اختراع جديدي كه مصرف سوخت خودرو را كاهش ميدهد
يكي از معماهاي دشوار پيش روي مسوولان نظام چگونگي افزايش قيمت بنزين و حذف سوبسيد يا كاهش آن تا حد امكان است. تورم سالهاي متوالي زندگي را براي آحاد مردم سخت و دشوار كرده بهطوري كه افزايش قيمت بنزين براي مردم و حاكميت تبديل به كابوس شده است از طرفي هم ادامه پرداخت يارانه به شكل كنوني براي دولت ممكن نيست.راهكارهايي هم پيشنهاد شده است اعم از افزايش قيمت سوخت، ساخت پالايشگاه جديد جهت جلوگيري از واردات بنزين و...كه سخت و پرهزينه خواهد بود. اعتراضات سال 98 به خاطر افزايش قيمت بنزين هم كه به ياد داريم همه اين موارد موضوع را پيچيده كرده است به قول حافظ از هر طرف كه رفتم جز وحشتم نيفزود . چنانچه افزايش قيمت اندك باشد (مثلا هزار تومان) ثمري نخواهد داشت اگر هم به اندازه تورم باشد اعمال و اجراي آن به نظر غيرممكن ميرسد.از طرفي هم قيمت نازل بنزين در ايران باعث قاچاق به كشورهاي همسايه شده است. در نهايت اين مشكل به يك راهكاري اساسي كه مورد پذيرش مردم و دولت باشد، نياز دارد.كارشناساني هم هستند كه استفاده از خودروي برقي را راهحل اين معضل ميدانند لكن خودروي برقي هم چنانچه فراگير شود مشكلاتش كم از خودروي بنزيني نيست كما اينكه در حال حاضر كشور با كسري شديد برق مواجه است. اين كمبود هم هر سال بيشتر ميشود. نبود جايگاه شارژ خودرو و باتري ليتيومي و... مشكلات ديگر خودروهاي برقي است. بهترين راهكار استفاده از دانش و فناوري نوين در توليد موتور خودرو با مصرف پايين بنزين است. با توجه به اينكه خودروهاي داخلي مصرف ميانگين بيش از 8 ليتر در يكصد كيلومتر را دارند خودروهاي وارداتي كه عمدتا از كشور چين وارد ميشود وضعيت مشابه را دارند، همچنين سالانه حدودا يك و نيم ميليون به تعداد خودروها اضافه ميشود. يكي از مخترعين كشورمان (آقاي ناصر غلامي) با طراحي پلتفرم جديد با هدف تغيير در مكانيسم موتور موفق به اختراع موتور جديدي با مصرف سوخت 3/7 ليتر در يكصد كيلومتر شده كه به ثبت اختراع نيز رسيده است. در حال حاضر اين تكنولوژي در ساير كشورها وجود ندارد (در خودروي هيبريدي به كمتر از دو ليتر كاهش پيدا ميكند). چنانچه مسوولان از اين دستاورد ارزشمند استفاده كنند طي چند سال آينده نه تنها با افزايش مصرف سوخت مواجه نخواهيم شد، بلكه كاهش پنجاه درصدي درمصرف بنزين پيشبيني ميشود و سبب برتري كشوردر اين حوزه خواهد شد. در هر صورت خودرو مداوم توليد ميشود. حال بنزين به چه قيمتي وارد يا توليد شود امر ديگري است ولي اگر اين محصول با موتور كم مصرف توليد شود حاكميت بدون اينكه كمترين هزينهاي را متحمل شود، ميتواند به اهداف بزرگي در صرفهجويي مصرف بنزين و كاهش آلودگي هوا دست پيدا كند كه علاوه بر رضايت مردم با انتقال دانش فني يا صادرات توليد داخلي به درآمد ارزي هم برسد. اين اختراع عامل برتري توليد داخلي نسبت به ساير رقبا خواهد شد. نظر به اينكه اين فناوري مورد توجه و استقبال سايركشورهای پيشرفته شده و آمادگي خود را جهت همكاري با مخترع اعلام كردند، لازم است كه اين امر به صورت ويژه مورد توجه مسوولان عالي قرار گيرد.