• ۱۴۰۳ يکشنبه ۴ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5907 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۴ آبان

تحليلي اجتماعي پيرامون خودكشي دختران دانش‌آموز

اگر ما مي‌خواهيم فرزندان‌مان عدالت، انسانيت، مدارا، مقابله با بحران‌ها و رفتار مطلوب اجتماعي را ياد بگيرند، بايد زمينه را براي آنها آماده‌سازيم تا دانش‌آموزان بتوانند اين امور را تمرين كنند و در آينده در رفتار آنان نقش ببندد.
تشديد ادراك ناخوشايند يعني بارها و به دفعات مورد تحقير قرار گرفتن و درماندگي خودآموخته را در دانش‌آموز تلقين كردن تا آرام آرام به سوي اين تفكر برود كه ابزارها و مكانيزم‌هايي كه او را در بر گرفته است، نه تنها كارساز نيست كه در بسياري از موارد پيام‌دهنده به سوي تخريب و ويراني روان انساني است و در واقع خود ويراني (مرگ) را به او مي‌آموزد.  امروزه در همه جاي دنيا «مددكاران اجتماعي» در نهاد خانواده و آموزش و پرورش براي همراهي و تسهيل‌گري به اين دو نهاد حضور دارند و امر «انسان‌سازي» را به عنوان سرمايه‌هاي آينده كه در آباداني يك كشور تاثيرگذار است، را با عملكرد مشاوره‌اي پيش مي‌برند. و اين در حالي است كه در مدارس ما همچنان زبان زور و سلطه در تعاملات با دانش‌آموزان بيشترين كاربرد را دارد.
گفت‌وگو در بستر اعتماد، حلقه مفقوده تعاملات انساني در سطوح كلان، ميانه و خرد در نهاد آموزش و پرورش است و خوب است كه در دروس در سطوح مختلف، دو واحد محتواي ارتباط گفت‌وگويي تدريس شود تا بتوان در هنگامه رخ دادن مشكل يا برخورد و بحراني براي دانش‌آموزان، به مهارت‌هاي ارتباطي از طريق زبان گفت‌وگو دست يازند تا قبل از هر اتفاق ناگواري، بتوانند مساله و مشكل را با زبان مشاركت و حمايت و همدلي حل كنند. همچنين ما بايد بدانيم كه آموزش اخلاق فقط با انجام فرايض ديني محقق نمي‌شود و مراسم ديني بخشي از دين است و بخش ديگر تعاملات آدم‌ها با هم است. يعني ايجاد تعاملي كه زمينه‌ساز سرمايه اجتماعي براي دانش‌آموزان باشد تا در تنگناها از آن استفاده نمايند.
 (جامعه شناس)

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون