• ۱۴۰۳ شنبه ۷ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5866 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۷ مهر

برگ ديگري به دفتر ناكامي‌هاي فدراسيون اضافه شد

عبرتي كه بايد از ثانيه صفر و تير دروازه بگيريد!

تيم ملي فوتسال ايران با شكست مقابل مراكش در مرحله يك‌هشتم نهايي جام جهاني وداعي زودهنگام با اين رقابت‌ها را تجربه كرد. 
به گزارش روزنامه اعتماد، شاگردان وحيد شمسايي بعد از حواشي ديدار مقابل فرانسه كه منجر به صدرنشيني ايران شد برابر مراكش به ميدان رفتند و در نهايت با نتيجه 4 بر 3 شكست خوردند. تيم ايران در اين بازي ابتدا با گل درخشاني از حريف خود پيش افتاد، اما در ادامه مراكش چهار بار دروازه ايران را گشود تا نيمه نخست با برتري شيرهاي اطلس به پايان برسد. در نيمه يوزهاي ايراني به خودشان آمدند و دو گل از 3 گل عقب‌افتادگي را جبران كردند. در ثانيه‌هاي پاياني بازي و در حالي كه بازي 4 بر 3 به نفع مراكش دنبال مي‌شد يك صحنه مشكوك در بازي اتفاق افتاد. بعد از آن بازي ادامه پيدا كرد و به پايان رسيد ولي با توجه به توقف بازي داوران صحنه مشكوك را مورد بازبيني قرار دادند و با خطا تشخيص دادن اين صحنه و با توجه به پايان محدوديت خطاي تيمي مراكش يك ضربه پنالتي از روي نقطه دوم نصيب ايران شد. به اين ترتيب در حالي كه تايمر بازي روي 00:00 بود، به اين معنا كه ضربه پنالتي ايران آخرين ضربه اين بازي خواهد بود و بعد از آن همه‌ چيز تمام خواهد  شد. 
براي اين ضربه حساس يوسف‌‌خواه پشت توپ قرار گرفت و در حالي كه وحيد شمسايي توان ديدن اين صحنه را نداشت و رويش را به سمت تماشاچيان چرخانده بود ضربه بازيكن ايران به تيرك دروازه برخورد كرد و به اين ترتيب ايران حذف شد و مراكش به مرحله يك‌چهارم نهايي راه پيدا كرد. 
حذف دراماتيك ايران براي فيفا و صفحات فضاي مجازي موقعيتي ايده‌آل براي توليد محتوا خلق كرد ولي تبديل به برگ ديگري از ناكامي مجموعه فوتبال ايران در سه سال گذشته شد. تيم ملي فوتسال ايران پس از ناكامي در كسب عنوان قهرماني آسيا در جام جهاني نيز در همان نخستين دور مرحله حذفي شكست خورد و كنار رفت. تيم ايران پس از اينكه در سال 2012 در مرحله يك‌هشتم كنار رفته بود در دو جام جهاني 2016 و 2021 به ترتيب بين چهار و 8 تيم برتر جهان قرار گرفته بود. اما در جام جهاني 2024 با حذف در همان مرحله نخست حذفي به كار خود پايان داد.  وحيد شمسايي پس از حذف ايران از رقابت‌هاي جام جهاني 2024 اظهار داشت: به مراكش بابت پيروزي تبريك مي‌گويم. در اين مسابقه دو نيمه متفاوت داشتيم؛ بسيار بد در نيمه اول و سوار بر بازي در نيمه دوم. اگر گل نزني و از موقعيت‌هاي گلزني استفاده نكني، اين اتفاق مي‌افتد.
«جام براي ما تمام شد و حرفي براي گفتن نيست.» سرمربي تيم ملي ايران ضمن بيان اين جمله تصريح كرد: «از مردم ايران كه پشتوانه اصلي من هستند، عذرخواهي مي‌كنم. با تمام وجود تلاش كرديم، اما قسمت نبود. اين اتفاق هم بخشي از زندگي است و نمي‌توان كاري كرد. اميدوارم قهرماني به تيمي برسد كه شايسته جام است.»
حسين طيبي، بازيكن تيم ملي ايران نيز بعد از اين شكست گفت: «بابت اين شكست و اينكه نتوانستيم مردم ايران را خوشحال كنيم، از آنها عذرخواهي مي‌كنم. حق ما شكست نبود و بايد پيروز مي‌شديم. هدف ما صعود به فينال بود و از مردم ايران عذرخواهي مي‌كنم.»
حذف تيم ايران به شكلي كه پنجشنبه غروب رقم خورد و كام هواداران را تلخ كرد نبايد مانع ديد واقع‌گرايانه به شرايط تيم ملي بشود. به شكل مشخص مي‌توان گفت تيم ملي ايران در بازي با مراكش اسير اشتباهات پرتعداد خودش شد و مخصوصا در نيمه نخست فرصت‌هاي بسياري را به حريف داد و در نهايت با نتيجه 4 بر يك عقب افتاد. اين حجم از اشتباه براي تيمي كه به قول كاپيتانش براي رسيدن به فينال خيز برداشته بود اصلا  قابل قبول  به نظر نمي‌رسد. 
نكته بعدي كه بايد مورد توجه قرار داد، اقدامي بود كه در دور گروهي رقم خورد و تبعاتش گريبان تيم را گرفت. در بازي جنجالي تيم ملي ايران مقابل فرانسه كه حالا تحقيقات فيفا را هم برانگيخته، ملي‌پوشان كشورمان نشان دادند از مواجهه با مراكش ترس دارند. اين ترس را هم احتمالا كادرفني به بازيكنان القا كرده بود. اين درست كه اگر ايران در آن سمت جدول مي‌افتاد با خيال راحت تا جمع چهار تيم پاياني مي‌رفت، اما زماني كه مشخص شد فرانسه اصلا قصد ندارد حتي به سمت دروازه ايران نزديك شود و با در نظر گرفتن اين نكته كه تساوي هم ايران را به عنوان تيم نخست راهي دور بعد مي‌كرد، بايد بچه‌ها دست به حمله مي‌زدند. خيلي زودتر از اواسط نيمه دوم و آن هم وقتي كه گلر حريف تقريبا گل به خودي زد. كادرفني بايد خيلي سريع‌تر اين ذهنيت را در تيم جا مي‌انداخت كه قرار است فرانسه را شكست بدهيم و بدون هيچ ترسي به مصاف مراكش برويم. اما مشخصا چنين  اتفاقي  رخ  نداد. 
در نهايت باز هم بايد برگرديم به فدراسيوني كه اين تيم را مهياي شركت در مسابقات كرده بود. بايد در نظر بگيريم بعد از ناكامي تيم‌هاي ملي فوتبال مردان و زنان، اميد، جوانان، فاجعه چهارمي تيم ملي نوجوانان در تورنمنت كافا كه با قهرماني افغانستان به پايان رسيد نوبت به تيم ملي فوتسال رسيد كه بعد از دو دوره عبور از مرحله يك‌هشتم جام جهاني، اين‌بار شكست خورد. 
برخورد توپ به تير دروازه در ثانيه صفر و جمله وحيد شمسايي كه مي‌گويد: «قسمت نبود» را هم نبايد به راحتي كنار گذاشت. شايد اين همه نشانه‌اي باشد مبني بر اينكه اين فدراسيون با اين كيفيتي كه مي‌بينيم، نمي‌تواند و قرار هم نيست بتواند فوتبال ايران را ولو ذره‌اي به جلو حركت بدهد، بلكه قرار است مدام روي ريل بازگشت به گذشته حركت كند و ناكامي پشت ناكامي براي  فوتبال‌دوستان  رقم  بزند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون