه‌اش به نفع تيم ملي شود؟

مسابقات ما از هفته بعد شروع مي‌شود. فكر مي‌كنم بازيكنان ما مي‌توانند تلاش كنند و بدانند زيرنظر هستند نه اينكه يك عده خاص هستند كه هميشه دعوت مي‌شوند. الان مثل دوره‌اي كه در نوجوانان سرمربي بودم و عين ۱۴ بازيكن من به تيم ملي كمك كردند شرايط خوبي داريم. اين‌طور كه اطلاع دارم توتولو زودتر مي‌آيد تا ليگ‌ها را زيرنظر داشته باشد و بتواند بازيكنان را زيرنظر بگيرد و به جز لژيونرها با آناليز آنها بازيكنان‌ جديدي را احتمالا دعوت كنند. تيم‌هاي ليگ برتري بايد تعاملي با مربيان يا افرادي كه مامور مي‌شوند تا بازيكنان را زيرنظر داشته باشند، داشته باشند تا بتوانيم بهترين‌ها را آماده و معرفي به تيم ملي كنيم.

سوال آخر درباره شخص شما است! در دوره‌اي كه به كادرفني اضافه شديد بيشترين انتقادات به طرف شما بود و به سرمربي وقت تيم ملي هم بابت اين انتخاب انتقاد مي‌كردند. آيا نقد براي انتخاب شما منصفانه بود؟

عطايي نه، هر مربي حق دارد دستيار خودش را انتخاب كند. با هر كسي كه هماهنگ‌تر و همخواني داشته باشد، كار كند. فدراسيون براي ما هزينه كرده من ۱۵، ۱۶ سال در رده نوجوانان و جوانان كار كردم و دو سال دستيار ولاسكو بودم الان كه اين را گفتيد براي اولين‌بار مي‌گويم كه پس از مسابقات نوجوانان جهان در دوره مربيگري من براي اولين‌بار چهارده بازيكن شايد يكي، دوتا كمتر فصل بعدش در ليگ برتر بزرگسال بازي كردند. الان هم چندتاي آنها در بهترين‌هاي دنيا بازي مي‌كنند. ما ظرف مدت چهار ماه و با يك اردو در ايتاليا و اوج كرونا در نوجوانان سوم جهان شديم‌. عطايي هم وقتي توتولو را كنار گذاشت و در مسابقات قهرماني آسيا قهرمان شدند و فقط يك دستيار داشت از من درخواست كرد و من هم رفتم و شايد هفت، هشت يا ده روز كنار تيم بودم و كاري از دستم برنمي‌آمد‌‌ به غير از مشورت خوب و فني. نمي‌شد كار خارق‌العاده‌اي انجام دهم.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون