• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۹ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3333 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۲ شهريور

اميرعبداللهيان در بيروت از بشار گفت

اسد جزيي از راه‌حل بحران سوريه است

گروه ديپلماسي| محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه را در تونس و الجزاير و معاون وي در حوزه عربي و افريقايي روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه را در لبنان و سوريه گذراند. فاصله تحركات منطقه‌اي ايران پس از توافق جامع هسته‌اي با 1+5 كم شده است. هنوز يك ماه از سفر رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان به لبنان و سوريه نگذشته است كه حسين امير عبداللهيان راهي بيروت و دمشق شد. حضور حسين اميرعبداللهيان در لبنان با ديدار با رييس مجلس، فرستاده ويژه سازمان ملل در امور سوريه، نماينده ويژه سازمان ملل در لبنان، نخست وزير، دبير كل حزب‌الله و وزير امور خارجه لبنان همراه بود. به گفته معاون عربي و افريقاي وزير امور خارجه كشورمان، اهداف اصلي اين سفر پيگيري موضوعات مورد علاقه ايران و لبنان است چرا كه براي جمهوري اسلامي ايران، مشورت و رايزني با مقامات لبناني براي صلح و ثبات و امنيت در داخل لبنان و همچنين مبارزه با تروريسم و برون‌رفت از بحران‌هاي موجود در منطقه حايز اهميت است.

رايزني در خصوص مباحث منطقه‌اي از جمله سوريه و همچنين بحران سياست داخلي در لبنان از اصلي‌ترين محورهاي گفت‌وگوهاي امير عبداللهيان بود. پس از توافق هسته‌اي انجام گرفته ميان ايران و 1+5، در حالي كه مقام‌هاي كشورهاي اروپايي يك به يك به تهران مي‌آيند، مقام‌هاي وزارت امور خارجه كشورمان سفر به كشورهاي همسايه، منطقه و كشورهاي اسلامي را در دستور كار ديپلماتيك خود قرار داده‌اند. به نظر مي‌رسد كه توافق هسته‌اي ايران آن‌گونه كه نبيه‌بري، رييس مجلس لبنان هم به اميرعبداللهيان گفته، ترتيبات جديدي را در سطح منطقه‌اي به دنبال خود آورده كه تيم ديپلماسي ايران در حال استفاده بهينه از اين ترتيبات است. حسين اميرعبداللهيان در ديدار با نبيه بري با اشاره به بحران‌هاي مشترك منطقه‌اي گفت: «بحران‌هاي منطقه داراي راه‌حل نظامي نيست و نمي‌توان با نظامي‌گري به پيروزي رسيد و اين‌گونه رويكردها، فرصت را براي دشمن اصلي منطقه و رژيم صهيونيستي فراهم مي‌آورد تا در جهت تضعيف مردم منطقه تلاش بيشتري داشته باشند.» در اين ملاقات معاون وزير خارجه ضمن گفت‌وگو درخصوص امام موسي صدر، بر اهميت تعيين سرنوشت ايشان و ادامه تلاش‌ها در اين رابطه، تاكيد كرد.

ديدار با «استفان دي ميستورا» فرستاده ويژه سازمان ملل در امور سوريه نيز از اصلي‌ترين برنامه‌هاي امير عبداللهيان در بيروت بود. ايران پس از توافق هسته‌اي اعلام كرد كه طرح به روز شده خود در خصوص سوريه را مهيا كرده و در اختيار فرستاده ويژه سازمان ملل در سوريه قرار خواهد داد. هنوز مشخص نيست كه آيا در ديدار روز گذشته دو مقام در بيروت، طرح ايران به دي ميستورا تحويل داده شده است يا خير. بر اساس آنچه در خبرهاي منتشر شده از اين ديدار آمده، راه‌حل سياسي بحران سوريه در اين ديدار مورد رايزني دو طرف قرار گرفت. حسين امير عبداللهيان در اين خصوص گفت: اگر چه طرح دي ميستورا نكات مثبتي دارد اما در عين حال داراي ابهاماتي است. نقش مردم و مورد توجه قرار دادن نقش حكومت در سوريه و تلاش‌هاي بشار اسد در مبارزه با تروريسم و درعين حال مبارزه جدي و غيرگزينشي با تروريسم، از اركان هرگونه طرحي در سوريه بايد باشد.

حسين اميرعبداللهيان در ديدار با «جبران باسيل» وزير خارجه كشور ميزبان با اشاره به حوادث تلخي كه در منطقه در جريان هستند، اين‌گونه وقايع را خلاف منافع كليه كشورهاي منطقه دانست و با اشاره به سياست راهبردي جمهوري اسلامي ايران كه همانا گسترش صلح و ثبات در منطقه است، ابراز اميدواري كرد: تلاش‌هاي ايران براي دور ساختن كشورها از جنگ به نتيجه مطلوب برسد و ابتكار جمهوري اسلامي ايران براي انجام گفت‌وگو با كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس را در اين راستا دانست.

معاون وزير خارجه كشورمان در ادامه به موضوع سوريه پرداخت و با اشاره به مذاكرات خود با دي ميستورا، نماينده سازمان ملل در امور سوريه، بشار اسد را فاقد هرگونه آلترناتيو دانست و راه‌حل سياسي را تنها راه‌حل براي مشكل سوريه خواند كه رييس‌جمهور اسد هم جزيي از اين راه‌حل است.

وزير خارجه لبنان نيز در اين ديدار ابتكار گفت‌وگوهاي ايران با كشورها منطقه را مثبت ارزيابي كرد و نسبت به نتايج مثبت اين گفت‌وگوها ابراز اطمينان كرد. وي گفت: كشورهاي منطقه به ايران نياز دارند و ايران مي‌تواند با تحكيم روابط همه‌جانبه اعم از سياسي و اقتصادي، شرايط مثبت‌تري براي منطقه به ارمغان آورد.

ديدار با دبيركل حزب‌الله لبنان و رايزني در خصوص آخرين تحولات منطقه‌اي كه احتمالا سوريه پررنگ‌ترين آنها بوده است، آخرين زنجيره از زنجيره ديدارهاي اميرعبداللهيان در بيروت بود. سيد حسن نصرالله در اين ديدار با تبريك مجدد توافق هسته‌اي و تثبيت دستاورد جمهوري اسلامي ايران در حفظ و توسعه دانش هسته‌اي نقش مخرب رژيم صهيونيستي را در شرايط كنوني منطقه تمركز بر سياست تجاوز و توسعه طلبي خواند و مقاومت را بهترين شرايط توانمندي در مقابل هرگونه تهديد عليه لبنان دانست. دبير كل حزب‌الله لبنان همچنين نقش تهران را در كمك به امنيت منطقه و مبارزه با تروريسم و افراط‌گرايي بسيار مهم دانست و بر ضرورت همراهي كشورهاي منطقه براي كمك به امنيت و ثبات منطقه و مبارزه با تروريسم تكفيري تاكيد كرد.

در اين ديدار حسين اميرعبداللهيان گفت: ايران همواره از امنيت و ثبات لبنان و منطقه حمايت مي‌كند و بر وحدت ملي در لبنان تاكيد دارد. ما از گفت‌وگوي لبناني‌ها حمايت مي‌كنيم و معتقديم دخالت خارجي سبب تشديد مشكلات در منطقه است. همه كشورهاي منطقه بايد در مقابل توطئه رژيم صهيونيستي هوشيار باشند و كشورهاي اسلامي نبايد با بي بصيرتي برخي طرف‌ها در آتش جنگ، تروريسم و افراط‌گرايي بسوزند. حسين اميرعبداللهيان، معاون عربي و افريقاي وزير امور خارجه كشورمان بعد از ديدار با مقامات لبناني به سوريه رفت.

ديدار با وزير امور خارجه و نخست‌وزير سوريه ازجمله برنامه‌هاي اميرعبداللهيان در دمشق است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون