سرنوشت تلخ برخي خودروهاي وارداتي
مدتي پيش تصاويري از ورود نخستين سري بام دبليو i8 به كشورمان منتشر شد كه بازتاب گستردهاي در رسانهها و فضاي مجازي داشت. ابرخودروهاي جديد شركت بيامدبليو پس از ورود به ايران با چالشهاي مختلف قيمتي، فني و... روبهرو شد تا جايي كه گفته ميشود در حال حاضر قيمت اين محصول خوشساخت باواريايي با افت قابل ملاحظهاي از دو ميليارد تومان به زير يك ميليارد رسيده است در حالي كه قيمت واقعي اين خودرو با احتساب تعرفه واردات 4 درصدي، حدود 700 ميليون تومان تمام ميشود. مصرف سوخت ب ام دبليو i8معادل 5/2 ليتر در هر ۱۰۰ كيلومتر است. اين خودرو داراي موتور بنزيني با توان ۲۳۱ اسب بخار و يك موتور الكتريكي با توان ۱۳۰ اسب بخار است كه در مجموع هر دو موتور توليد گشتاوري معادل ۵۷۰ نيوتون متر دارند و در زمان 4/4 ثانيه سرعت خودرو را از صفر به ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت ميرسانند. منابع غيررسمي خبر از ورود بيش از 10 دستگاه از اين مدل خودرو با استفاده از تعرفه چهار درصدي واردات خودروهاي هيبريدي و برقي به كشور را دادهاند كه با اين آمار، ايران جزو كشورهايي است كه بيشترين تعداد بيام دبليو i8 در خيابانهاي آن در تردد خواهند كرد!با گذشت چند ماه از ورود اسب سركش آلماني به كشور، هنوز هم بحثها و ابهاماتي درباره ورود قانوني اين خودرو با توجه به نداشتن برخي شرايط مطرح است كه از جمله آنها ابهام در مورد عدم واردات اين خودرو توسط نماينده رسمي اين برند در كشور است. بر اساس قوانين جمهوري اسلامي ايران، نمايندگان رسمي پيش از اقدام به واردات خودرو، ملزم به كسب آموزشهاي فني، ايجاد زيرساخت ارايه خدمات و تامين قطعات يدكي مربوطه هستند. آنها فقط در صورت دريافت گواهيها و تاييديههاي فني از شركتهاي مادر و نيز اخذ مجوزهاي لازم از مراجع ذيصلاح نظير سازمان ملي استاندارد و سازمان حفاظت محيط زيست، ميتوانند نسبت به واردات اقدام كنند. اين درحالي است كه اين مدل از تكنولوژي بسيار بالايي برخوردار است و ارايه خدمات به آن نيازمند كسب آموزشهاي فني و نصب تجهيزات تعميرگاهي خاص است. تمامي مدلهاي وارد شده اين خودرو توسط واردكنندگان غير رسمي و با كمك امتياز خاص خودروهاي هيبريدي ثبت سفارش شده و با حداقل تعرفه گمركي به كشور وارد شدهاند. خودروي هيبريدي i8 براي به رخ كشيدن تكنولوژي پيشرو بيام دبليو و با تيراژ محدود توليد شده است و ورود آن به كشور بدون وجود زيرساختهاي فني و آموزشي لازم جهت ارايه سرويس و خدمات پس از فروش، موجب ايراد خسارت به مصرفكننده نهايي و اتلاف سرمايه ملي خواهد شد. به نظر ميرسد سوپر لوكس بودن و مفهومي بودن اين مدل خودرو با اهداف قانونگذار كه تعرفه حداقلي را براي واردات خودروي هيبريدي منظور كرده و از حقوق و عوارض دولت گذشت كرده تا خودروي ارزان وكمآلاينده به دست مصرفكننده نهايي برسد ، مغايرت اساسي دارد و دستاندركاران بايد در تنظيم بخشنامهها و مصوبات واردات خودرو توجه بيشتري به اين موارد داشته باشند. از طرف ديگر برخي منابع از ممنوعيت واردات اين خودرو به كشور خبر دادهاند كه در صورت صحت و تاييد رسمي اين خبر، سرنوشت خودروهاي وارد شده به كشور را با تلخي بيش از پيش مواجه ميكند.