• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۰ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5869 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۰ مهر

درخواست عارف از هيات عاليرتبه روسيه

تفاهمنامه‌هاي ايران و روسيه هر چه سريع‌تر عملياتي شود

در نشست مشترك هيات‌هاي عاليرتبه ايران و روسيه كه ديروز برگزار شد، بر ضرورت گسترش همكاري‌ها و تعاملات دوجانبه و منطقه‌اي، اجراي هر چه سريع‌تر موافقتنامه جامع همكاري‌هاي ايران و روسيه، تكميل كريدور شمال-جنوب و راه‌آهن رشت-آستارا و افزايش حجم مبادلات تجاري دو كشور تاكيد شد.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دولت، محمدرضا عارف، معاون اول رييس‌جمهور در اين نشست با تاكيد بر اينكه تقويت همكاري‌هاي تهران-مسكو موضع اصولي دولت چهاردهم است، تصريح كرد: گسترش همكاري‌ها با كشورهاي همسايه از جمله روسيه جايگاه ويژه‌اي در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران دارد و بايد در اين دوره يادداشت تفاهم‌هاي همكاري‌هاي امضا شده بين دو كشور هر چه سريع‌تر عملياتي شود.
 معاون اول رييس‌جمهور اهميت تقويت همكاري‌هاي منطقه‌اي بين ايران و روسيه در موضوعات مشترك را خاطرنشان ساخت و تاكيد كرد: بايد در زمينه مسائل مرتبط با دالان زنگزور و كريدور شمال-جنوب بحث و تبادل نظرات بيشتري شود و بر اين باور هستيم كه هرگونه تغييرات در مرزها و ژئوپليتيك منطقه موجب تنش و سوءاستفاده بازيگران فرامنطقه‌اي خواهد شد.
 عارف همچنين بر تكميل نيروگاه سيريك و واحدهاي ۲ و ۳ نيروگاه هسته‌اي بوشهر با توجه به فاينانس 1.2 ميليارد دلاري اين پروژه تاكيد كرد و ادامه داد: در كنار ارتباطات دوجانبه، همكاري‌هاي چندجانبه همانند ايران، چين و روسيه و اتحاديه‌هاي منطقه‌اي با افزايش رايزني‌ها و حضور در تشكل‌هاي منطقه‌اي براي حل مشكلات و تقويت روابط منطقه بسيار موثر است.
وي ادامه داد: حجم مبادلات تجاري دو كشور 2.5 ميليارد دلار است كه انتظار داريم با تلاش طرفين، سطح روابط تجاري و اقتصادي در شأن دو كشور افزايش يابد.
معاون اول رييس‌جمهور بر ضرورت نهايي شدن موافقتنامه جامع همكاري‌هاي بين ايران و روسيه تاكيد كرد و گفت: اين توافقنامه مي‌تواند مبناي همكاري‌هاي دو كشور باشد كه در اين راستا تقويت روابط بانكي دو كشور اهميت اساسي دارد.
وي با اشاره به همكاري‌هاي بسيار خوب ايران و روسيه در زمينه‌هاي حمل و نقل كالا و مسافر اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران براي تكميل و حل مشكلات فني پروژه‌هاي حمل و نقل بين دو كشور از جمله كريدور شمال-جنوب و راه‌آهن رشت-آستارا آمادگي كامل دارد كه در اين زمينه علاوه بر اجراي هر چه سريع‌تر پروژه آستارا - بندرعباس بايد راه‌آهن رشت - آستارا با همكاري شركت‌هاي روسي هر چه سريع‌تر تكميل و نهايي شود. 
دكتر عارف با قدرداني از طرف روسي براي نهايي شدن معاهده جامع و امضاي آن در حاشيه اجلاس سران بريكس تصريح كرد: ۱۳ سند همكاري در اين سفر بايد توسط روساي كميسيون‌هاي مشترك ايراني و روسي نهايي شود و همچنين از حمايت‌هاي روسيه براي عضويت ايران در اتحاديه اوراسيا قدرداني مي‌كنيم و اميدواريم مقدمات عضويت ايران در اين اتحاديه در اجلاس روز فردا در ارمنستان فراهم شود.
«ميخاييل ميشوستين»، نخست وزير روسيه نيز در اين نشست با اشاره به سابقه تاريخي همكاري‌هاي ايران و روسيه مبتني بر اصول دوستي، همسايگي و حسن همجواري تاكيد كرد: علاقه‌مند هستيم همكاري‌ها و روابط دو كشور با توجه به تاكيدات و دستورات مقام‌هاي عالي دو كشور به سطوح بالاتري برسد.
وي بر آمادگي روسيه براي تنوع‌بخشي مبادلات تجاري و اقتصادي بين دو كشور در زمينه‌هاي محصولات كشاورزي، كشتيراني، انرژي، نفت و گاز، خودروسازي، علم و فناوري، داروسازي و تجهيزات پزشكي تاكيد كرد و گفت: تسهيل سرمايه‌گذاري و گسترش همكاري‌ها از طريق كميسيون مشترك همكاري‌هاي دو كشور ضروري است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون