• ۱۴۰۳ جمعه ۱۱ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3414 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۳ آذر

طرح سنجش و پذيرش دانشجو؛ مخالفت دولت، تصويب مجلس

اعتماد| «در شرايطي كه سياست دولت بر ايجاد تمركز در دانشگاه‌هاست، اين طرح اختيارات دانشگاه‌ها را تضعيف مي‌كند.» معاون آموزشي وزير علوم كه به عنوان نماينده دولت در جلسه علني روز گذشته مجلس حاضر شده بود مخالفت وزارت علوم را با طرح سنجش و پذيرش دانشجو اعلام كرد اما با وجود صراحت دولت در مخالفت با اين طرح، نمايندگان مجلس كليات اين طرح را تصويب كردند. طرحي كه مجتبي شريعتي نياسر پيش از برگزاري راي‌گيري گفته بود در صورت تصويب آن، اشتباهات گذشته مجددا تكرار مي‌شود.  طرح سنجش و پذيرش شش ماده دارد و به ساماندهي نحوه پذيرش دانشجو در دوره‌هاي تحصيلات تكميلي مي‌پردازد. سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در دفاع از اين طرح گفت: «هدف ما از ارايه اين طرح انسجام و سياستگذاري در حوزه‌هاي آموزش عالي است تا از سياست‌هاي غيرمتمركز كه به جامعه علمي كشور و احساسات جوانان نخبه آسيب مي‌زند جلوگيري كنيم.» بر طبق اين طرح يك شوراي سنجش و پذيرش دانشجوي تحصيلات تكميلي تشكيل مي‌شود تا وظيفه تصويب شيوه‌نامه اجرايي سنجش و پذيرش دانشجوي تحصيلات تكميلي در دانشگاه، تصويب عناوين و تعيين ضرايب دروس آزمون مربوط به هر رشته تحصيلي، نظارت بر حسن اجراي فرآيند سنجش و پذيرش و اعلام نتايج پذيرفته‌شدگان را بر عهده گيرد و همچنين تعيين نصاب قبولي در مرحله سنجش عمومي براي ورود به مرحله بعدي سنجش، تصويب دروس آزمون متمركز دوره كارشناسي ارشد در هريك از رشته‌هاي تحصيلات تكميلي و تعيين ضرايب آنها، تعيين تعداد دفعات برگزاري آزمون متمركز در هر سال و مدت اعتبار آن، تصميم‌گيري در ساير موارد مربوط به سنجش و پذيرش دانشجو در دوره‌هاي تحصيلات تكميلي و تصويب معيارهاي اختصاصي در مورد رشته‌هاي خاص نيز برعهده اين شورا گذاشته مي‌شود.  نماينده وزارت علوم طرح موجود را موازي‌كاري با قانون قبلي دانست و با اشاره به اينكه وزارت علوم شيوه نظارت بر مصاحبه‌ها را تدوين و به دانشگاه‌ها ابلاغ كرده است. اين در حالي است كه طرح موجود مخالف با اين ابلاغيه است در انتقاد از طرح مصوب مجلس گفت: «اين طرح بر جزييات امتيازدهي و برگزاري آزمون متمركز تاكيد و اعلام كرده است كه روش‌ها به مدت پنج سال غير‌قابل‌تغيير است. در حالي كه اولا بايد امكان اصلاح روش‌ها وجود داشته باشد و ثانيا انتخاب روش‌هاي اجرايي برگزاري آزمون‌ها برعهده وزارت علوم و دانشگاه‌هاست.» از سوي ديگر نمايندگان مخالف با طرح سنجش و پذيرش دانشجو در مقطع تحصيلات تكميلي تاكيد كردند مشكل تحصيلات تكميلي در كشور نبود آمايش است، بنابراين بايد اين طرح با لحاظ پيشنهادها و توصيه‌ها تقويت شود. با توجه به اينكه پس از تصويب كليات طرح، دو ماده از شش ماده طرح براي انجام اصلاحات به كميسيون آموزش بازگشتي به نظر مي‌رسد كه اين انتقاد به طرح وارد بوده است. رييس سازمان سنجش آموزش كشور پس از اين جلسه اعلام كرد: «مواد يك، سه، چهار و شش به تصويب رسيده و ماده دو و پنج به كميسيون آموزش تحقيقات مجلس شوراي اسلامي بازگشته»، ماده ۲ مربوط به تركيب شوراي سنجش و پذيرش دانشجو در دوره‌هاي تحصيلات تكميلي است و ماده 5 درباره درصد مصاحبه و آزمون كتبي در شيوه پذيرش دكتري. ابراهيم خدايي در خصوص ماده 5 توضيح داد: «طرح سنجش و پذيرش دانشجو در دوره‌هاي تحصيلات تكميلي مجلس براي دوره‌هاي آموزش و پژوهش ۵۰. ۵۰ درنظر گرفته شده است و براي دوره‌هاي پژوهش محور نيز سهم ۷۰درصدي براي مصاحبه و مدارك علمي كه اين موضوع به تصويب نرسيد تا بررسي بيشتري شود.» از ديگر مواردي كه طبق اين طرح مورد تغيير قرار مي‌گيرد نحوه پذيرش در تحصيلات تكميلي دانشگاه آزاد است كه در قالب آزمون واجد با دانشگاه سراسري تجميع مي‌شود. معاون آموزشي و تحصيلات تكميلي دانشگاه آزاد با اشاره به اينكه دانشگاه آزاد با طرح تجميع آزمون‌هاي تحصيلات تكميلي به‌شدت مخالف است، گفت: «شركت متقاضيان در دو آزمون سبب مي‌شود، اگر فرد به هر دليلي نتوانست يك آزمون را بدهد، در آزمون ديگري شركت كند و شانس بيشتري براي ورود به مقطع تحصيلات تكميلي داشته باشد.» رييس كميسيون اجتماعي در جلسه روز گذشته با توجه به ايرادات وارد به طرح، پيشنهاد مسكوت ماندن شش ماهه طرح را ارايه داد كه البته با مخالفت نمايندگان مواجه شد. عبدالرضا عزيزي گفت: «متاسفانه بخش خصوصي را تقويت نكرده‌ايم و خودمان باعث چاق شدن دولت مي‌شويم. در ژاپن زير 10 درصد مردم حقوق‌بگير هستند، اما ما بخش خصوصي را تقويت نمي‌كنيم. دانشگاه آزاد، دانشگاه موفقي بوده كه باعث مي‌شود بچه‌هاي‌مان براي تحصيل به خارج نروند. بيش از 95درصد كساني كه مي‌خواهند دكترا بگيرند يا به خارج مي‌روند يا سرخورده مي‌شوند. ما به جاي اينكه دانشگاه آزاد را تقويت كنيم توي سرش مي‌زنيم.» ادعايي كه البته توسط رييس كميسيون آموزش و تحقيقات رد شد: «اين طرح به هيچ عنوان محدودكننده دانشگاه آزاد نيست بلكه تقويت‌كننده آن است.» محمدمهدي زاهدي در حمايت از طرح اعلام كرد: «بايد از ميدان انقلاب رساله‌هاي دكترا و مقاله بخريم. اگر در يك فرآيند علمي و منطقي دانشجو بگيريم هرگز چنين روندي اتفاق نخواهد افتاد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون