• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5874 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

در گفت‌وگو با «اعتماد» مطرح شد

كارشناسي تقابل سرخابي‌ها در هفته هفتم

فريبا: استقلال هم مثل رئال مادريد در برزخ است

كلهر: گولسياني بهترين خريد چند ساله اخير پرسپوليس است

 

روزبه ‌دلاور

 

استقلال در نخستين ديدار در دوران پسانكونام با سرمربي موقت توانست از سد هوادار بگذرد تا كمي در جدول شرايط بهتري پيدا كند‌. ‌شاگردان سهراب بختياري‌زاده حالا كمي از فشارها خلاص شدند و از حالا به فكر بازي بعدي‌شان هستند. از طرفي تيم هوادار با سه امتياز در قعر جدول چسبيده و از حالا يكي ‌از كانديدهاي‌ سقوط‌ محسوب مي‌شود!

در ديگر بازي مهم هفته هفتم ليگ برتر پرسپوليس به مصاف چادرملو يزد رفت و با گل دقايق پاياني گئورگي گولسياني برنده از زمين خارج شد. شاگردان گاريدو با كسب اين برد، با شش بازي چهارده امتياز كسب كردند و با پيروزي در بازي عقب افتاده به صدر جدول خواهند رفت. پس‌ از پايان اين دو مسابقه با بهتاش فريبا، پيشكسوت استقلال و محمود كلهر يكي از پيشكسوتان پرسپوليس گفت‌و‌گو كرديم‌ كه حاصل آن را در ادامه مي‌خوانيد.

 

بهتاش فريبا: استقلال يك مربي مثل گاريدو مي‌خواهد

شما از نكونام حمايت مي‌كرديد، اما او از استقلال جدا شد. چرا اين مربي را حفظ نكردند؟

با شرايطي كه اتفاق افتاد و آن مصاحبه‌ها و مشاوره‌ها كه همه مي‌دانند و خيلي نبايد راجع به آن صحبت كنيم به نظرم اين اتفاق بايد مي‌افتاد و اين شوك را استقلال نياز داشت. متاسفانه اين پيج‌هايي كه درست شده و همه مي‌دانيم حساب‌شان به كجا وصل است خيلي شرايط را مهيا نكردند و از هفته سوم عليه جواد شروع كردند.

علت حمايت شما از نكونام چي بود؟

خب اين عرف فوتبال نيست و حرف من نبود‌. هيچ مربي را هفته سوم عوض نمي‌كنند. پس يك حرف و حديث‌هايي پشت آن بود. حالا ديگر كارها را انجام دادند و همه مي‌دانيم داستان چي بوده! من حمايت كردم كه بازي با السد هم نكونام باشد، چون در فاصله چهار روز مانده به اين بازي چه كسي را مي‌خواستند بياورند؟ جلوي السد نيمه اول خوب بوديم، اما نيمه دوم حسيني كه يك اشتباه هم داشت اگر نبود يك فاجعه رخ مي‌داد.‌ در ضمن همين حالا با صدر هشت امتياز فاصله داريم مربي خارجي تا بيايد كارش را شروع كند باز هم امتياز خواهيم‌ داد و بخت‌مان براي قهرماني كم مي‌شود.

درباره حضور سهراب بختياري‌زاده چه نظري داريد؟

فيلم‌هاي مصاحبه او را كه ديدم خيلي منطقي و مودب و فوتبالي صحبت كرد. فعلا بحث بر سر حضور ايشان است تا بعد يك مربي خارجي بياورند.

مربي خارجي مي‌تواند به بهبود وضعيت فني استقلال كمك كند؟

بله، اما اميدوارم كه مربي درپيت نياورند! باز هم گفتم استراماچوني و ساپينتو را همه مي‌پسنديدند البته ساپينتو مقداري تند بود من به لحاظ فوتبالي مي‌گويم. استراماچوني ۶ هفته اول سه امتياز آورد و ساپينتو ۸ امتياز پس يك گپي وجود دارد نسبت به شناخت مربي خارجي از فوتبال ما. اين امتيازاتي كه در اين وقفه از دست مي‌دهيم. حالا بايد يك مربي بياوريم كه فوتبال غرب آسيا را بشناسد مثل گاريدو. گاريدو اين فاصله‌اي كه وجود داشت تا فوتبال و بازيكنان ما را بشناسد به دو هفته رساند، چون تيم ما نسبت به پارسال به لحاظ نفرات سي تا سي و پنج درصد بهتر است. هر چند معتقدم پارسال هم تيم ما قهرمان شد با توجه به گل آفسايد و... اميدوارم سهراب هم قبول كند كنار مربي خارجي بماند. هم سهراب و هم نوازي .

بازيكنان استقلال چند بازي است كه مرتكب خطاي پنالتي مي‌شوند، دليل اشتباهات فردي اين تيم چيست؟

مسائل روحي و رواني است. وقتي تيم تمركز نداشته باشد همين مي‌شود‌. مثل رئال مادريد كه تمركزشان بر هم ريخته و تا حالا دو، سه تا مساوي دادند! همه تيم‌هاي دنيا بعد از مدتي به برزخ مي‌روند .تيم ما هم به برزخ رفت و حالا در حال جدا شدن از آن است. دلخوشي من اين‌ است كه از برزخ رفتن تيم‌هاي ديگر استفاده كنيم و فاصله‌مان را كم‌كنيم.

اميدوار به صدرنشيني استقلال هستيد؟

صد درصد، به شرط اينكه بستر فراهم شود و‌ مسائل روحي و رواني توسط كادر مديريت و فني جمع شود. الان‌ هفته هفتم تمام‌ شد هنوز يك ريال نگرفتند و خيلي‌ها از پارسال هم طلب دارند خب اين خودش شوك‌ است! سر تمرين قبل از دربي به شهرياري گفتم به بازيكنان پول دهد، اما نتواستند خب بعدش كه مشاور مي‌فرستند صحبت مي‌كنند و بين اعضاي تيم اختلاف پيش مي‌آيد. من سر تمرين كه بودم ‌متوجه شدم از مديرعامل خيلي ناراحت هستند.

آيا شما مشاور شهرياري هستيد؟

نه، اما مي‌نويسند ديگر! روزي كه رفتم تمرين سردار شهرياري گفت ما داريم به جلسه مي‌رويم و شب تماس بگير كه جواد را بردارم يا نه! با او تماس گرفتم و مشورت خواست، من گفتم قبل از بازي السد نكونام را‌ برداريد كي را بياوريد؟ من مشاور او نيستم اگر بودم قطعا نمي‌گذاشتم مصاحبه حقدوست انجام‌ شود. فقط به عنوان يك پيشكسوت نظرم را گفتم.ديگر هيچ صحبتي هم نكرديم. يك نكته ديگر اينكه ‌تمام دنيا باشگاه‌ها مدير ورزشي دارند و مربي و بازيكنان را مدير ورزشي به علاوه كميته فني انتخاب مي‌كنند. الان كه فصل شروع شده و مربي خوب هم بيكار نيست اگر باشگاه كميته فني يا مدير ورزشي داشت بار از روي هلدينگ يا مديرعامل برداشته نمي‌شد؟ از طرفي آيا كميته فني نمي‌توانست مربي انتخاب كند كه فني خوب باشد؟ كميته فني كساني بايد باشند مثل روشن و نامجو‌مطلق و مظلومي كه ‌هم بازي كردند و هم مربي بودند. طبيعتا ديد آنها نسبت به مديران باشگاه نسبت به انتخاب مربي بازتر است.

 

محمود كلهر: اين پرسپوليس شايسته قهرماني است

ارزيابي فني شما از عملكرد بازي پرسپوليس و چادرملو چيست؟

پرسپوليس در ليگ‌ روند رو به جلوي خود را حفظ كرده است؛ در ليگ نخبگان‌هم فقط مقابل پاختاكور خوب نبود. در آنجا سطح بازي‌ها بالاتر است با اين حال مقابل الاهلي خوب بود. اين نوسان بايد درست شود با توجه به اين نفراتي كه‌ سرمربي دارد، مي‌توانند امسال هم قهرمان شوند. در بازي با چادرملو هم پرسپوليس دو نيمه متفاوت داشت، در نيمه اول حريف را محك زد و نيمه دوم سراپا‌ حمله بود و توانست به گل هم ‌برسد. پرسپوليس مي‌توانست گل‌هاي بيشتري هم بزند. اين ‌شيوه در ليگ برتر ما مي‌تواند به تيم كمك‌ كند هر چند در ليگ نخبگان تيم‌ها قوي‌تر هستند و سطح فني بالاتري دارند و كار سخت‌تر است.

چادرملو چطور بود؟

چادرملو بسته بازي مي‌كرد و براي گل زدن مقابل اين تيم‌ها استفاده از بازيكنان تاثيرگذار است كه از فيزيك‌شان ‌مي‌توانند استفاده كنند مثل گولسياني كه به داد پرسپوليس رسيد. در زمان ارسال‌ها اين بازيكنان مي‌توانند گره بازي را باز كنند. حريف جمع بازي مي‌كرد و آمده بود براي مساوي كه با حضور مهره‌هاي كليدي در پرسپوليس اين ‌اتفاق رخ نداد.

چهار كلين‌شيت و چهار برد در ليگ براي پرسپوليس ثبت شده است.‌ عملكرد دفاعي اين تيم‌ را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

گندوز جانشين شايسته‌اي براي بيرانوند بوده و نفراتي كه امسال اضافه شدند به مراتب بهتر از پارسال هستند به خصوص در خط دفاعي. پورعلي گنجي هم شرايط بهتري پيدا مي‌كند و ياسين سلماني هم بازي كرد. البته ‌در خط دفاعي هنوز كمي ناهماهنگي وجود دارد، اما رفته‌رفته در حال بهتر شدن است و تيم شايستگي قهرماني را دارد.

درباره گولسياني و گلزني مجددش كه او را بهترين گلزن خارجي تاريخ پرسپوليس كرده چه صحبتي داريد؟

به نظرم از زماني كه آمده بهترين نفري است كه پرسپوليس به خدمت گرفته. گل قهرماني پرسپوليس را هم پارسال زد. او خيلي تاثيرگذار بوده و در جام ملت‌هاي اروپا هم جزو خوب‌هاي گرجستان بود.

كيفيت بد چمن هم مي‌تواند تعداد مصدومان‌ پرسپوليس را بيشتر كند!

ما كه هميشه مي‌گوييم به جاي اينكه تا اين حد پول حرفه‌اي به بازيكنان دهند، زمين و زيرساختارها را درست كنند. آبروي فوتبال ما رفته است به خاطر اينكه ما هنوز يك زمين استاندارد نداريم و متاسفانه در ليگ‌ نخبگان مي‌بينيم تيم‌هاي حرفه‌اي به ايران مي‌آيند و انعكاس خبري بدي از اين وضعيت به دنيا مخابره مي‌كنند و وجهه فوتبال ما پايين مي‌آيد.

گاريدو توانسته خودش را ثابت كند؟

تا اينجاي كار توانسته ارتباط خوبي برقرار كند و نتايج خوبي گرفته است. اميدوارم اين روند را ادامه دهد و اين ارتباط خوب را با بازيكنان و رسانه‌ها داشته باشد و از همه‌ مهم‌تر اينكه مديريت درست است، چون پرسپوليس تيمي است كه با يك باخت دچار حواشي مي‌شود و بازيكنان هم بتوانند مديريت كنند، يكسري بازيكنان بزرگ كه بير‌ون مي‌نشينند همين باعث تنش مي‌شود. از او در روزهاي اول انتقاد مي‌شد، اما رفته‌رفته در حال بهتر شدن است.

از قهرماني پرسپوليس در اين فصل گفتيد فكر نمي‌كنيد هنوز زود باشد كه اين تيم را قهرمان بدانيد؟

با توجه به اينكه تيم‌هاي ديگر خيلي با كيفيت بازي نمي‌كنند، اما الان پرسپوليس شايسته‌ترين است. تا اينجاي كار جز دوتاي اول بد نبوده . با اين شكل بازي مي‌توانند قهرمان شوند.‌

ساير مدعيان از نظر شما؟

سپاهان و استقلال و همچنين تراكتور هم با توجه به بازيكنان و مربي و سرمايه‌گذاري خوب جزو مدعيان هستند، اما فكر كنم باز هم پرسپوليس و سپاهان تا آخر براي قهرماني بجنگند.

صحبت پاياني؟

اميدوارم ليگ‌مان بهتر شود، زمين‌هاي‌مان بهتر شود و فوتبال‌مان در آسيا وضعيت بهتري پيدا كند. تيم ملي ما الان زمين مسابقه ندارد، مسوولان اينها را درست كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون