براي پرسشهاي اساسي
پاسخهاي قانوني بيابيم
سعيد شهسوارزاده، از كنشگران صنفي و نويسندگان سايت سخن معلم در اين نشست گفت: ما نيك ميدانيم كه راههاي مختلفي براي طرح خواستههاي بحق معلمان وجود دارد. ايشان در ادامه گفت: حالا كه نمايندگان تشكلهاي مدني با مسوولان آموزش و پرورش، سخنگوي دولت و رييس سازمان مديريت و برنامهريزي وديگر مسوولان وارد مذاكره شدهاند. چرا الگوي بسيار موفق نشست جمعي از كارشناسان و فعالان حوزه آموزش و پرورش را تكرار نكنيم ؟ اين فعال صنفي و رسانهاي گفت: پرسشهاي اساسي اين است كه چگونه ميتوان عزم ملي را جهت افزايش سهم آموزش و پرورش از توليد ناخالص ملي ايجاد كرد؟ چگونه ميتوان عزم ملي را جهت ترسيم ساختار جديد آموزش و پرورش ايجاد كرد؟ چرا مدرسهمحوري نخستين اولويت براي رفع چالشهاي آموزش و پرورش است؟ وي سپس اين گونه ادامه داد: براي پاسخ به اين سه سوال كليدي، چند سوال جانبي را بايد پاسخ داد. آيا مدرسه محوري يك بحث انتزاعي و جديد است؟ يا راهكار قانوني دارد كه فراموش شده است؟ نقش تشكلهاي مدني معلمان و فرهنگيان فرهيخته در ايجاد عزم ملي چيست؟ نقش اولياي دانشآموز و فرهيختگان جامعه در ايجاد عزم ملي چيست؟ نقش رسانهها و فرهنگيان فرهيخته در ايجاد عزم ملي چيست؟ ايشان در بخش ديگري از سخنان خود گفت: پاسخ سوال اول درفصل هفتم سند تحول بنيادين در آموزش و پرورش آمده است راهكار 6-1- گسترش و تنوع دادن به حرف و مهارتهاي مورد نياز جامعه و تعليم متناسب و برنامهريزي شده آن در همه دورههاي تحصيلي و براي همه دانشآموزان و راهكار 7-2-استانداردسازي و تدوين شاخصهاي كيفي براي ارزيابي فعاليتهاي فرهنگي و تربيتي مدارس وراهكار 1-6- ايجاد، توسعه و غنيسازي واحد اطلاعات و منابع آموزش و پرورش در سطح مدرسه (از قبيل كتابخانه، آزمايشگاه و كارگاه، شبكه ملي اطلاعات و ارتباطات) و راهكار 1-7- فراهم آوردن زمينههاي لازم براي نقشآفريني مدرسه به عنوان كانون كسب تجربيات تربيتي محله و جلوهاي از جامعه اسلامي و حيات طيبه با تفويض اختيار و مسووليت به آن و استانداردسازي تمام مولفهها و عوامل درون مدرسهاي و راهكار ٦- ٨- تقويت شايستگيهاي حرفهاي و اعتقادي مديران و معلمان و فراهم آوردن سازوكارهاي اجرايي براي مشاركت فعال و موثر ايشان در برنامههاي تربيتي و فعاليتهاي پرورشي مدارس وراهكار ٢-١٣- افزايش كارآمدي شوراهاي درون مدرسه (مانند شوراي معلمان و شوراي دانشآموزان) با تفويض برخي اختيارات اداره و مدرسه به آنان و فراهم آوردن زمينه مشاركت بيشتر ايشان در فرآيند تعليم و تربيت مدرسه را مورد تاكيد قرار ميدهد.