پاسخ معاونت پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش به مطلب « اعتماد»
مديرمسوول محترم روزنامه اعتماد
با سلام و احترام؛
در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه با عنوان «نظم مدرسه از جان دانشآموزان گراميتر است؟» به تاريخ 17/09/1403 پاسخ معاونت پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش را به استحضار ميرساند:
به منظور برخورداري همه مدارس از رويكرد مشاورهاي و شناسايي و كمك به دانشآموزان نيازمند و داراي مشكل، نيروهاي مشاور و رابط مشاور متخصص و آموزش ديده در مدرسه حضور دارند. همچنين بيش از سه سال است كه هستههاي مشاوره توسعه و ارتقا داده شدهاند تا دانشآموزان و والدين در تمام روزهاي هفته در صورت نياز به دريافت خدمات راهنمايي و مشاوره از نظر مشورتي و تخصصي آنان بهرهمند شوند بدون اينكه هيچ مشكلي چه در زمان حال يا آينده آنها را درگير نمايد، زيرا همه اطلاعات مشاورهاي بنا بر رعايت اصول محرمانگي ميباشد.
همچنين خط ملي نماد با شماره 1570 بدون هيچ پيش شماره و كدي روزانه از ساعت 8 صبح تا 12 شب بدون دريافت هزينه مشاوره، پاسخگوي دانشآموزان و خانوادهها و كاركنان ميباشد.
با توجه به دسترسي بدون رعايت محدوديت سني به محتواهاي فضاهاي مجازي، تابآوري پايين نسل دانشآموزي، تعارضات خانوادگي و عدم مديريت هيجانات در سن بلوغ از جمله متغيرهاي مداخلهگر تصميمات هيجاني ميباشد كه دختران و پسران نوجوان در اين سنين گاهی با تجمع چند مساله و مشكل به آن دچار ميشوند. شناسايي اينگونه دانشآموزان از طريق همسالان، مشاوران و معلمان مدارس و راهنمايي و معرفي آنها به مراكز مشاوره بهترين كمك به آنهاست تا با مراجعه و دريافت مشاوره و راهنمايي تخصصي؛ اصول خودمراقبتي و اعتماد به نفس را اجرا نمايند.
البته همه اذعان داريم كه تعليم و تربيت دو ركن اصلي نظام تربيتي در همه كشورهاي جهان ميباشد كه نظم، قانونمداري، رعايت حقوق طرفين و... علاوه بر آموزش علوم پايه و تخصصي بايد در دوران تحصيل به قشر دانشآموز و دانشجو انتقال يابد به گونهاي كه با نگرش جامعهپذيري و نقشپذيري بتوانند در آيندهاي نه چندان دور به عنوان يك فرد سازنده و تاثيرگذار در جامعه حضور يابند.
ما نيز معتقديم جان دانشآموزان بسيار ارزشمند و براي ما در اولويت است هر چند كه مقايسه جان با نظم حتي در نگارش هم اشتباه است و در تقابل قرار نميگيرد. شيوهنامه انضباطي جهت نحوه مواجهه با مسائل انضباطي در سطح مدارس، تدوين و ارسال گرديده و توصيه شده است در برقراري نظم، تمركز بر اصلاح رفتار دانشآموز از طريق حمايتهاي روانشناختي، مشاورهاي و آموزشي باشد و از راهبردهاي مختلفي از جمله موارد زير استفاده شود:
- برگزاري جلسات مشاوره فردي و گروهي براي كمك به دانشآموز در درك تاثير رفتار خود و يادگيري مهارتهاي جايگزين.
- معرفي برنامههاي آموزشي براي بهبود مهارتهاي ارتباطي، همدلي و حل تعارض.
- همكاري با خانوادهها براي ارايه حمايت يكپارچه به دانشآموز.
خواهشمند است دستور فرماييد طبق قانون مطبوعات و رسانهها نسبت به درج جوابيه اين مركز در همان صفحه و با همان قلم اقدام لازم صورت بگيرد.